Hur snabbt sjuker jiggar/pilkar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur snabbt sjuker jiggar/pilkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur snabbt sjuker jiggar/pilkar?

Jag skall till Nord-Norge i slutet av mars för att fiska skrei (torsk), har köpt en hel del utrustning dock inte rulle som räknar fot/meter. Flät-linan är tyvärr inte färgmärkt per 10 meter eller liknande. Har någon en formel för hur snabbt en jigg eller sjunker per sekund? Detta skulle i så fall ge en indikation på hur djupt jag fiskar på. Kommer att använda ca. 500g, 750g och 1000g jigg och pilk. (se bort från strömmar etc.)

Tacksam för hjälp och råd!

Mvh
    Morten

Glömde säga att jag kommer att fiska från båt.

Mvh
    Morten

Kommentera

Om du kör multi rulle med linspridare så räkna slagen på den...

Kommentera

Det varierar stort efter modell på pilk och jigg. En stor jigg eller fladdrig flat pilk sjunker betydligt långsammare än en rörpilk.

Du kan inte gå ner till nån kaj och testa med de du kommer använda? Du kan ju antingen loda eller räkna varv på veven när du vevar upp för att kolla djupet och sedan ta tiden på ett nedsläpp.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av MortenM Visa inlägg
          Flät-linan är tyvärr inte färgmärkt per 10 meter eller liknande.
          För, på nylontiden, brukade man märka linan med tuschpenna. Borde funka även på flätlina (åtminstone om den inte är svart).

Kommentera

"Tyvärr" är det ju flera olika saker som påverkar: pilkens/jiggens vikt men även utformning, linans tjocklek, och sedan framförallt: strömmen...

Vad jag förstått är det av ganska stor vikt vid just skreifisket att hålla koll på vilket djup man har betet på (eftersom de största torskarna ofta står ovanför de mindre), så om du inte har räkneverksrulle eller flerfärgad lina, kan det kanske vara en idé att införskaffa en sådan där separat linräknarmanick. Har iofs förstått att de pajar lite då och då, men å andra sidan är de heller inte jättedyra.

Kommentera

Precis som Steve skriver, räkna hur många gånger linspridaren far fram och tillbaka. Om du har en synkad linspridare alltså.

Kommentera

Ursprungligen postat av MortenM Visa inlägg
                Jag skall till Nord-Norge i slutet av mars för att fiska skrei (torsk), har köpt en hel del utrustning dock inte rulle som räknar fot/meter. Flät-linan är tyvärr inte färgmärkt per 10 meter eller liknande. Har någon en formel för hur snabbt en jigg eller sjunker per sekund? Detta skulle i så fall ge en indikation på hur djupt jag fiskar på. Kommer att använda ca. 500g, 750g och 1000g jigg och pilk. (se bort från strömmar etc.)

Tacksam för hjälp och råd!

Mvh
                Morten

Hej Mårten Mårvad;

Hade din fråga gällt en sten eller kulformad blyvikt som faller fritt i luften hade du kunnat räkna med jordaccelerationen 9,81 meter per sekundkvadrat...

Att räkna ut hur snabbt en jigg sjunker per sekund i vattnet har med betets vikt, densitet och form att göra. Samtidigt måste du ta hänsyn till linans diameter, undervattensströmmar och båtens avdrift...

Säker genväg till att veta hur djupt ditt bete befinner sig kan vara att du själv med spritpenna markerar upp var tionde meter på din lina och räknar markeringar samtidigt som du släpper ut lina från din rulle. En annan betydligt enklare och idag mer vanlig metod är att använda en multirulle med räkneverk...

Saliga är de som bor i Sala!

Old Firehand

Kommentera

Kan någon förklara för mig varför man behöver veta djupet (exakt) när betet ändå ska ner till bottnen?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Kan någon förklara för mig varför man behöver veta djupet (exakt) när betet ändå ska ner till bottnen?
                    För att vid skreifiske ska inte betet ändå ner till botten, om man vill sikta på de största torskarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    538 visningar
                    0 gillar