Hur mäta brottstyrka på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mäta brottstyrka på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag var hos handlaren idag och det var inga problem med att returnera linan de spolat på.
    Ersättningslinan (annat fabrikat) får de hem om c.a 1 vecka och det kan jag vänta på.
    Jag har fått ett tillgodokvitto som säger att jag gratis skall ha 300 m av den linan.

Snyggt hanterat och även solen har fläckar!

Kommentera

Du kommer aldrig hitta en flätlina som håller för det dom påstår i Sverige, det var inget speciellt för din lina så din ersättningslina kommer inte vara bättre den heller.

Jag skulle valt lina efter tjockleken och inte styrkan, ta något som du känner är lagom till det tänka fisket och gör sedan dragtest på den. Tänk på att rigga som det är i verkligheten under fisket när du gör testet, dvs ena änden knuten i ett lekande och ena änden upplindad runt någonting flera varv så det inte glider. Lekandet fäster du i vågen. Sen har du på ett ställe i riggen en fjäderring som håller för några kilo mindre än linan, även den bör du testa själv mellan t.ex. två lekanden för det stämmer säkert inte hundra procent på paketet.

Sen tror jag i och för sig att 15 kilo räcker mer än väl.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Har läst hela tråden nu och har inte fått reda på hur man kan mäta brostyrkan på linan??

Skall till Ebron i påsk och fiska mal har ny lina på rullarna jag skall ha med men hur vet man om det räcker!!!

Kommentera

Knyt 1,5-2 meter lina till ditt tackel precis som du skulle när du fiskar. Fäst detta i en våg och den lösa änden lindar du runt någonting så många varv att det inte kan glida (simulerar rullen). Dra tills nånting går av och avläs på vågen kraften som krävdes. Du bör även testa maximal bromsstyrka på den rulle du kommer använda, du kan ju aldrig få en bromskraft högre än den så om linan eller ditt tackel håller för mer så är det ju rullen du behöver uppgradera om det skulle kännas otillräckligt. Om tacklet går av innan linan så gör tacklet starkare (igen, om den styrkan känns otillräckligt). Går linan av under maxbromsens kraft så ska du aldrig ha bromsen ställd i närheten av linans bottstyrka, då kan linan i teorin inte gå av.

Nu vet jag inte vilken bromsstyrka som är rekommenderat till detta fiske men vet du bara det så kanske du har fått någon ide om hur du kontrollerar om din uppsättning är tillräcklig i alla fall.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Man behöver inte nödvändigtvis spola på övertjock lina på rullen, man kan ju skarva på några meter nylon eller fluorocarbon ovanför själva tafsen om man vill gardera sig mot tex klippig botten.

Kommentera

Skall till Ebron i påsk och fiska mal har ny lina på rullarna jag skall ha med men hur vet man om det räcker!!!
              Gå efter slirbromsen på rullen, finns inte många rullar som har över 7 kg broms, resten av linstyrkan är mest för bottennapp och skit bakom spakarna och har inget med storleken på fisk att göra..

En ny 0:20 power pro lina drar vilken jäkla mal som helst så var inte orolig för det, bromsen släpper långt före linan smäller...

Kommentera

Jag har 20kg brom på 2 av rullarn och 25 på den andra så det är därför jag är lite orolig för linans brotstyrka!!!

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Gå efter slirbromsen på rullen, finns inte många rullar som har över 7 kg broms, resten av linstyrkan är mest för bottennapp och skit bakom spakarna och har inget med storleken på fisk att göra..

En ny 0:20 power pro lina drar vilken jäkla mal som helst så var inte orolig för det, bromsen släpper långt före linan smäller...
                - - - Uppdaterad - - -

Jag tänkte göra det men hittar inte någon kevlartafs på 200lb men kan nog fungera med en 200lb fluorocarbon men dom är så sega att knyta när dom blir över 1.2mm!!

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Man behöver inte nödvändigtvis spola på övertjock lina på rullen, man kan ju skarva på några meter nylon eller fluorocarbon ovanför själva tafsen om man vill gardera sig mot tex klippig botten.
                - - - Uppdaterad - - -

Ok tack HR skall testa detta!!

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                Knyt 1,5-2 meter lina till ditt tackel precis som du skulle när du fiskar. Fäst detta i en våg och den lösa änden lindar du runt någonting så många varv att det inte kan glida (simulerar rullen). Dra tills nånting går av och avläs på vågen kraften som krävdes. Du bör även testa maximal bromsstyrka på den rulle du kommer använda, du kan ju aldrig få en bromskraft högre än den så om linan eller ditt tackel håller för mer så är det ju rullen du behöver uppgradera om det skulle kännas otillräckligt. Om tacklet går av innan linan så gör tacklet starkare (igen, om den styrkan känns otillräckligt). Går linan av under maxbromsens kraft så ska du aldrig ha bromsen ställd i närheten av linans bottstyrka, då kan linan i teorin inte gå av.

Nu vet jag inte vilken bromsstyrka som är rekommenderat till detta fiske men vet du bara det så kanske du har fått någon ide om hur du kontrollerar om din uppsättning är tillräcklig i alla fall.

Kommentera

Det som står ovan mäter knutstyrka och inte brottstyrka. För att mäta brottstyrka får du dra utan att knyta. Typ använda knotless knots.

Kommentera

Men det borde väl vara brottstyrkan i knuten (svagaste punkten) som är intressant...

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Det som står ovan mäter knutstyrka och inte brottstyrka. För att mäta brottstyrka får du dra utan att knyta. Typ använda knotless knots.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                      Men det borde väl vara brottstyrkan i knuten (svagaste punkten) som är intressant...
                      Självklart men det är inte det som skrivs på förpackningen.

Ville bara ge den inputen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                      6 svar
                      1 222 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Öresundsfiske  
                      Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                      6 svar
                      537 visningar
                      0 gillar