Jiggar till Norge fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggar till Norge fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggar till Norge fiske

Hej,

Skall till Söröya i slutet på Maj och tänkte fiska Bla efter Hälleflundra, Torsk.
    Tänkte köpa lite jiggar tex Savagear Cutbait Herring.
    Jiggen finns i 270g/20cm och 460g/25cm. Undrar vilken vikt/storlek som passar bäst?
    Har ni tips på fler bra jiggar?

Tack på förhand.

Beror ju lite på djup och strömmar...
    Jag fiskar mest med pilkar men vi har alltid beten runt 300 och 500g med oss, sen styr fiskedjup, strömmar och båtens drifthastighet vilka vi använder.
    Men normalt klarar man sig rätt bra på vikter runt 300g ner till 50-60 m om vädret eller strömmarna inte är allt för jävliga.

Kommentera

Ska också upp till Norge fast i september. Har fått tips på Crazy Daisy som ska vara bra. Royber gör också bra jiggar till Norgefisket. Själv kommer jag välja jigghuvuden utan krok och bara köra med ett par enkelkrokar som assist-/stingerkrokar. Giant Jighead är en sådan t ex. Mieko har en modell också. När jag gjort en inköpslista märker jag att det är lätt att förköpa sig, man vill ha alla modeller som folk snackar om liksom. Men jag tror att det är viktigare att kunna välja rätt färg t ex än rätt tillverkare på shaden. Reservkroppar i olika färger och några olika vikter på huvudena. Jag vet inte hur djupt man fiskar på Söröya men är det som i Havöysund så kan man klara sig med lättare vikter eftersom man inte fiskar så djupt. 200-300g kan räcka långt.

Glöm inte att mete med agn är nog det som folk totalt sett använder mest efter hälleflundra och som är väldigt effektivt. Och en sådan rigg är betydligt billigare än en flashig jigg. Beroende på hur man väljer att tackla så räcker det med ett sänke, en tafs och en eller ett par krokar.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Finns nog som sagt var en hel del grejer som kan funka bra. En jigg jag gillar är 25cm/340 grams varianten av Kinetic Slim Jim. Den har en rätt så tung skalle i förhållande till dess totala storlek vilket gör att man snabbt kommer ner till botten och den påverkas mindre av drift och ström än de flesta betydligt större jiggarna och den är snäll mot armarna.

Tror att en mångsidig arsenal som gör att du kan variera dig vad gäller färg, storlek/vikt och modell är vad du ska satsa på. Sen tror jag att Savagear Cutbait Herring är populär av en anledning; den funkar. När jag åker till Norge brukar jag variera mig väldigt mycket, både med jiggar och pilkar. En i fiskesällskapet ger Cutbait Herring mest tid i vattnet, samma person brukar som regel ha största snittstorleken på de torskar vi får. Sen finns det enligt mig ingen anledning att använda 20cm versionen, kör på den större 25cm/460 grams varianten; den är inte särskilt tung att fiska aktivt med och den funkar även bra på torskar av ospektakulär storlek(har sett min kompis få torskar som knappast kan väga mer än 5kg på den), sen är ju torsken egentligen varken mer eller mindre än ett simmande jättegap

Nåväl, färgmässigt skulle jag säga att basen i en jiggarsenal för stor torsk och hälleflundra består av nånting blått, nånting rött/orange, nånting diskret(t.ex. Savagear cutbait herring i färgen Deceiving 3D Burbot, Coalfish eller Red Fish, Kinetics havsfiskejiggar har en färg som heter Fancy Cola Cacao)och resten är jokrar i leken.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Du får inte glömma storm giant jigghead! den har fiskat bäst för oss varje år vi besökt norge. Vi har lagt nästan all vår tid på flundra och alla större vi fått har tagits på färgen glow!

Kommentera

Crazy Daisy blev min favorit när jag var i Havöysund förra året de flesta av de andra jiggarna kommer inte att få följa med i år.En fördel med Crazy Daisy är det finns två olika kroppar att välja mellan i varje paket,både en curly tail o en paddel.

Kommentera

Crazy Daisy är bra! De har en livligare gång i vattnet än Storm, Savage Gear, Giant Jigghead mfl, vilket jag gillar.

Vilka beten som rent faktiskt är mest effektiva kan nog dock ingen svara på – flest flundror brukar ju helt enkelt komma upp på de beten som flest fiskar med. Däremot är nog viktigt att man tror på det man fiskar med, och så kände jag med Crazy Daisy, att den där hade man ju själv velat hugga på.

Havsfiskejiggarna är som bekant tunga och ganska dyra, och av mina erfarenheter behöver man verkligen inte ta med sig särskilt många för en vecka uppe i Norge, egentligen räcker 4-5 stycken. Hur mycket framgång man har i fisket där uppe handlar väldigt lite om hur många färgvarianter man har på jiggarna, men väldigt mycket om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

Sedan är mitt tips faktiskt att köra på de lite tyngre jiggarna (Crazy Daisy är 400 gram). Med dem kan man fiska både djupt och på de lite grundare platserna och där det är mycket ström. Visst blir de lite tyngre att fiska med, men det kan man istället kompensera genom att variera med mete där man inte behöver jobba så mycket med spöet.

Kommentera

Vilken vikt av jigg beror på dessa faktorer:
                strömmar, djup, vind och linans tjocklek. En tjock lina tar strömmarna lätt med sig, kompenseras med tyngre jiggar.

Gällande färger så är det ljusa och mörka jiggar som gäller, en exakt färgkombination finns inte.
                Testa att byta till mörka jiggar om inte ljusa funkar. Köp dom färgerna som du tror på, då fiskar man bättre.
                Brukar fiska med ljusa jiggar om det är sol och vackert och mörka om det är mulet och mörkt.

Sist vi var i Tomma fick vi 2 flundror på en Stormjigg 285g Coca cola färgad, en på 500g Sverige pilk och en på lysjigg 400g.

Ha med dig ljusa och mörka mellan 250g-500g det brukar funka.
                Fishingbros

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                6 svar
                1 223 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Öresundsfiske  
                Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                6 svar
                538 visningar
                0 gillar