Jigg till torsk, sort och riggning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg till torsk, sort och riggning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigg till torsk, sort och riggning?

Tänkte kolla med Er som fiskar mera frekvent efter torsk hur ni gör och använder, tänkte ut och testa om ryktena att torsken återvänt till mina vatten stämmer så vill hålla det enkelt och billigt men ändå saker som funkar.

Har spö och rulle m lina så det jag behöver är själva betet och jag vill slippa de gamla 200-400 gr pirkarna och köra med jigg och lite lättare utrustning och har sett att jiggar modelll större används men hur riggar ni dem och hur stora och tunga behövs för att fiska torsk på max 50m djup längs N roslagkusten?

Har lite runda skallar på 40-60 gr och shadar i +15cm (från gäddfisket) som jag tänkte testa är det vettigt och bör man ha någon upphängare och vad isf?

Tänkte använda ett 6,6" jerkspö som tål 150gr och en Amb 5500 C3 med 0,30 flätlina, kanske inte optimalt men vill inte lägga pengar på detta innan jag vet att det faktiskt finns torsk här då kan jag köpa lite annat om det behövs.

Vad är bäst mellan shad och curly/twin tail för detta fiske?

Så tips och ideer i ämnet mottages tacksamt.

Jag riggar jiggen som vilken jigg som helst. Fast kör skallar på 110-200g o 15cm shad. Svart/röda jiggar bruka funka bra. Är det lite drift när man fiskar så är det bra med lite tyngre skallar än 50-60g. Blanka rundpilkar brukar oxå leverera bra med fisk,gärna 1-2 gummimakkar en bit upp från pilken.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Jag riggar jiggen som vilken jigg som helst. Fast kör skallar på 110-200g o 15cm shad. Svart/röda jiggar bruka funka bra. Är det lite drift när man fiskar så är det bra med lite tyngre skallar än 50-60g. Blanka rundpilkar brukar oxå leverera bra med fisk,gärna 1-2 gummimakkar en bit upp från pilken.
      Jo det där med drift och vikt känner jag igen, så om detta går bra så skaffar jag nog lite tyngre skallar med, men det är som sagt på experimentstadiet ännu, hur riggar du upphängarna 3 vägslekanden eller knyter direkt på linan?
      Har Du någon extra krok på shaden som en stinger eller bara enkelkroken?

Kommentera

Jag kör mest med dessa http://www.fiskedags.nu/sv/beten/jig...rop-shot/shad/ framförallt gul röd eller röd.

50-60 gr metallskalle inget dom fluorescerar.

Små rörelser med spöet , inget ryckande som med pilkar eller vevande som med drag utan gärna kasta mot strömmen och sedan så mycket som möjligt låta den sköta förflyttningen av jiggen, bara spänner linan, några små ryck och spänner linan igen osv, tills jiggen är hemma,,,

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag kör mest med dessa http://www.fiskedags.nu/sv/beten/jig...rop-shot/shad/ framförallt gul röd eller röd.

50-60 gr metallskalle inget dom fluorescerar.

Små rörelser med spöet , inget ryckande som med pilkar eller vevande som med drag utan gärna kasta mot strömmen och sedan så mycket som möjligt låta den sköta förflyttningen av jiggen, bara spänner linan, några små ryck och spänner linan igen osv, tills jiggen är hemma,,,
          De shadarna är väldigt lika de jag i färg och storlek så borde funka då, lite fråga Du kastar mot strömmen och låter sjunka till botten och låter strömmen ta in den med någgra lätta dragningar och bara vevar in slacklina tills linan är lodrät då vevar Du in och kastar ut igen, har jag fattat rätt då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Jo det där med drift och vikt känner jag igen, så om detta går bra så skaffar jag nog lite tyngre skallar med, men det är som sagt på experimentstadiet ännu, hur riggar du upphängarna 3 vägslekanden eller knyter direkt på linan?
            Har Du någon extra krok på shaden som en stinger eller bara enkelkroken?
            Jag kör med upphängarknuten/dropperloop till makkarna. Lätt att byta färg om man behöver. Jag kör med en stinger om jag inte fiskar på vrak. Brukar han 1-2m 1mm nylon närmast jiggen/pilken.

