Big Bob, vikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Big Bob, vikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Big Bob, vikt?

Är angivna vikter för Big Bob totalvikt eller exklusive kropp? Det är ju stor skillnad på vikt ovanför och under vattenytan med en så stor volym lätt plast.

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Äger inga Big Bob men är nästan säker på att det är totalvikten som anges. Så är det med de flesta jiggar i alla fall. På 40 cm-varianten skulle jag gissa att gummit väger uppåt 200 gram.

Kommentera

Ok, ja det känns konstigt om det (relativt sett) lilla huvudet skulle väga 730g. Men om man jämför med t ex Giant Jighead och andra jiggar där man kan köpa separata huvuden så är väl den angedda vikten enbart för huvudet? Får kanske kontrollväga när jag kommer hem.

Googlade snabbt densiteten på plastisol vilken verkar vara någonstans mellan 1,00-1,15 g/cm3. Alltså en smula tyngre än vatten. Det gör ju att jiggkroppens vikt i stort sett försvinner så fort man sänker ner den i vattnet. Alltså den vikten som spöt känner av.
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

När det gäller jiggar för havsfiske bör man dock ha i åtanke vilket motstånd betena gör vid rörelse i vattnet. Om vi tar t.ex. Kinetic Crazy Daisy som väger 400 gram, så kan jag intyga att den är betydligt jobbigare att veva hem från 50 meters djup än en rörpilk på 400 gram...

Däremot, om vi pratar effektivitet, är just Crazy Daisy en riktigt bra jigg som jag kan rekommendera för hälleflundrafisket. Se till att ha ett par sköna färger av den med dig när du ska till Havöysund.

Kommentera

Ja tack! Tips mottages varmt! Just nu är det enda i jiggväg jag köpt än ett fyrpack Giant Jighead skallar jag hittade billigt på Ebay. Hade lite tankar på att köpa vanliga shads och sätta på (25-30cm) för att spara lite pengar. När det gäller jiggar så kan man ju spendera hur jävla mycket som helst. Några färger du kan tipsa om? känns som mörka colafärger och ljusa vit/blåa/lumo är poppis, varieras efter väderlek.

Tänkte ju försöka meta en hel del så vill ju inte slänga ut en halv förmögenhet på jiggar.

Kommentera

Flundran på min bild tog jag på en Crasy Daisy i torskfärgen, sedan vet jag att många haft bra fiske på den rosablå varianten. Crazy Daisy har en lite sexigare gång i vattnet än t.ex. de populära Cutbait Herring i mitt tycke, men som vanligt gäller det nog mest att tro på betet man kör med.

Du behöver inte ha särskilt många jiggar med dig upp för en veckas fiske, räcker gott med 4-5 st egentligen. Det är sällan man blir av med beten där uppe och om det kniper kan man handla något extrabete i NSA:s lilla shop. Men satsa på lite grejer till metet ja: några sänken med vikt ca 300 gram (Halibut anti twist rig är fiffiga men det funkar även att använda typ rörpilkar) och sedan bra krokar, lekande, ringar och tafslina så är du ganska så hemma när det gäller beten.

Kommentera

Har testat 30cm/480grams varianten av Big Bob. Den sjunker relativt långsamt och har svårt att erbjuda bra bottenkontakt vid lite ström på djupare vatten. Det har såklart att göra med att den är väldigt stor i förhållande till sin vikt och att det gummi/skalle ratio den har är högre än de flesta "dyrjiggar". 25cm/460g Cutbait Herring sjunker snabbare och påverkas betydligt mindre av driften. Men för kveitejakten som bedrivs på relativt grunda vatten om jag förstått det rätt så har Big Bob säkerligen adekvata hydrodynamiska egenskaper.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Har testat 30cm/480grams varianten av Big Bob. Den sjunker relativt långsamt och har svårt att erbjuda bra bottenkontakt vid lite ström på djupare vatten. Det har såklart att göra med att den är väldigt stor i förhållande till sin vikt och att det gummi/skalle ratio den har är högre än de flesta "dyrjiggar". 25cm/460g Cutbait Herring sjunker snabbare och påverkas betydligt mindre av driften. Men för kveitejakten som bedrivs på relativt grunda vatten om jag förstått det rätt så har Big Bob säkerligen adekvata hydrodynamiska egenskaper.
                Kan tänka mig det! Det är väldigt mycket kropp som det huvudet ska dra ner genom vattenmassorna. Vid vilka djup började du uppleva den som problematisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                  Kan tänka mig det! Det är väldigt mycket kropp som det huvudet ska dra ner genom vattenmassorna. Vid vilka djup började du uppleva den som problematisk?
                  Varierar såklart beroende hur strömt det är, men om vi skjuter från höften skulle jag säga att vid fiske på 40-50m eller mer så väljer jag nåt annat. Det jag däremot hade tänkt testa under nästa veckas skreifiske är att ge den ett päronsänke på 100-200 gram. Fjäderring i främre öglan under "hakan", beteslås i fjäderringen, sen bara att anpassa blyvikten efter önskemål. Återkommer med utvärdering av metoden om c:a två veckor.
                  All you need is Lubb.

Kommentera

Har gått i liknande tankar om att kunna blya ner jiggar! Bra idé! Hoppas på utförlig utvärdering efter hemkomst!

Enda tanken jag har kring ditt förslag är om inte balansen på Bob går åt fanders. Den nedre öglan sitter ändå en bit bakom den övre.

Jag har haft tankar om att köra jiggen typ från en spridarbom istället, typ som ett metetackel.

Men berätta gärna om hur det gick!

Kalle

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    538 visningar
                    0 gillar