Hur mäta brottstyrka på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mäta brottstyrka på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur mäta brottstyrka på flätlina

Jag testade min 1 år gamla flätlina (vet ej fabrikat o dim) genom att ta c:a 1 meter, göra ögla i varje ända, sätta ena öglan i digitalvåg och den andra om en träpinne och sedan dra tills den gick av. 4 tester visade samtliga att linan brast vid c:a 15 kg och i samtliga fall brast linan inte i närheten av knutarna eller öglorna utan "mitt på".

Eftersom jag vid Norgefisket kör med 1,0 - 1,2 mm nylontafs som håller bra mycket mer vid samma typ av tester, gick jag idag till handlaren och önskade en lina som innebär att helst nylontafsen eller lekare/fjäderring skall ge sig vid ev. bottennapp - inte flätlinan.

Handlaren sa att han själv kör med 0,17 mm vid sitt Norgefiske utan problem.
    Men jag envisades och ville ha en stark lina, givetvis inom acceptabel dimension.
    Han tog då fram en lina (jag utelämnar fabrikat mm) med angiven brottstyrka 36 kg på etiketten.
    Linan ser tunn och smidig ut, fastän etiketten anger ganska grov dim (som jag utelämnar här).
    Å jag lät rulla på 300 met, åkte hem och testade även denna lina:
    2 tester på samma sätt och båda gick av vid c:a 15 kg!!!

Mina frågor:
    Vad avser/hur mäter man brottstyrka på flätlinor?
    Även om digitalvågen (ny) inte är helt exakt så är det ju viss skillnad mellan 15 - 36 kg!

jag har bra fjäderringar, bra lekande, inga beteslås, tafs 1,0 - 1,2 mm nylon. Det känns inte helt tillfredsställande att flätlinan skall vara den svaga länken vid bottennapp!

Jag känner för att gå tillbaka och låta handlaren förklara och/eller testa.

Tacksam för info och synpunkter.

/Penn

Kontakta leverantören istället för handlaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
      Kontakta leverantören istället för handlaren.
      Nja rätta vägen är ju via den fysiska handlaren så får han hantera ärendet gentemot leverantören/tillverkaren.
      [FONT="Impact"]Mvh:
      /Johan[/FONT]

Kommentera

Helt rätt reklamationerna går via butiken man köpt sakerna i, kontakten med leverantören är deras problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Penn Visa inlägg
          Jag testade min 1 år gamla flätlina (vet ej fabrikat o dim) genom att ta c:a 1 meter, göra ögla i varje ända, sätta ena öglan i digitalvåg och den andra om en träpinne och sedan dra tills den gick av. 4 tester visade samtliga att linan brast vid c:a 15 kg och i samtliga fall brast linan inte i närheten av knutarna eller öglorna utan "mitt på".

Eftersom jag vid Norgefisket kör med 1,0 - 1,2 mm nylontafs som håller bra mycket mer vid samma typ av tester, gick jag idag till handlaren och önskade en lina som innebär att helst nylontafsen eller lekare/fjäderring skall ge sig vid ev. bottennapp - inte flätlinan.

Handlaren sa att han själv kör med 0,17 mm vid sitt Norgefiske utan problem.
          Men jag envisades och ville ha en stark lina, givetvis inom acceptabel dimension.
          Han tog då fram en lina (jag utelämnar fabrikat mm) med angiven brottstyrka 36 kg på etiketten.
          Linan ser tunn och smidig ut, fastän etiketten anger ganska grov dim (som jag utelämnar här).
          Å jag lät rulla på 300 met, åkte hem och testade även denna lina:
          2 tester på samma sätt och båda gick av vid c:a 15 kg!!!

Mina frågor:
          Vad avser/hur mäter man brottstyrka på flätlinor?
          Även om digitalvågen (ny) inte är helt exakt så är det ju viss skillnad mellan 15 - 36 kg!

jag har bra fjäderringar, bra lekande, inga beteslås, tafs 1,0 - 1,2 mm nylon. Det känns inte helt tillfredsställande att flätlinan skall vara den svaga länken vid bottennapp!

Jag känner för att gå tillbaka och låta handlaren förklara och/eller testa.

Tacksam för info och synpunkter.

/Penn
          Hej Lasse Jurell;

Jag mäter en linas brottstyrka på exakt samma sätt som du med en Berkley digitalvåg eller Super Samson fjädervåg genom att långsamt belasta linan tills den brister. PowerPro och TufLine XP brukar hålla angiven brottstyrka på några procent när.