Brukar typ föra jiggen lite upp o ner o dunka den i botten. Veva upp nån meter o testar o sänker ner igen. Så man testar lite olika djup.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

har jag fattat rätt då?
              Ja du har förstått, lättast tycker jag är om man kan få strömmen att gå i sidled , då blir det ju en betydligt större yta du kan fiska av i varje kast. Bara lite olika kastlängder så täcker man en bra yta,
              små ryck på max 50 cm brukar funka,
              dom röda jiggarna påminner om krabba och ska inte upp för högt,
              strömmen sköter sprattlandet och sådant så det ända du behöver göra är att hålla lite rörelse på den ....

själv jobbar jag ganska mycket med handleden med lättare jiggar 50-60 gr

Ang riggning så behövs inga konstigheter bara ett vanligt lite kraftigare beteslås makar och sådant är bra på pilk och drag men inte jigg, kör inte några häcklor heller vid jiggning,,,

Dina prylar funkar fint, har själv 2 JB spön och en Record HC samt en rocket till torskfisket.
              Köpte dock nyligen en Shimano Tranx, lite onödigt stor men vill ha kraften på djup över 15 meter för att spara armarna.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-07-28, 00:18.

Kommentera

Tack för svaren verkar som dagens experimentfiske ska kunna göras på ett vettigt sätt med hjälp av Era tips och de prylar jag har, återkommer med hur det gick senare.

Kommentera

Ja jisses, det blir inte som man tänkt alla gånger men det var iaf inte mitt fel denna gången!

SMHI och YR.no spådde soligt, SO 6m/s vilket är perfekt riktning och styrka som ger en lagom drift och ström på det ställe jag tänkte fiska idag, men inte blev det så, irl var det OSO 10 m/s med vitingar så inte ens med motorn igång på back lyckades jag hålla ner driftfarten under1 knop och då stod linan rakt ut strax under ytan, så på med en extra jiggskalle så kom jag iaf ner till botten ibland!

Långt ifrån bra och inte blev det bättre av att området var tomt på bytesfisk och såklart ingen rovfisk heller så det blev ingen torsk idag, testade några ställen till men förhållandena var lika usla där, så jag får inhandla några tyngre skalllar och försöka igen och hoppas på lite bättre tur med vädret den gången.

Fortsättning följer.

Kommentera

Havsfiske på förhållandevis lätt utrustning är grymt kul. Var i Norge härom veckan och använde mitt 8,5 fots haspel för kastvikter upp till 70gram nästan lika mycket som 20-30lbs spöt. Kan säga att Bleka på drygt 3kg på gäddspö inte går av för hackor. 3 kilos torskar är rätt festliga också.

Vid vertikalt fiske med haspelspöt -70 gram har det funkat med betesvikter upp till 300 gram, men 200 gram eller lättare är att föredra. Tror nog att 300gram borde funka vid vertikalt fiske med ditt 6,5fots 150g spö, men det är bara att känna sig fram. Är det lite strömt och djup upp till 50m så är det relativt tunga grejer som gäller om man vill kunna ha bottenkontakt. Min, visserligen begränsade, efarenhet säger att sommartorsken hugger om man håller sig kring bottentrakten.

För mig har 150 grams bullethead skalle med shadar och curlytails mellan 15-20cm gett hugg, och såklart också massor av hugg på upphängarna. V.g upphängare gör jag upphängaröglor helt enkelt, man kan trä antingen gummimakkar eller större enkelkrokar,jag har använt 5/0-8/0 beroende på betesstorlek, som man riggar med valfri jigg. Jag gillar upphängare, med tre till fyra beten kan man täcka in fler storlekar och färger än med ett. Naturligtvis finns det färdiga häcklor att köpa. Kinetic gör en med tre krokar,5/0 eller 6/0 har jag för mig, med bläckfiskar, 0,90 lina och upphängaröglor så man kan lätt byta upphängare. Är det eländig botten så kan man alltid byta ut jiggen eller pilken mot ett tungt sänke, exempelvis 200 gram, man har ändå sina upphängare som torsken kan hugga på.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddgubben, 2017-03-02, 10:34
                    5 svar
                    951 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg davidmartin  
                    Startad av Kaell, 2025-01-21, 19:15
                    4 svar
                    728 visningar
                    0 gillar