Havsfiskeset som pallar 2-20kgs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiskeset som pallar 2-20kgs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiskeset som pallar 2-20kgs?

Hej!

För ett litet tag sedan var jag ute på min första turbåt och drog ett gäng torskar-förbannat kul!
    Ska börja fiska regelbundet nu och behöver/vill ha min egen utrustning.
    Kommer bedriva fisket med utgång från Göteborg och fiska bla. vid Bratten, 30gradar`n mm. Har förstått att fisket kommer ske på djup ned emot 400m, så behöver en rulle som sväljer en hel del lina samt har hög utväxling. Vill ju inte spendera halva tiden med att veva in När man fiskar såpass djupt antar jag att man använder sig av rätt tunga pilkar (hur tunga?) och att man har någorlunda chans på att dra torskar på 10kg+, så då behövs ju ett hyggligt spö också. Förstår att man inte kan få allt, men hade ju varit kul om även mindre fiskar skulle kännas när man hade de på kroken.

Jag har funderat lite på följande set: spö i 30-50lbs-klass och en Okuma Cortez 12

Hur kraftig lina behövs?

Hur tungt fiske pallar det setet? Skulle man kunna fiska i nordnorge med det, eller krävs det saftigare grejer då?

Jag är helt ny på detta, så tips på pilkar, tackel mm uppskattas också!

Tack på förhand!

Mvh, GG

Jag stod i samma sits för ett par veckor sedan och fick massa hjälp här, kontentan var rulle efter budget smak och linkapacitetskrav. spö det samma, 20/30 räcker ofta långt.

Nu fiskade jag väl inte så djupt iofs.

Jag drog flundra på +20kg och torsk på 10+ utan att känna att grejerna var för klena. Jag hade ett penn rampage 20/30 spö och en FIN-NOR-rulle, Lethal ltc16 utan linspridare.

Hade väl på 400g pilkar som mest.
    Sen säger ju inte klassningen så mycket mer än att det vad tillverkaren tycker spöt skall användas till.
    Man får känna på grejerna själv för att skapa sig en uppfattning.

Åk och tjöta lite med Gubbarna PÅ EL-GEs, men glöm inte att dom säljer det dom har hemma och pratar väl för dessa saker så klart.

Kolla lite här så får du nog en del tips!

Och här om jiggar och pilkar osv.
    Senast ändrad av Bowen; 2014-08-05, 13:45.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Cortezrullen blir alldeles utmärkt. Prisvärd rulle.

Skepparen på en av vrakfiskebåtarna här nere kör en sån själv.

En annan här på FB som köpt den rullen i kombination med ett SG Nordic Big Game 7" 20-50lbs.

Dina krav är lite högre upp till 20kg så du kan eventuellt gå upp på 30-70 lbs spöet.

Du får dubbla toppar. En spötopp som är mjuk och en som är hårdare.

Spöet:

Lina en Strikewire Extreme (finns längre linor på bulk. Fråga efter dem.). Jag kör en 0,32 och det pallar det mesta. Eller en 0,28

Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-05, 13:43.

Kommentera

Köper du ett 30-70lbs spö så klara du dom stora fiskarna utan pronlem men fiskar i 2-3kg klassen kommer bli rätt tråkiga.
        Kolla på SG Nordic 20-50lbs, där har du två olika spötoppar så kan du variera spöt efter vilket typ av havsfiske ni ska bedriva...
        Och du behöver inte oroa dig för att spön under 40lbs inte klarar 20+, jag fångade en betydligt tyngre flundra på ett Shimano-spö klassat 15-30lbs och spöt gjorde sin del av jobbet utan problem, det var hösäcken bakom spöt som svettades och hade mjölksyra efter 10-15min...;P

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
          Köper du ett 30-70lbs spö så klara du dom stora fiskarna utan pronlem men fiskar i 2-3kg klassen kommer bli rätt tråkiga.
          Kolla på SG Nordic 20-50lbs, där har du två olika spötoppar så kan du variera spöt efter vilket typ av havsfiske ni ska bedriva...
          Och du behöver inte oroa dig för att spön under 40lbs inte klarar 20+, jag fångade en betydligt tyngre flundra på ett Shimano-spö klassat 15-30lbs och spöt gjorde sin del av jobbet utan problem, det var hösäcken bakom spöt som svettades och hade mjölksyra efter 10-15min...;P
          Jag kör 30-70 och det funkar även få fisk på 2 kilo. Det är ingen fight,men det är ju inte en 2 kilo oavsett. Den skall bara upp och krokas av. Sen ner igen.

Kör man upphängare bläckfiskar så får man rätt ofta 2 eller ända upp till 4 torskar på 2 kilo här. Och då ångrar man inte man har den mjuka toppen på 30-70 setet. Och när 4 torskar på 2 kilo drar neråt åt alla håll så lovar jag det känns.

Jag vill hellre ha rätt grejor om en 20+ smäller på, än rätt känsla på en 2 kilos.

Pratade med en van norgebesökare idag och han sa det är vanligt grejor går sönder när de åker och fiskar tungt fiske. Många underskattar vattnet och alla de krafter som sliter på utrustningen. att betala 10.000 för en resa till Norge och sen köpa en rulle för 1250 sa han bara "jamen låt dem göra det och önska dem lycka till".
          Senast ändrad av Silverfisk; 2014-08-05, 19:52.

Kommentera

Håller helt klart med om att man ska satsa på kvalitet, men det behöver ju inte betyda gärdsgårdsstörar för det men det.
            Normalt nu fiskar jag med SG jigstick 20-40lbs med en Okuma Andros 5N på, det är en kombo jag verkligen kan rekomendera om man vill lägga dom pengarna.
            Rullen är dock för liten för att fiska ner till 400m med

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
              Håller helt klart med om att man ska satsa på kvalitet, men det behöver ju inte betyda gärdsgårdsstörar för det men det.
              Normalt nu fiskar jag med SG jigstick 20-40lbs med en Okuma Andros 5N på, det är en kombo jag verkligen kan rekomendera om man vill lägga dom pengarna.
              Rullen är dock för liten för att fiska ner till 400m med
              Din Andros fixar 400 meter. Vet de som fiskat Håkäring med den rullen på de djupen. Spöet skulle du dock behöva gå upp i klass. Och rätt lina. Så du kan pumpa upp fisken.

Kommentera

Tack för svaren grabbar! Blir nog Cortez 12 med SG big game (smidig förpackning är också trevligt), köper troligtvis till ett lättare spö, typ 20-30lbs och flyttar bara över rullen när det ska fiska lite lättare

Finns det några pilkar/tackel som är ett måste?

Tack så mycket

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddgubben Visa inlägg
                  Tack för svaren grabbar! Blir nog Cortez 12 med SG big game (smidig förpackning är också trevligt), köper troligtvis till ett lättare spö, typ 20-30lbs och flyttar bara över rullen när det ska fiska lite lättare

Finns det några pilkar/tackel som är ett måste?

Tack så mycket
                  Ja. Men det skickar jag inte här. Vill inte ha konkurrens när jag är ute och fiskar. Drog 36 torskar på 2 timmar i söndags. Skickar PM till dig var du kan beställa det.

Kommentera

Om man ska fiska på 400m djup så behövs det minst 1000m lina, gärna mer. Strömmen tar med sig lina under nedsläppet och det är bra att ha lite marginal så att man kan fortsätta fisket om man skulle ha oturen att dra av linan. Invevningshastigheten sjunker inte heller så mycket då spoldiametern inte minskar alltför mycket med tacklet på botten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    732 visningar
                    0 gillar