Avet MXL eller Saltist 2 speed 30 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avet MXL eller Saltist 2 speed 30

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Avet MXL eller Saltist 2 speed 30

Hej!
    Tänkte köpa en julklapp till mig själv i form av en ny havsfiskerulle, men har lite ångest som jag hoppas kunna dämpa här.

Jag har en polare som ska till USA här i december och kan ta med en rulle hem, men nu vet jag inte om jag ska välja en Daiwa saltist 2 speed 30 eller en Avet MXL. Är det någon som har erfarenheter av dessa? Kanske använt båda eller någon av dom? Dom kommer användas till norgefiske och då framförallt flundra, torsk, sej, kungsfisk, katt.

/Emil

Jag införskaffade en vänstervevad Avet MXJ inför årets Norgeresa och kan säga att jag är mer än nöjd. När man stod och torrvevade den hemma tänkte jag att den var lite högljudd och trögvevad av sig - men när man väl hängt på en stor jigg eller sej med sänke och fiskade med den blev upplevelsen en HELT annan... Känns grymt stark och stabil, och det känns liksom lika enkelt att veva in med en 400-gramstungd i andra sidan som att veva in ren slacklina. Rekommenderas!

Sedan är väl Saltist 2 Speed en lite dyrare rulle, eller har jag fel för mig? Har inga egna erfarenheter av den, men vet att månnga säger att det är ganska onödigt med tvåväxlat för det vanliga Norgefisket.

Kommentera

Har också ett par MXJ och håller till fullo med föregående talare.

Kommentera

Köpte 2 st MXL till mig och tjejen inför norgeresan tidigare i år. Bara att hålla med, riktigt bra rullar! Gedigna men ändå smidiga.
        Har inte testat Daiwan, men som sagt den är väl lite dyrare... Va också sugen på den innan jag beställde våra Avet... Men jag ångrar absolut inte att valet föll på jänkaren!

Kommentera

Har ni köpt höger eller vänstervevade MXL ?

Kommentera

Jag kör numer vänstervevat på alla mina rullar, inklusive min Avet MXJ. Som högerhänt känns det helt enkelt rätt att ha mest kraft i den armen som jobbar med spöet. Och jag har faktiskt lite svårt att förstå att inte alla känner så.

Sedan ett tips är att välja MXJ istället för MXL, om det nu är "Norgefiske" du ska använda rullen till. Visst, en MXL tar lite mer lina vilket är bra om man kör med nylon eller ska fiska riktigt djupt. Men du får lätt på 270 meter 0,36 mm flätlina på en MXJ, och det räcker mer än väl för Norgefisket. (Alternativt kan man köra med 450 meter lina på ca 0,25 mm om man tänker sig fiska mycket efter uer och sådant på de stora djupen).

Fördelen med en något smalare spole (som det är på MXJ) är förstås att du inte behöver jobba lika mycket med tummen för att sprida ut linan när du vevar in.

Kommentera

Jag köpte vänstervevad till mig, som jag har på alla andra rullar. Tjejen vevar "fel", så hon fick en höger.
              Tycker inte att jag behövde jobba med tummen specielt mycket, det var bara att veva =)
              Jag tycker att det är bra att ha lite extra lina, inte för att jag fiskar på 300 m, utan för att om linan blir skadad och man måste kapa den några gånger under en norgevecka, då vet jag att jag har lite att ta av. Och MXL är inte direkt stor.

Kommentera

Har omverderat lite.. kommer att bli en accurate BX-4/500 istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av Emilwestrin Visa inlägg
                  Har omverderat lite.. kommer att bli en accurate BX-4/500 istället.
                  Lyxlirare! Du lär inte ångra dig.

Kommentera

hehe, hoppas på det! nu har jag bara ångest om det ska bli en "vanlig" en N eller en XN.. har du någon erfarenhet?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    538 visningar
                    0 gillar