ambasadeur 10000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ambasadeur 10000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fick hem en Shimano Tekota 800 i dagarna som jag köpt på Ebay.Kostade mig knappt 1400kr hemma i brevlådan,rullen är ny i kartong och är listad i 2495kr i Sverige.Kan rekommendera säljaren Fishermans Headquarters, seriös och snabb.Har bland annat 1700yd. Big Game-lina för 24 dollar,och hade nyligen en NY Shimano Tiagra 30 för runt 2500 svenska...

Tekotan är en rulle jag kan rekommendera,samma konstruktion som Calcuttan minus centrifugalbroms,4 kullager,linspridare aluchassi,IAB m.m.800 rymmer över 400m 0.60,den finns även i 500,600 och 700 och även med räkneverk.
    Har handlat mycket via Ebay,aldrig något strul.

Kommentera

Ursprungligen postat av coolrader
      Fick hem en Shimano Tekota 800 i dagarna som jag köpt på Ebay.Kostade mig knappt 1400kr hemma i brevlådan,rullen är ny i kartong och är listad i 2495kr i Sverige.Kan rekommendera säljaren Fishermans Headquarters, seriös och snabb.Har bland annat 1700yd. Big Game-lina för 24 dollar,och hade nyligen en NY Shimano Tiagra 30 för runt 2500 svenska...

Tekotan är en rulle jag kan rekommendera,samma konstruktion som Calcuttan minus centrifugalbroms,4 kullager,linspridare aluchassi,IAB m.m.800 rymmer över 400m 0.60,den finns även i 500,600 och 700 och även med räkneverk.
      Har handlat mycket via Ebay,aldrig något strul.
      Tekotarullarna crashade på rad under Röst-fisket förra sommaren intygar en säker källa. Iofs gjorde reservrullarnas bromsar desamma (amb 7000).

SG47 använde tydligen Hand Nordin och andra guider till Sejfisket med framgång...

Vet att Team Olssons Fiske använder C4 LD 7000-rullar, och skulle dom vara helt kass hade dom garanterat bytts ut Dom har orkat många 10kg;s lax -rusninga r gissar jag på
      sigpic

Kommentera

tung rulle

Tips från Wreckbender.Penn 320LD.Spakbromsad=Stora bromsskivor.Penn=Stryktålig

Kommentera

Som många tidigare här skrivit så pallar inte Ambassadurerna för riktigt fiske. Spelar ingen roll om de heter Big Game eller inte. Bromsarna på de rullarna är kass! Så är det bara och det har blivit än värre med kvaliteten sedan tillverkningen flyttades utomlands. Jag har pajat mina 7000 och 10000 säkert 20 gånger vid fiske i Öresund. Bromsarna ryker, linspridaren pajar, kugghjulen i vänstra gaveln är för klena och går sönder. Och ska man ju inte jämföra sundets torskar med torped-sejarna och hälleflundrorna i Norge även om de kan dra på bra i strömmen. Har sett en hälleflundra dra mot en 7000. Ingen rolig syn med den kassa bromsen. Som tur är har min 10000 blivit stulen...
          Ska du till Norge ska du ha en Shimano TLD. Inget snack! Mycket robust och tålig och jämn fin broms. Dessutom är den utan linförare. Jag vet att en del tycker det verkar jobbigt men det är inte så besvärligt faktiskt. Linan lägger sig hyffsat ändå. Linföraren är bara en extradetalj som kan klabba och gå sönder. Och det gör dom. Och då misster du med stor sannolikhet fisken. Och är det resans enda hälleflundra som sitter på då så ska det nog mycket till om inte rullen åker överbord...
          Satsa på kvalitet och säkerhet redan från början så blir du inte besviken sedan när du måste byta. Köp en Shimano TLD! Tiagra-rullarna väger ganska mycket så de kan bli jobbiga att stå att fiska med en hel dag. Passar bättre till trolling efter storvilt. Penn har jag ingen större erfarenhet av men jag inbillar mig att japsarna har kört ifrån dem ganska rejält. Okuma skulle jag inte satsa på.
          Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Har en rocket till lätt havsfiske- Paj när jag körde tummen under linspridaren kras i rullen--ont i tummen

1 kugghjul och 1 hjullager pajjade

Kommentera

menade kullager

Kommentera

Jag har en Daiwa SG47LCA och tror inte drillningen är det stora problemet, men de har små fula vevar som gör det jobbigt att veva fort (sejfiske) eller tungt bete mer än 300 gram.

