Utväxling och flerväxlade rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling och flerväxlade rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utväxling och flerväxlade rullar

Har funderat fram och tillbaka i detta ämne och det skulle vara intressant att höra vad ni andra föredrar och varför...

Jag har efter att prövat mig fram fastnat för rullar som har rätt hög utväxling (6:1+), tycker det är skönt att relativt snabbt få upp betet även om det är runt 100m djupt, men har inte hittills tyckt det varit för tungt när jag haft stora fiskar på.
    Stora fiskar i mitt fall är 10-15kg ungefär och där har jag inte haft problem med att utväxlingen är för hög men vet ju inte om jag skulle ångra mig när den där riktigt stora Kveiten kliver på..
    Så hittills har jag inte känt nån nytta av att ha en extra växel på rullen.
    Är det någon som har erfarenhet av att fiska med 2-växlade rullar och kan beskriva hur du använder rullen, ligger du enbart på den högre utväxlingen och har lågväxeln som backup eller pendlar du friskt mellan växlarna under fisket?
    Är det någon som föredrar mer lågväxlade rullar i nåt särskillt läge under havsfisket, skulle vara kul att höra era resonemang...
    Jag tror och misstänker att detta ämne mest handlar om tycke, smak, plånboksstorlek och prylfixering och att säga att nåt är rätt eller fel således är en omöjlighet....

Tanken med lågväxeln är att du ska kunna veva upp fisken med konstant press och inte ens lyfta spöt i en "pumprörelse". Medans dom högutväxlade pumpar du upp fisken med. Beror ju lite på vad man fiskar efter men extremt stor flundra, håkäring osv kan det vara en fördel med tvåväxlat. Är själv inne på ditt tänk.. mycket handlar om tycke och smak.

Kommentera

Borde inte en rulle med lägre utväxling och extra lång powervev kunna vara en bra kompromiss?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Synd att vikten skenar iväg lika mycke som priset när de kommer till 2 växlat.

Min tld 15/30s gillade jag då den låg på 5,2:1 i utväxling. Så den låg typ mitt emellan hög o låg.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Resonerade som du oxå när jag nyligen införskaffade mig en ny rulle, Slutliga valet stod mellan Accurate bx-500xn och bx2-500n då jag inte såg/begrep fördelen för mitt fiske med en 2 växlad rulle så fick priset avgöra duellen och jag sparade in ca 1600kr. Men du har lyft en intressant frågeställning och hoppas du får fler svar på denna tråd.

Kommentera

En nackdel med 2-växlade rullar är väl att det brukar vara extremt tungt och extremt lätt?

Eller det kanse inte är så stor skillnad på vissa rullar?

Kommentera

Någon större viktskillnad var det inte på rullarna jag jämförde 2växlade 580g och den andra 570g,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
              6 svar
              1 223 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Öresundsfiske  
              Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
              6 svar
              538 visningar
              0 gillar