Oh snap! Hade också tänkt köpa min därifrån. Så 14 är alltså slut dom också nu..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Torium 14 overkill för Öresund?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av MikeSchimpans Visa inläggOh snap! Hade också tänkt köpa min därifrån. Så 14 är alltså slut dom också nu..
Jag har kollat lite på UK nu och ska börja titta på Tyskland.
Kommentera
-
Tänk på att det finns en del andra alternativ också: såg att Youfish har Shimano TLD 15 för tokbilliga 699 kr. Bra båtrulle om än lite lågväxlad och i grafit, vilket kanske inte är det sexigaste. Annars har ni ju Okuma Cortez och Andros samt märken som Avet och Accurate, beroende på hur mycket ni kan tänka er att lägga förstås. (När det gäller havsfiskerullar finns det betydligt fler prestigemärken ute i världen än vad som finns inom det "vanliga" fisket). Tror väl att en Avet SX motsvarar en Torium 14 ungefär i storlek, ligger en bit under 2000 kr i grundutförande i tyska butiker.
Kommentera
-
Eller gör som jag, gå old school med en gammal 70-tals Penn Special Senator 113h, uppgraderad med rostfritt nytt drev, nytt handtag, smalare aluminium stativ i ett stycke, dubbla backspärrshakar, aluminiumspole, m m, m m... Totalkostnaden blir inte högre, snarare lägre, än en modern hipp havsrulle, och vilken byasmed som helst kan fixa nya delar om den går sönder. Vilket den inte gör... Plus att den har bevisat sin duglighet genom årtionden, gång på gång på gång.
Once you go old, you'll never go back! :P
/KalleA thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Jag kände på en Accurate häromdagen. JISSES vad den utstrålade gedigen kvalitet!!!! Grym!
Köper jag en TLD så kommer jag bara att fortsätta fundera på en torium, så väl känner jag mig själv ;-)
Jag har nu hittat en butik där, om allt stämmer enligt hemsidan, jag har den hemma billigare än Youfish ex frakt :-). I värsta fall till ungefär samma peng.
Kommentera
-
Idag hämtades rullen. Tyvärr har paketet legat hos Postens lokala serviceombud i en vecka. Ingen info...
Men... vilken trevlig liten rulle!!!!! Fantastiskt smidiga mått. Stativ och gavlar är lägre och smalare än min Abu C3 6500!!!! Och endast dryga hekto tyngre.
Den känns gedigen och utväxlingen verkar grym. Jag spolade på 250m 0.36 nylonlina och den hade nog svalt 50+ meter till.
Tillsammans med ett Shimano 12-20 lb slim boat tror jag att den blir riktigt trevlig för torskfisket i Öresund.
Det blir till att boka en torsktur i dagarna för att prova den.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
|
6 svar
1 229 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-16, 19:05 | ||
Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13