spö och rulle norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö och rulle norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö och rulle norge

Hej!
    Behöver tips på spö och rulle till spättmete i norge?

Hej
    Provade spättemete en dag i somras i Norge pga hård vind (då vi annars var ute efter flundra och torsk). Hade en Shimano Techinium FC 4000 och ett Shimano CX 9´20-50g. Hade vikter runt 100g pga strömmen. Kändes inte som "materialfiske" utan man klarar sig hyfsat med många typer av utrustning. Viktigt att spöt klarar svepande kast med tänkta vikter, och jag föredrar en medium/helaktion på spöt för att inte spättorna ska skaka loss vid drillning.
    Vi fick lära oss att "frikoppla"/ge efter lina direkt vid napp. Vid motstånd spottar spättan. Kanske en baitrunner eller multi mera lämplig rulle än vanlig haspel???

/Richard

Kommentera

Spö (old school): Fladen maxximus solid carbon 8-15 lbs
      Spö (new school): Daiwa Saltist braid special 6-12lbs
      Rulle (old school): ABU Revo Inshore-L
      Rulle (new school): Daiwa lexa 300HL
      Lina: 0,15-0,17mm valfri flätlina

ta med borstmask...

Kommentera

Kolla med vveeggaazz här på forumet, han är duktig på det

Kommentera

Metar själv med Edge Dynamic Powercast 8' H - 6-8lb/40-130 Gram eller Shimano Yasei Heavy Pike 8,2' 20-60g . Bra spö bägge två. Shimano spöet är duktigt underklassat och bär högre vikter. Metade med 120g sänke sist och det var inga problem. Bra känsla i bägge, har dock inte valt favoriten än..... Använder själv bara spinnrulle i Amb 5-6000 storlek, men det funkar med haspel till bägge spöna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Riofredda Visa inlägg
            Rulle (old school): ABU Revo Inshore-L
            Om en revo inshore är old school så undrar man ju vilken skola du gått i?
            :P

Kommentera

träben:
              den vänstervevade (INS-L) tillverkas inte längre, den finns nog här och där i enstaka exemplar ute i handeln bla på lundgrens i gamla stan om infon på deras hemsida stämmer...

den nya revo inshore som kommer 2014 hos svenska handlare finns bara i högervevad version.

därav oldschool.... ...men du kanske sitter på kunskaper jag inte har om vänstervevade revo inshore?

drisse:
              Edgespöt är ett riktigt gött spö, dessutom ett grymt snyggt spö! Det är min gummas favvospö till just rödspätta!

/självlärd

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
              Om en revo inshore är old school så undrar man ju vilken skola du gått i?
              :P
              Senast ändrad av Riofredda; 2013-12-13, 23:45. Anledning: la till några ord om edge 6-8lb

Kommentera

Tyckte mest att det var lite komiskt att en rulle som var en nyhet för typ 5 år sedan kallas old school.
                Old school i min värld är väl en röd amba 5000C eller kanske en abumatic 170. Men alla har vi olika perspektiv.

Kommentera

ska jag fiska spätta väljer jag alla dagar i veckan lite lättare prylar för att göra de roligare och eftersom man inte gör några kraftiga ryck eller större och sänket ligger på botten så kan man överklassa vikten bra mycket, personligen kör jag med savage gear butch light (10-30 gram) med en ambassadeur 5000 classic pimpad med ett power handle och 0.20 power pro lina, men har även kört mycket med en shimano curado med 0.10 lina men föredrar högervevat till havsfiske alla dagar i veckan samt en linspridare som följer med när rullen är frikopplad/fisken rusar, även om det är mycket vind så kör jag med ganska lätt vikt men fiskar ist med en stor vinkel på linan och håller botten bra på de viset

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                  6 svar
                  1 223 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Öresundsfiske  
                  Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                  6 svar
                  538 visningar
                  0 gillar