Hjälp med val av havsfiske spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av havsfiske spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av havsfiske spö

Tjena !

Jag kommer åka ner till västkusten i några dagar o pilka torsk med pilkar som väger runt 100-300g men när jag söker på spön så anges det i LB och jag leta fram i forumet att det är brottstyrkan på linan man har till spöt...
    Hur vet man om spöt klarar ryck med en pilk på 300g ???

Spöt får kosta runt 500-700:-

Hjälp tack, dänger efter gädda med jerkspö i Sthlm i vanliga fall

vad och var ska du fiska?=

Kommentera

Tjörn & Orust... Torsk och makrill.. Vi kommer åka ut med en båt vi hyrt och pilka torsk samt makrill på en 30-60m kanske. förra året fick vi låna fiske prylar. Har köpt lite olika pilkar på 50-300g och häcklar mm... Har fått en okuma xp rulle av min polare men nu har jag spöt kvar...
      Vill inte köpa ett spö på 20-30LB typ och sen första pilkningarna med 150g pilken så går spö toppen av. Eller 20-30LB kanske håller för så stora pilkar ?

Kommentera

20-30 lb låter som ett utmärkt val. Jag har inte provat så många spön men har ett Penn Slammer 20-30 som är helt okej och var ganska billigt tror jag. Tror i och för sig att till fisket här så kan du köpa vilket spö som helst som det kanske är rea på. Ett tips är att köpa extra toppöglor, snabblim, sandpapper och tändare samt ha med tång. Toppöglor går sönder titt som tätt för mig. Värm den gamla, dra av, sandpappra och limma på ny så slipper du sluta fiska eller förstöra linan

Kommentera

Jnbs, vad gör du med dina toppöglor!?
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Köpa ett Jerk-Spö så att du kan använda det till annat också? Eller är jag ute och cyklar då?

Jag menar, torsken på västkusten är ju inte bjässar, och makrillen vill man ju helst drilla på UL. Problemet är ju att där är strömt så att man kan behöva tunga pilkar.

Kommentera

Detta borde fungera hyffsat, har självv riktigt svampiga spön, och det är inte roligt att fiska med.

Mitt största tips är lätta/tunna spön som är starka.

Kommentera

20-30lbs kommer räcka alldeles utmärkt för det fiske du ska på, jag använder spön med 20-40lbs i Nordnorge utan problem.
                Ta dig till nån lite större fiskebutik och känn på spöna dom har och kolla om det finns några röda lappar så tror jag du utan problem hittar ett spö som passar dig.
                Tänk lite på vikten så du inte väljer nåt stort och tungt spö idag gör dom spöna så starka ändå så dom behöver inte väga bly...

Kommentera

Köpa ett Jerk-Spö så att du kan använda det till annat också? Eller är jag ute och cyklar då?
                  Jag kör med JB spön här nere och det funkar hur fint som helst att pilka med, man belastar ju inte spöet så mycket när man bara står och rycker.

Om TS inte ska fiska JB med spöet efteråt så finns det gott om billiga havsfiskespö som funkar, det ska ganska mycket till för att spöet ska smälla av.

Kommentera

Är fiskeutrustning-online att lita på? Hittar inget om det här på forumen men har spanat in en del saker till bra priser.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 229 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    556 visningar
                    0 gillar