Så var det dags att fara till Norge igen. Fick blodad tand förra år när vi var där första gången. Vi körde då ganska grunt för att ha möjlighet att sätta tillbaka fisk. Vi fiskade då med våra gäddpåkar. Men i år så tänkte vi skaffa lite tyngre grejor. Spöt har jag redan bestämt det blir Fladen Maxximus Solid Carbon medium 6.6" 20-40lbs. Men när det gäller rulle så skulle jag vilja ha tips och förslag.
Så här ser önskelistan på rullen ut:
Rullen ska vara användbar till något annat än bara havsfiske (det blir ju en vecka då och då i Norge)
Bra hålbarhet.
Vänstervevad (är inbiten haspelfiskare så detta blir första multin också)
Inte alltför dyr (max 2000)
Hyfsade kastegenskaper.
Bra broms (har förståt att lever drag é bäst)
Lätt (ingen monster-rulle)
Linspridare (vill ha även om det är en extra sak som kan gå sönder)
Räkneverk (skoj och säkert praktiskt ibland)
Jag har sökt med ljus och lykta efter en rulle som uppfyller åtminstone huvuddelen av mina krav men känner inte att jag har hittat helt rätt än.
Vi kommer att fortsätta utforska inomskärs fisket med max djup på kanske 150 meter med mete, jigg och pilk.
Rekommendationen jag hittills är en ABU i storlek 7000 och 0,36 FireLine och då har ABU i så fall två stycken som skulle kunna vara möjliga:
7001 LH Classic 1199kr
Big Game 7001 HS 1499kr (det skrivs mycket negativt om Big Game rullarna, ska man våga sig på en sådan i alla fall???)
0,36 FireLine känns dock som lite overkill så kanske det blir 0,22 PowerPro istället.
Vad ska jag välja? Några andra förslag på rulle och lina?
Så här ser önskelistan på rullen ut:
Rullen ska vara användbar till något annat än bara havsfiske (det blir ju en vecka då och då i Norge)
Bra hålbarhet.
Vänstervevad (är inbiten haspelfiskare så detta blir första multin också)
Inte alltför dyr (max 2000)
Hyfsade kastegenskaper.
Bra broms (har förståt att lever drag é bäst)
Lätt (ingen monster-rulle)
Linspridare (vill ha även om det är en extra sak som kan gå sönder)
Räkneverk (skoj och säkert praktiskt ibland)
Jag har sökt med ljus och lykta efter en rulle som uppfyller åtminstone huvuddelen av mina krav men känner inte att jag har hittat helt rätt än.
Vi kommer att fortsätta utforska inomskärs fisket med max djup på kanske 150 meter med mete, jigg och pilk.
Rekommendationen jag hittills är en ABU i storlek 7000 och 0,36 FireLine och då har ABU i så fall två stycken som skulle kunna vara möjliga:
7001 LH Classic 1199kr
Big Game 7001 HS 1499kr (det skrivs mycket negativt om Big Game rullarna, ska man våga sig på en sådan i alla fall???)
0,36 FireLine känns dock som lite overkill så kanske det blir 0,22 PowerPro istället.
Vad ska jag välja? Några andra förslag på rulle och lina?
Kommentera