En rulle som inte knakar och hackar :P - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En rulle som inte knakar och hackar :P

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En rulle som inte knakar och hackar :P

Hej , jag köpte ett havsfiskesett på fiskedepån för 399kr mest bara för att få en turbiljett men efter att ha fiskat med rullen så förstog man ju att det här inte kommer att fungera , det började knaka och hacka sig när man vevande in 2 små torskar på 1 kilo vardera... spöet kändes okej därimot.

Så jag undar vad man skall skall satsa på för rulle när det skall pilkas 200-300g i öresund mellan 20-40m djup. Jag vill gärna att rullen är så smidig som möjligt men jag vill ju att rullen inte skall knaka och hacka sig om man
    mot förmodan skulle få en 10kg + torsk någon gång.

Har kollat lite på amb 5000 och 6000 , är dom för klena att man borde köra på 7000 istället ?
    eller det kanske finns bättre märke än amb ?

Har kollat lite på amb 5000 och 6000 , är dom för klena att man borde köra på 7000 istället ?
    eller det kanske finns bättre märke än amb ?
    Köpte själv en Shimano Tranx i Danmark, tycker den är totalt överlägsen dom du nämner, men om du vill köra någon av dom du föreslår köp en 7000 till dom vikterna.

Förmodar att du bara skall pilka ?

Kommentera

ambassadeur 5000 fungerar för det fisket, ta en 5500 om du vill ha högre utväxling.
      Ska du fiska större fisk någon gång? t.ex. Norge? välj då en 7000 rulle. fisket blir effektivare med en mindre rulle då den är lättare att hantera.

försök att byta in rullen och få en ambassadeur till lägre pris.

Köper du en 5000 rulle så får du dessutom en rulle som fungerar för grundvattensfiske med ett annat spö.

Hur är fisket där nere nu?

Kommentera

ambassadeur 5000 fungerar för det fisket, ta en 5500 om du vill ha högre utväxling.
        Fisket i Malmö/Landskrona är bra nu, gott om torsk från båtarna.

Personligen tycker jag en 5000/6000 är för liten när vi pratar vikter på 200-300 gr och 30-40 meters djup, man får veva som en halvidiot och kraften är för dålig,, visst funkar det om man bara fiskar den typen av fiske någon gång ibland och kör grundvattenfiske största delen av tiden annars tycker jag TS skall skaffa en rulle med mer invevningakraft.

Jag nämnde Shimano tranx som går att få för en vettig peng i Danmark, annars minst en 7000 , tycker TS skall köpa en rulle med linspridare dom andra riktigt grova rullarna är helt onödiga i sundet.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Fisket i Malmö/Landskrona är bra nu, gott om torsk från båtarna.

Personligen tycker jag en 5000/6000 är för liten när vi pratar vikter på 200-300 gr och 30-40 meters djup, man får veva som en halvidiot och kraften är för dålig,, visst funkar det om man bara fiskar den typen av fiske någon gång ibland och kör grundvattenfiske största delen av tiden annars tycker jag TS skall skaffa en rulle med mer invevningakraft.

Jag nämnde Shimano tranx som går att få för en vettig peng i Danmark, annars minst en 7000 , tycker TS skall köpa en rulle med linspridare dom andra riktigt grova rullarna är helt onödiga i sundet.
          Jo linspridare är ju ett måste, men en tranx kostar vel 4-5k ?

Kommentera

Jo linspridare är ju ett måste, men en tranx kostar vel 4-5k ?
            Jag gav 2500 kr så under 3000 kr är det inga problem att hitta den för med dagens växelkurs och det är en riktigt trevlig sak jag lovar ,,
            Danmark är alltid betydligt billigare på fiskeprylar en Sverige , varför vet jag inte !!!

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-08-07, 19:53.

Kommentera

Men i själva verket kan jag alltså ta en gäddrulle alltså ?

Kommentera

ska du bara fiska någon enstaka gång så duger den. ev. blir det tungt beroende på utväxling.
                Du kan testa att använda havsfiskerullens vev om du vill få mer kraft och den passar.

Man får tänka på att man fiskar 200g+ gummibeten med vissa rullar, då borde den klara att veva in en 200g pilk.

Om du vill ha en billig och pålitlig rulle kan du köpa magda 30DX pro som är lite starkare än standard varianten magda 30DX.

Visst, ska du fiska ofta på dom djupen så behöver du kanske en bättre rulle, men då kan du hitta en 7000i för 1000lappen i Sverige. Den finns även som 7500modell för lite högre pris.

Kommentera

Många av ambassadör rullarna står det pro rocket och JB på var är skillnaden ?
                  är 5.3 utväxling bra ?

Kommentera

Rocketen är byggd för att kasta längre medan JBn är "byggd som en tank" vad jag förstått.
                    har du en rulle eller ska du köpa ny?
                    Har du råd och kommer använda rullen mycket till det fisket så tycker jag att du ska köpa en 7000rulle.
                    Vad ska du använda rullen till annars?

Läs denna tråd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    556 visningar
                    0 gillar