Jag använder gärna 0,28 mm (20 kilo), 0,36 mm (36 kilo) eller 0,41 mm (40 kilo) PowerPro spectralina vid vertikalt pimpel- eller jigfiske över stora djup i Norge. Är det mycket avdrift eller undervattensströmmar går jag ner på 0,28 mm PowerPro-lina men inte gärna tunnare, eftersom ingen flätlina klarar speciellt mycket nötning mot vassa klippor och stenig botten.

Att gå ner till 0,17 mm gör man inte gärna om man vill fånga lite större och starkare havsfisk. Din handlare måste ha blivit riktigt, riktigt rik på att sälja jiggar och pirkar i massor...

Första gången jag fiskade utanför Finmark och Troms fylke var sommaren 1963 tillsammans med min svåger Nikolai Hammari, se bild http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm och hans far Leo Hammari från Alta.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Givetvis är det handlaren jag skall gå till, det ju med honom jag har gjort affären, inte med leverantören.

Och Old firehand verkar resonera på samma sätt som jag.

Det blir en tur till handlaren för min del och jag återkommer med info om fortsättningen.
            /Penn

Kommentera

0,17 låter alldeles för tunnt oavsett vilken lina det skulle vara.

Kommentera

Det finns vissa som förespråkar tunna linor, inget fel med det men OF synpunkt om nötning är viktig att tänka på.

Jag kör med 0.28 och det fungerar bra tycker jag (fast min åsikt är att PP röd har kvalitetsproblem), ett problem med grövre lina är att det är nog inte helt lätt att dra av en 0.41 lina vid ett bottennapp (OF du får gärna beskriva ifall du gjort det nån gång) jag har problem att dra av 0.28linan vid bottennapp.
                Däremot är det nog svårt att ha 1mm nylon (det är väl 45kg de klarar) och ha en starkare flätlina.

Vore kul om man kunde sammanställa lite olika linors dragstyrka och med många tester från olika spolar och olika färger m.m.
                Det är ju egentligen inga problem att göra tester som trådskaparen gjorde.

Låter dumt kanske men det är inte så att vågen bara klarar/visar 15kg?
                Ola

Kommentera

Vågen klarar 150 kg, är inte i första hand avsedd för så stora fiskar utan annat matnyttigt som kommer från skogen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Det finns vissa som förespråkar tunna linor, inget fel med det men OF synpunkt om nötning är viktig att tänka på.

Jag kör med 0.28 och det fungerar bra tycker jag (fast min åsikt är att PP röd har kvalitetsproblem), ett problem med grövre lina är att det är nog inte helt lätt att dra av en 0.41 lina vid ett bottennapp (OF du får gärna beskriva ifall du gjort det nån gång) jag har problem att dra av 0.28linan vid bottennapp.
                    Däremot är det nog svårt att ha 1mm nylon (det är väl 45kg de klarar) och ha en starkare flätlina.

Vore kul om man kunde sammanställa lite olika linors dragstyrka och med många tester från olika spolar och olika färger m.m.
                    Det är ju egentligen inga problem att göra tester som trådskaparen gjorde.

Låter dumt kanske men det är inte så att vågen bara klarar/visar 15kg?
                    Hej Ola Westin;

Jag har aldrig dragit av 0,41 mm PowerPro vid bottennapp, men det var nära en gång sommaren 1999 när Pär Lindberg (Normark), Micke Puhakka (fiskeguide), Stefan "Trumman" Trumstedt och jag fiskade i Saltstraumen, Norge.

Vi låg och drev i lilla parallellströmmen och fiskade Torsk och Sej när jag fastnade i botten med min 500 grams rostfria svenskpilk. Den satt som berg! Stefan startade 90 hkr Hondan på sin 600 Ryys Big Fish. Jag lindade min mossgröna 0,41 mm PowerPro-lina en massa varv runt huggkroksskaftet och Stefan körde sakta föröver. Micke Puhakka hjälpte till att hålla i huggkroken för att jag inte skulle dras överbord. Slutligen brast PowerPro-linan...trodde jag! Det var två Nr 8/0 otroligt kraftiga krokspetsar på svenskpilken som hade rätats ut....

Memories....

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
                    6 svar
                    1 222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Öresundsfiske  
                    Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
                    6 svar
                    537 visningar
                    0 gillar