Rulle+spö till kustfiske och gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle+spö till kustfiske och gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle+spö till kustfiske och gäddfiske

Hej,
    Jag har nästan enbart kört flugfiske sedan jag var 12år tills nu när jag är 25.
    Efter att inte ha fiskat på ett par år så har jag nu börjat igen, men nu kör jag spinn.
    Har en helt ok utrustning för regnbåge/öring och andra mindre insjöfiskar, men vill nu även testa gäddfiske och kustfiske (från land).
    Efter att ha läst en del så har jag bestämt mig för att köra en multirulle, frågan är bara vilken. Samma sak gäller spö.
    Och kanske viktigast av allt... går det ens att kombinera gädd/kustfiskeutrustning? Eller måste man köpa två spön och två rullar? Vill inte lägga en hel förmögenhet på det, men det ska ändå inte vara skitsaker.

Tack på förhand.

Och kanske viktigast av allt... går det ens att kombinera gädd/kustfiskeutrustning?
    Vilken kostnad och vilka betesvikter för gädda, nämn gärna också om du prioriterar gädda eller kustfisket, skulle även va bra att veta vilka arter du fiskar efter på kusten. ?

Kommentera

Tänkte mig max 2000 kr.Tanken är främst att fiska makrill, horngädda, havsöring, en och annan torsk på kusten. Vad som kommer bli prio har jag svårt att svara på just nu då jag inte vet vad jag kommer fastna mest för... Gissar dock på kustfisket. Gällande betesvikter så tror jag 40-60g blir lagom (eller? :P) Har knappt några drag.. Så det blir till att införskaffa det också.

Kommentera

40-60g blir lagom
        Om multi så hamnar nog en Amb C3 ganska rätt i pris, om så en 5500/01 variant, dom ligger på rea runt 900kr.

Spöet blir nog lite knepigare ett -60 gr blir styvt och tråkigt när du hänger på Hö beten (dom finns snart inte).Skulle du klara dig på ett -50 ??

Jag såg att du bor ganska nära mig så berätta var du ska fiska då blir det enklare för oss att fundera ut vilka betesvikter du behöver.

OBS: jag tänker mest på kustfisket gädda är inget som intresserar mig så det överlåter jag till folk som kan det..
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-07-25, 18:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Om multi så hamnar nog en Amb C3 ganska rätt i pris, om så en 5500/01 variant, dom ligger på rea runt 900kr.

Spöet blir nog lite knepigare ett -60 gr blir styvt och tråkigt när du hänger på Hö beten (dom finns snart inte).Skulle du klara dig på ett -50 ??

Jag såg att du bor ganska nära mig så berätta var du ska fiska då blir det enklare för oss att fundera ut vilka betesvikter du behöver.

OBS: jag tänker mest på kustfisket gädda är inget som intresserar mig så det överlåter jag till folk som kan det..
          Skulle säkerligen kunna klara mig på ett -50. Tänkte köra Runt Ön på Limhamn och vid brofästet mest.. men det är ju inte helt omöjligt att man hittar andra trevliga spots med tiden.

Kommentera

Skulle säkerligen kunna klara mig på ett -50. Tänkte köra Runt Ön på Limhamn och vid brofästet mest.. men det är ju inte helt omöjligt att man hittar andra trevliga spots med tiden.
            Då klarar du dig fint på ett -40 gr mer behövs inte, avvakta lite förslag här, Shimano har en del bra fiskpinnar -40 och -50.
            Är du beredd att åka till till Köpenhamn för att handla spö ??

Kommentera

Då klarar du dig fint på ett -40 gr mer behövs inte, avvakta lite förslag här, Shimano har en del bra fiskpinnar -40 och -50.
              Är du beredd att åka till till Köpenhamn för att handla spö ??
              Absolut, jobbar i Köpenhamn så det är jag

Kommentera

Dom flesta fiskeprylarna är billigare där en i Sverige.
                Här är 2 exempel på spö som jag tror skulle funka fint för dig.

Shimano beastmaster 300H / 10' 20-50g. 2pc. Trig 1.099,- 649,- +
                Shimano beastmaster 300MH / 10' 15-40g. 2pc. Trig 1.099,- 649,- +

Det är denna butiken,.http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat1-Fiskeri/

Det är inga längre avstånd från Centralen i Köpenhamn.. du har en karta på hemsidan.

Kommentera

Dom flesta fiskeprylarna är billigare där en i Sverige.
                  Här är 2 exempel på spö som jag tror skulle funka fint för dig.

Shimano beastmaster 300H / 10' 20-50g. 2pc. Trig 1.099,- 649,- +
                  Shimano beastmaster 300MH / 10' 15-40g. 2pc. Trig 1.099,- 649,- +

Det är denna butiken,.http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat1-Fiskeri/

Det är inga längre avstånd från Centralen i Köpenhamn.. du har en karta på hemsidan.
                  Jo har märkt att priserna är lite bättre där.
                  Är det detta du tänker på? http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk...Restsalg!.html
                  Och denna 5500-rullen?: http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk...3-Tilbud!.html

Vad drar man på för lina? 0.30-0.35 nylon?

Kommentera

Är det detta du tänker på?
                    Det du länkar till är haspelspö, det ska stå trigg bakom, då är det trigger spö.

Du hittar dom här.

Det är den rullen jag menar, det billigaste jag kan hitta den för här är 899 men sen tillkommer frakt så det blir väl skit samma var du handlar den...http://www.youfish.se/abu-garcia-ambassadeur-c3.html

Det där med linor är upp till var och en, jag skulle tro dom flesta kör flätlina även på multi, den flätlina jag tycker funkar bäst är PowerPro, allt mellan 0:23-0:28 funkar fint.

Själv kör jag fortfarande mycket med nylonlinor och på en C3 5500/01 skulle jag välja 0:32 - 0:35

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 223 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    538 visningar
                    0 gillar