Min mock up rigg för hälleflundramete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min mock up rigg för hälleflundramete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min mock up rigg för hälleflundramete

Har fått hem lite hårdvara så jag fick lust att klämma ihop en mock up rigg för höstens Norgeresa. Tänkt att användas vid mete efter flundra.

Har inte gjort såna här grova tackel tidigare så det var kul att få leka lite.

Till att börja med... Mustad Tuna Circle, 16/0. Svart silikonslang som skavskydd mot krokögat. Dubbla crimps (tyckte de var lite korta, de klarade bara en kläm med tången). Sedan två pärlor som stopp för bläckfisken. 150lbs (1,2mm) mono.

Stor fin krok! :P

Tafsens andra ände, som kommer fästas i en lite klenare top shot (50-60lbs mono) med en "pigtail swivel" (spiralformad hake) med kullagerlekande. Där ovanför en glidande klenare hake att hänga blyet i. Liten kaus i grön självlysande plast som skavskydd.

Färdig rigg. Dubbla bläckfiskar på bilden, en 14cm och en på 12. Jag tänkte mig en färdig längd på tafsen på ca 1,5m, låter det som en bra idé?

Det här är en mock up och jag tar gärna emot kritik och förslag på förbättringar! Det är min första flundrerigg. Kan vara lite overkill för de flesta flundror men man vill vara beredd om den stora kliver på. Tappar jag den ska det inte vara på grund av för klena grejor. :P

Jag har valt att använda cirkelkrok istället för den vanligare (iaf här i norden) varianten av Pennel rig, trap rig, etc, där man har en glidande enkelkrok ovanför en trekrok. Jag vill ha rena krokningar så att man enkelt och snabbt kan avkroka samt släppa tillbaka flundran. Dessutom har jag hört många på andra sidan atlanten som bara använder cirkelkrokar då de inte tappar så många flundror på dem.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
6 svar
1 223 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Öresundsfiske  
Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
6 svar
538 visningar
0 gillar