Fiske i NordNorge Mars-April - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i NordNorge Mars-April

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i NordNorge Mars-April

Hej.

I mars-april åker jag till Norge för en veckas havsfiske. Normalt har vi alltid åkt i slutet av augusti men i år tänkte vi prova ett lite tidigare fiske. Vi ska fiska i närheten av Mo i Rana.
    Det vi är ute efter är skreien.
    Normalt brukar vi få torsk, sej, kolja, makrill, sill, någon uer och lubb samt med stor tur även hälleflundra i början av september. Det jag är nyfiken på är vad vi kan förvänta oss i mars-april. Är det någon som har erfarenhet av fiske under den här tiden?

Har varit till Hammaröy två gånger i slutet av mars. Ligger några mil nedanför Narvik. Har haft bra fiske på bägge turerna. Första resan gav mkt sej i vikt 3-8kg, lite torsk, några lubb, några uer, havskatt, 2st mindre hälleflundra. Andra resan så fick vi mkt torsk men inte den storlek vi önskade. Mkt fisk 5-7kg + övriga arter. Tappade själv på den andra resan den största fisk jag någonsin känt. Säkert en hälleflundra. Vad som växlat snabbt på dessa resor är vädret. En stunden sol för att inom en kvart övergå till kraftigt snöfall där det kommer 1-2dm snö på mkt kort tid. Efter en stund så lyser solen igen. Ta med ordentligt med kläder och varmt på händerna kan vara minusgrader.
    Lycka till!
    I näst kast så .....

Kommentera

Tack för svaret.
      Varma kläder är viktigt så det ska inte vara några problem. Jag har använt en Normarks overall under några år men den började släppa igenom väta för två år sedan. Inför förra årets norgeresa införskaffade jag en ny flytoverall och naturligtvis hade vi riktigt bra väder då.
      Det blir både toppluva och neoprenhandskar.
      Vädret växlar snabbt även på hösten, ena sekunden sol och nästa regn.

Vi hörde att det kan vara fullt med garn eftersom norrmännen passar på att fiska skreien som är på väg in för att leka. Hur stort problem var det för er?

Kommentera

Där vi var så träffade vi inte på några garn så det var inget problem.
        Bra kläder absolut bland det viktigaste på en planerad fisketur till Norge. Får man bli blöt el frysa så är stora delar av nöjet borta.

Lycka Till!
        I näst kast så .....

Kommentera

Så var det dags. I morgon klockan 04:30 är det dags och runt 20:00 är vi på plats i Norge. Med andra ord är det läggdags i kväll runt 21.
          Väderprognosen är positiv. Runt 4-5 plusgrader, regn av och till med eventuella snöbyar och vind runt 3-7 m/s hela veckan. Helt ok

7 dagar, väckning klockan 06:00, klar i båten klockan 08:00 och tillbaka runt 16:00. Kan det bli bättre?
          Ha en fin vecka. Jag skickar en rapport när jag är tillbaka

Kommentera

Spännande, fiska försiktigt.
            Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            116 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            279 visningar
            0 gillar