Vilka två set till Norge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka två set till Norge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka två set till Norge?

Inför en Norgeresa som inte är inriktad på någon speciell art har jag fyra set att tillgå.
    För smidighetens skull så är kanske två mer lagom att ta med sig?

Vilka två hade ni som har erfarenhet av Norge valt?
    Jag har väl rangordnat dem efter trolig lämplighet, men jag kanske missar något. Kanske ska spö och rullar kombineras annorlunda? Funkar det att resa smidigt med fler spön?

8' 30lb med multi strl 25

7,6' 12-20lb med multi strl 14

5,6' 100-250g med haspel 6000

8' 15-50g med haspel 5000

Beror ju helt på hur ni tänker fiska. från båt eller land, vilka arter vill ni få osv...

Vi fiskar ju uteslutande från båt när vi är där uppe så utgår från att ni gör detsamma...
    Jag hade nog tagit med första setet och pilkat eller jiggat torsk med, får oftast en del andra arter som bifångst då också...
    Sen hade jag nog valt 4e setet och provat att fiska efter makrill och sej med det, skulle du få på en riktigt stor sej på det spöt kan du iofs få problem...;P
    Alt så tar du med dig set 2 för att ha ett backup set om nån utrustning tackar för sig under resan, men är ni flera som åker så behöver ju inte alla släpa med sig extra-set....

Kommentera

Tror jag hade valt set 1 och 2 i så fall, om det är havsfiske från båt vi pratar om. Personligen fattar jag inte alls poängen med att använda sig av haspel till den typen av fiske, eftersom det ju inte är något kastfiske det handlar om, men många verkar iofs gilla det.

Kommentera

Det är båtfiske det gäller ja.
        Arter: Vad som behagar nappa :-)
        Det gäller min första tripp till Norge, så jag kan inte säga att jag är ute efter nån speciell art eller speciellt stora exemplar.

Kommentera

Då är nog enklast att rikta in sig mot det som enklast fisket, med pilk eller jiggar och drifta över grundtoppar...är väl mest riktat mot torsk men ni kommer få bifångster garanterat...
          Till det passar set 1 och 2, det som är roligt med lättare utrustning är ju att även de mindre arter som finns i Norge blir roligare att fånga, en makrill på 30lbs spö är inte så mycket fight...;P
          Senast ändrad av Kirshim; 2014-06-16, 16:52.

Kommentera

15-50g använder jag till grundvattenfisket i Öresund. Hittills har det inte blivit några torskar av storlek, så jag har lite svårt att bedöma spöt.

Och det är ju lätt att tro att allt man får på kroken per automatik är stort i Norge, men troligen inte. Därför har jag inte uteslutit det spöt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 223 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
            6 svar
            538 visningar
            0 gillar