Haha sant, men man behöver nog inte mer än 4-6 jiggar och 3-4 pirkar till en 3-4 dagars tripp till Norge,bättre och ta med sig någon öl extra istället ;0)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur stora jiggskallar behövs? Destination Senja.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av schizo Visa inläggBlir väl som vanligt att man släpar med sig 90% mer prylar än vad man använder.All you need is Lubb.
Kommentera
-
Ja, även en båt på hundratals ton flyter. Vikten är inte allt. En jiggkropps densitet är ju hyfsat nära vattnets så den vikten är inget man direkt kan räkna in i totalvikten om man tänker på förmågan att hålla botten på större djup. Man måste ju räkna bort den flytförmågan betet får av det vatten som trängs undan.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
En annan sak man får räkna in är att det är jävligt tungt att stå och rycka ett halvkilobly genom vatten en lång fiskedag. Då är det betydligt snällare med 200g. Jag ska också upp till Norge i höst och kommer nog försöka köra så lätt det bara går som utgångspunkt.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Förhoppningsvis slipper vi sitta och rycka 500g pilkar utan får veva 240g jiggar istället.
Men med lite vind och ström så drar det ju lätt iväg om man har otur.
Beror ju såklart också på vilket djup man fiskar.
Kommer väl att sikta efter flundra ett par dagar, pillemete någon dag och sedan traditionellt torskfiske.
Men som sagt många faktorer att ta in i beräkningen.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggEn annan sak man får räkna in är att det är jävligt tungt att stå och rycka ett halvkilobly genom vatten en lång fiskedag. Då är det betydligt snällare med 200g. Jag ska också upp till Norge i höst och kommer nog försöka köra så lätt det bara går som utgångspunkt.
Vad som däremot avlastade en hel del fysiskt var att köra med levande sej tacklad på "halibut rig" istället för jigg. Då kan man ju ställa spöet i hållaren, spänna av bromsen en aning och lugnt sitta och vänta på att få höra ett härligt knarrande från rullen. Att det sedan är en grymt effektiv metod på hälleflundra råder det inget tvivel om, så min gissning är att "metet" kommer ta över mer och mer inom flundrafisket under nästa säsong.
PS. Hälsa frun från mig (känner henne via jobbet).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggInget snack om att det är ett tungt och slitigt fiske ja, och många gånger är detta svårt att undvika. När jag var i Havöysund i höstas försökte jag en del med lite lättare jiggar (2-300 gram), men där vi fiskade funkade det inte helt bra, när strömmen är stark är det lätt att man tappar bottenkontakten och då fiskar man sämre.
Vad som däremot avlastade en hel del fysiskt var att köra med levande sej tacklad på "halibut rig" istället för jigg. Då kan man ju ställa spöet i hållaren, spänna av bromsen en aning och lugnt sitta och vänta på att få höra ett härligt knarrande från rullen. Att det sedan är en grymt effektiv metod på hälleflundra råder det inget tvivel om, så min gissning är att "metet" kommer ta över mer och mer inom flundrafisket under nästa säsong.
PS. Hälsa frun från mig (känner henne via jobbet).
Jag har försökt göra mycket research inför flundrafisket eftersom det är mitt första, och man kan ju säga att det är helt olika skolor på var sin sida om Atlanten. Här är det mycket jiggar och på Amerika sidan mycket mete eller fiske med upphängare på ett vanligt paternostertackel. Jag tror också mycket på mete, det är om inget annat betydligt billigare rent tackelmässigt. Så det kommer att åka med ett gäng riggar för mete.
Ha det!
/KalleA thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
|
6 svar
1 223 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-16, 19:05 | ||
Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13