Jag testade min 1 år gamla flätlina (vet ej fabrikat o dim) genom att ta c:a 1 meter, göra ögla i varje ända, sätta ena öglan i digitalvåg och den andra om en träpinne och sedan dra tills den gick av. 4 tester visade samtliga att linan brast vid c:a 15 kg och i samtliga fall brast linan inte i närheten av knutarna eller öglorna utan "mitt på".
Eftersom jag vid Norgefisket kör med 1,0 - 1,2 mm nylontafs som håller bra mycket mer vid samma typ av tester, gick jag idag till handlaren och önskade en lina som innebär att helst nylontafsen eller lekare/fjäderring skall ge sig vid ev. bottennapp - inte flätlinan.
Handlaren sa att han själv kör med 0,17 mm vid sitt Norgefiske utan problem.
Men jag envisades och ville ha en stark lina, givetvis inom acceptabel dimension.
Han tog då fram en lina (jag utelämnar fabrikat mm) med angiven brottstyrka 36 kg på etiketten.
Linan ser tunn och smidig ut, fastän etiketten anger ganska grov dim (som jag utelämnar här).
Å jag lät rulla på 300 met, åkte hem och testade även denna lina:
2 tester på samma sätt och båda gick av vid c:a 15 kg!!!
Mina frågor:
Vad avser/hur mäter man brottstyrka på flätlinor?
Även om digitalvågen (ny) inte är helt exakt så är det ju viss skillnad mellan 15 - 36 kg!
jag har bra fjäderringar, bra lekande, inga beteslås, tafs 1,0 - 1,2 mm nylon. Det känns inte helt tillfredsställande att flätlinan skall vara den svaga länken vid bottennapp!
Jag känner för att gå tillbaka och låta handlaren förklara och/eller testa.
Tacksam för info och synpunkter.
/Penn
Eftersom jag vid Norgefisket kör med 1,0 - 1,2 mm nylontafs som håller bra mycket mer vid samma typ av tester, gick jag idag till handlaren och önskade en lina som innebär att helst nylontafsen eller lekare/fjäderring skall ge sig vid ev. bottennapp - inte flätlinan.
Handlaren sa att han själv kör med 0,17 mm vid sitt Norgefiske utan problem.
Men jag envisades och ville ha en stark lina, givetvis inom acceptabel dimension.
Han tog då fram en lina (jag utelämnar fabrikat mm) med angiven brottstyrka 36 kg på etiketten.
Linan ser tunn och smidig ut, fastän etiketten anger ganska grov dim (som jag utelämnar här).
Å jag lät rulla på 300 met, åkte hem och testade även denna lina:
2 tester på samma sätt och båda gick av vid c:a 15 kg!!!
Mina frågor:
Vad avser/hur mäter man brottstyrka på flätlinor?
Även om digitalvågen (ny) inte är helt exakt så är det ju viss skillnad mellan 15 - 36 kg!
jag har bra fjäderringar, bra lekande, inga beteslås, tafs 1,0 - 1,2 mm nylon. Det känns inte helt tillfredsställande att flätlinan skall vara den svaga länken vid bottennapp!
Jag känner för att gå tillbaka och låta handlaren förklara och/eller testa.
Tacksam för info och synpunkter.
/Penn
Kommentera