Utrustning till barn. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till barn.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning till barn.

Snart åker vi till norge. Bara 5 månader kvar å i år ska sonen med. Men vilken utrustning tycker ni passar.
    Vi börjar med flytetyg. Overall finns det så smått som 30kg 140cm? Eller vad skulle ni ta på.
    Spö och rulle? Känns hårt om han skulle köra med mitt 30-50lb spö å en saltist 40. Vad tror ni om ett 10-20 lite mjukare och en rulle med hög eller låg utväxling?

Finns overall i den storleken så är det ju självskrivet, men kan tyvärr inte ge några tips då min son snart fyller 3 och lär få vara hemma ett antal år till när jag åker till Norge...
    Ett lite mjukare spö kan nog vara smart och inte allt för långt om jag förstått fysiklagarna rätt, sen kanske det räcker att gå ner till 12-25lbs så grejerna inte blir för veka för den typ av fiske ni siktar på....
    Skulle inte välja en rulle med hög utväxling då detta också gör det lite tyngre, men med för låg utväxling kommer ju stackarn få veva ihjäl sig...
    Beroende på budget såklart men skulle inte en enkel Amb 7000 kunna funka, den har väl utväxling 5,3:1, är killen tekniskt lagd och har koll på sina fiskegrejer finns ju tvåväxlade rullar att tillgå också men är nog inte det jag själv skulle välja åt ett yngre fiskeproffs...
    Om övriga i båten fiskar med riktigt grova spön och ni enbart jagar stora Kveite och jättetorskar så kan ju en lättare utrustning åt honom bli för klen för fisket så det handlar väl om att styra själva fisket en aning också..

Ser ni bara till att killen får sina första skapliga torskar så kommer ni förstöra honom för livet och dra ner honom i Norge-träsket för gott, vill du verkligen utsätta honom för det...;P

Kommentera

Ett sportex seastar light trolling 15-20lbs o en shimano tld star 15/30s. Då blir det en rätt lätt combo(800g) som hanterar 300g pilk/jigg utan problem. Själv kört med en sådan combo ett tag o hade aldrig några problem. Både spöt o rullen är riktigt trevliga.

Alt ett savage gear jigstick 6,6' 20-40lbs. Fast har inte hunnit testa mitt än. Men bara hört gott om spöna.
      Senast ändrad av jimmy85; 2014-03-07, 00:08.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tack för ideerna.
        Såg att baltic har overaller för barn kostar dock 2000 kanske lite mycket för nåt som används 5dagar å sen är för liten..
        Fladen xxs kanske skulle funka dom kan man ju få lös för en tusing. Får forska mera.
        Kanske skulle kolla på en mellan hastighets rulle alt får han ta min då får ju jag köpa nytt
        Spö blir nog bra något kring 20lbs det klarar ju det mesta.
        Vi fiskar rätt blandat så det blir nog bra.

Å angående att förstöra honom så var det redan försent.. Han var med för två år sedan och då drillade vi 2-5kg Sej med ett vanligt haspel då dom tryckte upp småfisk stim, hur kul som helst och dagen efter så drog han upp en 6kg torsk helt själv.
        Han sålde jultidningar för att spara ihop till resan så om inte jag skulle betalt för honom så skulle han betala själv....
        Han är fast!
        Men nu blir det första resan med göbb gänget så vi får väl se hur länge han orkar..

Kommentera

Shimano tld star ligger ju på 5,2:1 i utväxling vilket ja tycker funkar utmärkt. Varken för tungvevat lr för långsamt. Sen är maxbromsen på ca:6kg o silkeslen.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kolla om det går att hyra overall till grabben på det ställe ni ska till, håller med om att det blir dyrt att köpa ny flytoverall varje år så länge han skjuter vidare i höjden.... alt kolla om du har tur att hitta en overall åt honom via blocket/tradera efter någon annan som suttit i er situation, antagligen är ju en sån overall inte så sliten....
            Kan också rekomendera Savage gear Jig Stick 6'6" 20-40 pounds, ett riktigt lätt spö med bra känsla i oavsett om betet väger 200 eller 500g, enda nackdel jag hört om det är att om man vinklar upp spöt för högt så att all kraft läggs mot toppdelen så tenderar dom att smälla, alltså inget spö som passar för någon som inte har full koll på var dom har grejerna. Men använder i stort sett bara det spöt själv och är det bästa havsfiskespö jag använt. Sen kostar det normalt ca 1600:- så kan ju vara en budgetfråga...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
            6 svar
            1 223 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Öresundsfiske  
            Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
            6 svar
            538 visningar
            0 gillar