Spö från båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö från båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö från båt?

Ska ta o köpa mig en större haspelrulle för havsfiske, men har svårt att klura ut vad det är för spön man vanligtvis har. Min rulle är shimano och jag vill att spöt ska vara det också.

Jag har inte bestämt mig för vad jag ska fiska, och inte heller bestämt mig för nån speciell metod, utan det handlar mest om nåt mer allround som passar lite bättre än mitt 7-21 grams-spö. När man kollar youtubeklipp på typ tonfisk-fiske..vad är det för spön dom använder? Jag har letat i shimanos katalog och där har dom olika kategorier som typ:

Trollingspön
    Dropshotspön
    Powergamespön
    Feederspön

Men dom förklarar inte vad varje typ är till, så att vi nybörjare förstår.

Det är väl en bra början att bestämma vad det är du tänker fiska.
    Många föredrar kortare spön från båt, men själv gillar jag längder runt 3 meter. Fiskar mest havsöring och någon gång gädda.
    Använder 11 fot 5-30 gram för fiske efter havsöring gädda torsk.
    12 fot 15-65 gram för havsöring/lax gädda torsk. 10 fot 80- 120 gram för gädda och torsk..........

Alla spöna funkar till flera aktiviteter, men betesvikten är ju avgörande, vad de klarar av att kasta.......

Kommentera

Ja men vad betyder alla deras kategorier?

Kommentera

För att få ett vettigt spö för det fiske du tänker bedriva måste du först fundera över vad det är för sorts fiske du tänker dig, efter vilka arter och med vilka beten. Annars blir det bara galet. Så fundera över det först, så kan vi nog hjälpa dig sedan.

Kommentera

Jag vill göra som han:

Kommentera

:-) Det där är nog ett 130lb jigging spö och en haspel i storlek 9.000-10.000. Bra till tonfisk men inte så mycket du kan hitta i svenska vatten.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
              :-) Det där är nog ett 130lb jigging spö och en haspel i storlek 9.000-10.000. Bra till tonfisk men inte så mycket du kan hitta i svenska vatten.
              OK hur vet man om det är ett jigging eller powergame-spö? Vad är skillnaden? Nej det är nog inget för svenska vatten. Vill bara ha ett kraftigt spö som klarar det mesta om man får för sig att nån gång åka till norge eller långt söderut. Det han har verkar perfekt

Vad är shimanos motsvarighet till det spöt?

Kommentera

Ett jigging spö är ett typ av havsfiskespö för haspelrullar kan man säga, framtaget främst för sk speed jigging. För att matcha ett så kraftigt spö behöver du dessutom en rulle med en mycket kraftig broms och linkapacitet för flera hundra meter 130lb lina.

Men varför lägga massa pengar på ett set som du kanske inte kommer att använda?
                A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                  Ett jigging spö är ett typ av havsfiskespö för haspelrullar kan man säga, framtaget främst för sk speed jigging. För att matcha ett så kraftigt spö behöver du dessutom en rulle med en mycket kraftig broms och linkapacitet för flera hundra meter 130lb lina.

Men varför lägga massa pengar på ett set som du kanske inte kommer att använda?
                  Jag ska köpa en stella swb i storlek 8000 eller mer, så bromsen o linkapaciteten är inget problem. Det är bara spöt jag är osäker på. Shimano har ingen "jigging"-kategori vad jag sett. är det powergame som gäller då?

Kommentera

Får jag fråga vad du ska använda det till?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    556 visningar
                    0 gillar