Stinger - enkelkrok eller trekrok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stinger - enkelkrok eller trekrok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stinger - enkelkrok eller trekrok?

Hej!

Sitter och riggar jiggarna nu för att prova på Hälleflundra.

Men.. Vad är att föredra som stinger, en enkelkrok eller trekrok?

/Jonas

Inte jätteerfaren Norgefiskare men kan försöka ge följande svar då ingen annan verkar göra det:

Just på hälleflundra fungerar det bra med en enda enkelkrok. Brukar sätta fast den långt bak på jiggen med ett litet gummiband. Har ca 10 landade flundror (4 turer) på mitt konto och enda "vad jag vet" tappade är på linbrott, inte misslyckad krokning. Dock svårt att veta vad som har varit och inte varit nere och tuggat på jiggen då flundran hugger försiktigt ibland.

Intressant är att fler än hälften av mina flundror varit mycket snyggt krokade, men från utsidan av munnen när de kommit upp. (Ryckfiskevarning? )

För torsk bör man dock sätta dit en extra trekrok närmare huvudet.

Använd för övrigt vajer till stingerkroken. De flesta av mina flundror är landade på tjock nylon men det är ju så trist de gånger den inte håller, senaste turen blev kompisens dubbla stingerkrokar klippta båda två på bara nån sekunder efter napp.

Kommentera

Tack för svaret!

Jag har själv knappt varit ute på havet någon gång så det blir lite omställning på onsdag.
      Jag riggar upp med enkelkrok, det kändes mer lockande från första början och nu känns det lite mer säkert att lita på mig själv

Tafsmaterialet som jag har valt till stingern är Kraken. Om jag inte har helt fel så är detta något som kommer från meteavdelningen men den verkar stabil.

Kommentera

Enkelkrok funkar kanon! Har kört med jobu big game 7/0 eller 8/0 o dom krokar riktigt bra!
        Som tafsmaterial till stingern skulle jag rekomendera afv surflon eller lekande och fjäderring!

Kommentera

Tack för tipsen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 223 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
          6 svar
          538 visningar
          0 gillar