C&R Norge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R Norge!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Anders - Visst, i "stridens" hetta och med ett liv som fortgår vid sidan av intressanta debatter här på Fiskesnack så händer det att händerna skriver lite fortare än huvudet. Det drabbar oss alla, även dig, och ibland gör man då ett självmål.

Ett bra exempel på självmål... ja vad sägs om detta: Vi diskuterar återutsättning av stora tunga fiskar som fångas på så djupt vatten att tryckskillnaden kan antas vara en faktor i skador som fisken kan åsamkas. Jag anför argument mot detta, eller rättare sagt, jag framför tveksamheter mot det lämpliga i denna hantering.

Du svarar med att man då måste fördöma specimenmete och stoppa återutsättning av gädda, lax och öring.

Självmål! För vad i all världen har det med saken att göra? Det är ytterst få gäddor som fångas på djup överstigande 10 meter, och några djupvattenssutare och dito sarvar har jag sällan skådat. Dessutom, dessa fiskar väger mindre än de torskar vi talade om och det finns dessutom betydligt bättre förutsättningar att hantera dem varsamt vid vägning och annat som följer efter fångsten.

Jag har aldrig påstått att du är en skitsnackare utan att det du hade att säga om snabb tryckökning de första metrarna är skitsnack. Dock vill jag hävda att om man anammar andras åsikter (läs din dykarvän) och använder dem som argument för sin sak, så får man nog också stå för dem när de kritiseras.

Vidare, hela stycket om "båten full" är ett lätt ironiserande med glimten i ögat, något som citationstecknen runt "båten full" var avsedda att ange. Jag säger inte att du har sagt att du fiskar så, jag påstår inte heller att du fiskar så. Läs ordentligt var det någon som sa!

För enkelhetens skull säger vi "backen full" i stället... min poäng blir ju ändå den samma, nämligen att om man varierar sitt fiske lite så kan man fiska mer utan att springa på problemet med för mycket fisk. Det är ju tyvärr så att det torskfiske ni upplevt är oerhört roligt, men också svårslaget när det gäller att få mycket fisk.
    Salt slår allt!

Kommentera

Brosme> ??? Jag blir minsann aldrig klok på dig. Jag tror att resten av läsarna på denna tråd förstår precis vad jag menar, medan du bara virrar till det. Jag rekomenderar åter den där svenskkursen...

Jag ville inte "förbjuda" klubb 100, återutsättning av laxfisk m.m. i samband med att vi diskuterade återutsättning av fiskar på större djup. Jag skrev det i samband med att du ansåg att man skulle sluta fiska när man fått vad man ville ha. (hur ska man då kunna bedriva återutsättning som ju klubb 100 m.m. faktiskt är?) Det står skrivet klart och tydligt i mitt inlägg. Jag förstår inte hur du kan misstolka det. Texten är ju t.o.m. uppdelad i punkterade stycken för att den ska vara lättförståelig. Det som står i ena stycket är inte direkt och helt förknippat med det som står i ett annat stycke. Det trodde jag du förstod.
      Sålunda inget självmål där inte, bara ett missförstånd från din sida. Men sådana uppstår ju lätt i all kommunikation...

Jag läser ordentligt! Det är bättre om du skriver ordentligt...
      Jag är mycket medveten om att det inte alltid är helt lätt att föra ned sina tankar i skrift, men kanske ska man vara extra tydlig om man är medveten om detta det. Jag menar inget ont, det är många som har mycket svårare med textmediet än det talade ordet och när man dessutom skriver på nätet till okända personer är fallgroparna ännu fler. Alltså...

* Du debbaterar och kritiserar mig och skriver sedan om att hiva båten full. Jag tror vilken läsare som helst tolkar det som att du underförstått menar mig. Vem skulle du annars mena?

* Cituationsteckena runt "båten full" anger knappast en ironiserande ton kring meningen utan beteckar bara att uttrycket inom tecknena inte ska tolkas bokstavligt. Vill man vara ironisk brukar man, om inte ironin tydligt framgår av texten som helhet, sätta en blinkande smiley i slutet av meningen. För övrigt hade jag knappast anledning att tolka din text som ironi då du kritiserat mig i flera inlägg tidigare.

För övrigt tycker jag denna tråden är väldigt ointressant. Det kommer inget nytt fram i ämnet, inga nya skribenter uppenbarar sig, utan allt som händer är att vi träter inbördes om småsaker. Jag föreslår därför att varken du eller jag skriver mer på tråden ifall inga andra inlägg kommer in. Vad som skrivs här nu av dig och mig är knappast av intresse för läsarna på Fiskesnack och handlar heller inte om ämnet som tråden faktiskt ska handla om. Dessutom tror jag inte våra åsikter i ämnet C&R ligger allt för långt ifrån varandra. Jag har dessutom roligare saker för mig än detta. Låt därför tråden självdö.

MVH

Anders Jonasson Team Lilla My
      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

OK vi låter det hela dö. Ett sista litet krampaktigt ryck bara; Jag är faktiskt heligt förbannad på ditt återkommande skitsnack om att jag behöver en kurs i svenska. Den delen av den här tråden dör nog aldrig i mitt minne. Det är inget fel på min språkbehandling, varken i tal eller skrift, och inte heller min läsförståelse. Tvärtom är min goda språkbehandling något jag haft stor nytta av.

Hursomhelst, om jag trots allt skulle ta en kurs någon gång kanske vi ses, för "debbatera" och "Cituationstecken" avslöjar brister även hos dig.

Visst, skitsaker, men det var du som tog ner debatten till den här nivån. Är trött på det och skall i fortsättningen skriva om fiske.

Till sist, anledningen till att jag återkom trots att några dagar gått var att jag varit bortrest och inte kunnat bemöta ditt inlägg tidigare.

Tack för ordet!
        Salt slår allt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
        0 svar
        107 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mattiaslindahl  
        Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
        6 svar
        251 visningar
        0 gillar