Oj glömde visst ett tjugotal spotted travelly i 10-15 kilosklassen rusar som in i helvete. Fiskade då med en välanvänd BG 9000 utnaför Kambodja! Den höll den med!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ambasadeur 10000
Collapse
X
-
15 kg rusande trevally låter ju som en bra utmaning för en rulle i den storleken...
Dock, på min 7000 BG är bromsen kass. Den var ryckig från början och har nu hackat ihop totalt. Det kanske är andra bromsar på 9000 och 10000 BG - modellerna. Det var inte bromsen som pajade på 10000 Bg utan tillkopplingen. Rullen var frikopplad hela tiden. Dessutom är linförarna en grymt svag punkt på alla Ambissar. Och spakbromsad rulle = större bromskivor = bättre broms. Det är grymt jämn broms på Shimanorullarna.
Vi får väl hoppas att du får tillfälle att testa din 9000 mot en hälleflundra i sommar! Tror nog det kan komma upp en del fina pjäser den veckan.Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se
Kommentera
-
Mycket olika svar i den här tråden. För en del pajar rullarna när dom tar ur dom ur kartongen, andra kan använda dom som stubbrytare. Själv har jag använt 10 st 7000 syncro sedan början på 90 talet till laxtrolling, vågar inte tänka på hur många timmar som dom blivit använda. Bromsen används flitgit när man hissar riggarna upp och ner och utan att skryta så har det blivit ett antal 10+ are och nästan en 20+. Jag brukar ta isär dom vartannat år och smörja upp dom. Enda problemet jag har haft med dom är att den lilla plasthättan som sitter i mitten på veven har hoppat av ( rullen funkar ändå).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av UTDen 7000 jag nämnde hade jag pillat igenom bromsen på och riktat och lagrat upp spolen ordentligt, så den var väl inte riktigt original. Men den höll...
Kommentera
-
Märkligt
Hur kan man överhuvudtaget diskutera bromsen på en Ambassadeur 7000 när man pratar havsfiske i Norge?
Tycker inte ens att den borde hålla,
Själv kör jag med en Penn 113H 4,0, inte världens mest sofistikerade rulle men väl avsedd för ändamålet.
Pratar vi tungt havfiske, 800 gram pirk med file och djup på ca: 250 meter och fiskar på mellan 15-25 kg så rasar häftigare rullar än ambassadeur 7000- det lover jag.
Efter en hel dag var det bara vi med dessa "kassa" Penn 113 som hade rullar kvar.
Shimano och Daiwa och även billigare Penn rasade på löpande band.
Dock rasade ingen Ambassadeur, det var ingen som ens provade dessa på sådant fiske.
Var sak har sin plats, så ven rullar.
Ambassadeur 7000 hör hemma vid laxtrolling och inte i Norges havsvatten.
Själv har jag köpt en Ambassadeur 10000 till lättare inomskärsfiske, max 400 gram och jag HOPPAS att den håller till detta.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
|
6 svar
1 229 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-16, 19:05 | ||
Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13