Hur mäta brottstyrka på flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mäta brottstyrka på flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Penn Visa inlägg
    Givetvis är det handlaren jag skall gå till, det ju med honom jag har gjort affären, inte med leverantören.

Och Old firehand verkar resonera på samma sätt som jag.

Det blir en tur till handlaren för min del och jag återkommer med info om fortsättningen.
    /Penn
    Handlaren kan ju också vara lurad av hur tillverkaren angett brottstyrkan. Ta med din våg och din pinne och demontrera för honom hur linan brister redan vid 15 kilos belastning. Låt honom testa själv. Han är förmodligen - det får man ju i alla fall utgå ifrån - en rejäl och ärlig karl. Är han det så skulle han bli bekymrad över att ha blivit lurad till att stå och lura sina kunder.

Kommentera

[QUOTE

Jag tänkte göra det men hittar inte någon kevlartafs på 200lb men kan nog fungera med en 200lb fluorocarbon men dom är så sega att knyta när dom blir över 1.2mm[/QUOTE]
      Man använder crimps till så grov lina.

Kommentera

Jag har 20kg brom på 2 av rullarn och 25 på den andra så det är därför jag är lite orolig för linans brotstyrka!!
        Ursäkta, jag visste inte du skulle köra med så pass stora rullar,,, då kan du ju gå upp till en 30 kg lina så behöver du inte va orolig, Du hänger ju inte upp fisken direkt i linan när du drillar du har ett sviktande spö som avlastar vilket sänker kravet på linstyrka och broms en hel del...

Power pro får ju bra betyg av alla här på FS så kör med den,så många användare kan ju inte ha fel...

Ända sättet att kolla en lina är att själv göra dragprov .

Personligen har jag aldrig fått en flätlina att smälla i knuten den brukar gå av högre upp.

Som ni nämner här ovan bör du ha en brytpunkt som är svagare en linan så det smäller vid brytpunkten om du skulle få bottennapp, blev själv tvingad att klippa linan ett antal gånger innan jag lärde mig

Här har dom helt ok priser på PP bulk spolar http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk...sionelle!.html
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-11-28, 10:45.

Kommentera

Ja fan ja!! ibland står det helt stilla

Tack Stefan!!

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          [QUOTE

Jag tänkte göra det men hittar inte någon kevlartafs på 200lb men kan nog fungera med en 200lb fluorocarbon men dom är så sega att knyta när dom blir över 1.2mm
          Man använder crimps till så grov lina.[/QUOTE]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Usling, 2022-02-27, 10:41
          6 svar
          1 222 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Öresundsfiske  
          Startad av majorpassed, 2024-04-17, 16:13
          6 svar
          537 visningar
          0 gillar