Den har samma vevanslutning som vissa ABU så det kanske finns nån snyggare lite större vev att sätta på.

Sen går det väl på lite lite lina ifall man ska drilla en fisk som är stor.
                Ola

Kommentera

Hej!
                  Har själv 2 st Big Game 9000 och är helnöjd. Bromsarna på dessa rullar är inte att jämnföra med 7000 rullarna. Det är som dag och natt. Teflonbelagda skivbromsar sitter i 9000 och 10000, klarar det mesta. Själv tycker jag att det är myckeet rulle för pengarna. Jag jobbar på ett företag som tillverkar komponenter till just 9000 och 10000 och om man ser vilka krav Abu ställer där så är det helt otroligt. Jag kan säga så mycket som att det är bättre kvalite på Abus rullar än det är i volvos växelådor eller haldex bromsystem. Köp Big game 9000! 10000 är förstor. För övrigt så är 9000 och 10000 samma rulle in i minsta detalj förutom bredden.
                  Shimano i all ära men det kostar endel åxå.

Kommentera

Vill bara förtydliga. När jag rekomenderar Shimano så har jag praktiskt erfarenhet av både BG 7000 och BG10000 samt de vanlig Ambisarna och det är precis som dr Rob säger - "De mindre spakbromsrullarna är betydligt bastantare i sin konstruktion än de större Ambisarna. Ungefär som att jämföra en VW Golf Kombi Extra Large med pickupar o lastbilar."
                    Klockrent! Detta gäller även bromsarna. Har du testat dem mot lite större fisk? Låt mig säga så här: Om delarna till Ambisarna är av bättre kvalitet än Volvokomponenterna skulle jag aldrig sätta mig i en Volvo
                    Men det handlar säkert inte om komponenterna i sig utan att konstruktionen är undermålig från början. Då spelar det ingen roll hur bra de enskilda komponenterna är. Det är slutresultatet som räknas.
                    Min polares BG 10000 gick sönder första fiskepasset. Min BG 7000 hackade ihop i Norge 2004. Den var splitt ny! Trots att jag knappt fiskade med den utan istället körde med min Shimano TLD. Denna däremot fungerar fortfarande felfritt efter ytterliggare en tuff Norgeresa och två säsongers hårt matchande mot vrak/buletorskar här hemma. Någon service har den inte fått mer än att jag torkar den med rent vatten efter fiskepassen.
                    Prisskillnaden är heller inte speciellt stor mellan en BG 9000-10000 eller en TLD 20. Satsa på något som fungerar och är testat mot verkligt tung fisk. Annars blir du bara besviken. Det blev jag över BG-serien.
                    Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Jag har i alla fall inte haft några problem med Mina 9000 rullar och dessutom så har jag svårt att tro att 9000 och 10000 bromsarna kan ge vika? Har själv plockat isär min rulle och kollat det är verkligen inte klent tilltaget. Rostfria SKF kullager har dom åxå. Men visst skenet kan bedra. Har själv inte plockat nån jättefisk med mina rullar drog 5-6 kilos sejar på upphängare ett par dagar i saltströmmen upp till fyra på en gång i strömmen plus lite torsk i tiokilosklassen. En fiskekamrat bogserade en torsk på 17 kg utan några som helst problem med en likadan rulle. Har dock inte provat nån rusning från nån hälleflundra än men hoppas på det när jag åker upp med din polare Jimmy till söröya. Ska dit Hälleflundraveckan. Fick just lite info om kveitetävlingen verkar bli en kul tävling.
                      /Mattias

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      6 svar
                      1 230 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Öresundsfiske  
                      Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                      6 svar
                      556 visningar
                      0 gillar