Hej!
För ett litet tag sedan var jag ute på min första turbåt och drog ett gäng torskar-förbannat kul!
Ska börja fiska regelbundet nu och behöver/vill ha min egen utrustning.
Kommer bedriva fisket med utgång från Göteborg och fiska bla. vid Bratten, 30gradar`n mm. Har förstått att fisket kommer ske på djup ned emot 400m, så behöver en rulle som sväljer en hel del lina samt har hög utväxling. Vill ju inte spendera halva tiden med att veva in
När man fiskar såpass djupt antar jag att man använder sig av rätt tunga pilkar (hur tunga?) och att man har någorlunda chans på att dra torskar på 10kg+, så då behövs ju ett hyggligt spö också. Förstår att man inte kan få allt, men hade ju varit kul om även mindre fiskar skulle kännas när man hade de på kroken.
Jag har funderat lite på följande set: spö i 30-50lbs-klass och en Okuma Cortez 12
Hur kraftig lina behövs?
Hur tungt fiske pallar det setet? Skulle man kunna fiska i nordnorge med det, eller krävs det saftigare grejer då?
Jag är helt ny på detta, så tips på pilkar, tackel mm uppskattas också!
Tack på förhand!
Mvh, GG
För ett litet tag sedan var jag ute på min första turbåt och drog ett gäng torskar-förbannat kul!
Ska börja fiska regelbundet nu och behöver/vill ha min egen utrustning.
Kommer bedriva fisket med utgång från Göteborg och fiska bla. vid Bratten, 30gradar`n mm. Har förstått att fisket kommer ske på djup ned emot 400m, så behöver en rulle som sväljer en hel del lina samt har hög utväxling. Vill ju inte spendera halva tiden med att veva in
När man fiskar såpass djupt antar jag att man använder sig av rätt tunga pilkar (hur tunga?) och att man har någorlunda chans på att dra torskar på 10kg+, så då behövs ju ett hyggligt spö också. Förstår att man inte kan få allt, men hade ju varit kul om även mindre fiskar skulle kännas när man hade de på kroken.Jag har funderat lite på följande set: spö i 30-50lbs-klass och en Okuma Cortez 12
Hur kraftig lina behövs?
Hur tungt fiske pallar det setet? Skulle man kunna fiska i nordnorge med det, eller krävs det saftigare grejer då?
Jag är helt ny på detta, så tips på pilkar, tackel mm uppskattas också!
Tack på förhand!
Mvh, GG

Drog 36 torskar på 2 timmar i söndags. Skickar PM till dig var du kan beställa det.
Kommentera