Tips inför inköp av komplett havsfiskespö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips inför inköp av komplett havsfiskespö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips inför inköp av komplett havsfiskespö

Hej!

Har utmanat mig själv med att avstå från inköp av t.ex. glass, dricka, pizza m.m. och spara de pengarna till ett nytt spö . Nu skulle jag gärna ta emot tips på lämlig utrustning att köpa. Jag är tacksam för förslag på spö, rulle och lina för att använda vid kustfiske. Jag fiskar mest från klippor så goda kastegenskaper är viktigt. Jag vill gärna behålla så mycket av "känslan" samtidigt som kastlängd är viktigt. Med förslag på utrustningen tänker jag mer på vilken klass på spö, rulle och lina som är lämplig.

Vad kan ni lite mer rutinerade kustfiskare ge för tips?
    Senast ändrad av Abramis Brama; 2014-03-24, 11:57.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Vad fiskar du efter?

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Vad fiskar du efter?
      Ja, och var?

Låter mer som att det är någon form av kustfiskeutrustning du är ute efter? Med "havsfiske" avses oftast grövre rullar och spön som är tänka att användas vid vertikalt fiske från båt, vilket ju är något helt annat.

Kommentera

stahre87: Primärt havsöring men egentligen allt man kan komma i kontakt med från kusten.

Barramundi: Längs med västkusten, Göteborg, Bohuslän och i viss mån Halland. Ja du har helt rätt, skulle definitivt säga att kustfiskeutrustning är en korrekt benämning. Lyckades tyvärr inte ändra rubriken men ändrat i första inlägget.

Kommentera

kustfiskeutrustning
          Haspel eller Multirulle ?

Kommentera

Haha, märker att det saknades en del info i mitt första inlägg. Ursäkta!

Jag fiskar med haspel vanligtvis men är öppen för att testa multi om det finns större fördelar med att använda det.

Kommentera

I så fall skulle jag rekommendera ett 10 fots haspelspö samt en haspelrulle i storlek 2500/3000. Kastvikt på spöet ca 15-40 gram, lite beroende på vilka beten du tänker använda dig av. Finns hur mycket som helst att välja mellan i olika prisklasser när det gäller dessa produkter. Men t.ex. Berkley SSGS och Penn Sargus är säkra kort till överkomliga pengar.

Om du inte är insnöad på multirullar sedan tidigare, eller tvunget vill flasha med exotiska prylar, finns det ingen större anledning att välja multirulle till havsöringsfiske.

Kommentera

Tack för svar Barramundi!

Kommentera

Den bästa rullen jag någonsin haft är shimano hyperloop 2500.
                  En riktig lågbudgetrulle, men oj vad stryk och saltvatten den fått, och den lirar efter åratal som om den var ny.
                  Denna rulle har jag på ett shimano beastmaster 10-30g tror jag, som jag köpte på rea för länge sen.
                  Detta är mitt "kustspö" som jag haft till havsöringen, mestadels de senaste åren har jag iofs flugfiskat.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Fenwcik Quadrant 10" kanske kan vara nåt. Anses vara ett toppspö för havsöring. Finns till kanonpris hos Happy Angler just nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    556 visningar
                    0 gillar