C&R Norge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R Norge!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R Norge!

Tjena!

Såg på IT-Mannens film att dem körde med C&R på vissa stora sejar.
    Dem kastades i med fart.
    Hur bra fungerar denna metod???

Kan man köra med C&R på andra havsfiskearter?

Man vill inte slänga i en halvdöd fisk med tryckskador, men ifall man skulle kunna göra det med en metod som fungerar så kanske man kan tillämpa det!

Låter intressant!! Kstades i med fart? Hur ska det hjälpa för tryck skillnaden?
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Fiskar man djupt är det ofta kört för fisken, men det hjälper att ge den fart ner i vattnet eftersom den har så stor flytkraft i ytläget. Torsk klarar sig bättre än Sej, Sej bättre än lubb osv.
      sigpic

Kommentera

Som havsfiskerookie undrar jag lite om man ens kan få Lubb grunt? Jag har i.a.f inte sett en Lubb som inte varit rejält tryckskadad när den nått relingen..

Kommentera

Fått Lubb på 20 meter, tycker jag är grunt.

Och ja de är enormt tryckkänsliga.
          sigpic

Kommentera

Oki. Jag har aldrig dragit Lubb grundare än 60 meter, och 460 som djupast :-)

Kommentera

Re: C&R Norge!

Originally posted by Stizo
              Tjena!

Såg på IT-Mannens film att dem körde med C&R på vissa stora sejar.
              Dem kastades i med fart.
              Hur bra fungerar denna metod???

Kan man köra med C&R på andra havsfiskearter?

Man vill inte slänga i en halvdöd fisk med tryckskador, men ifall man skulle kunna göra det med en metod som fungerar så kanske man kan tillämpa det!
              C & R fungerar bra på alla hajar och rockor, eftersom dom inte har simblåsa. Storsej är ofta svårt. Torsken mår bättre om man låter dom tryckutjämna genom att låta dom vila i frivattnet då och då under hemtagningen. Inga alaskadrillningar alltså....Bottenfiskar som lubb och långa är också svårt att returnera.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Originally posted by Stenbocken
                Oki. Jag har aldrig dragit Lubb grundare än 60 meter, och 460 som djupast :-)
                HAr dragit 5 kiloslubbar på 20 meter, riktigt svartbruna saker...."Bergsubbar"....Visst var fisket på 460 meter kul....
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Är det inte så också att fisken tydligen ska piggna till mer när man "slänger i dom" och inte stannar på samma ställe för att kvikna till. De använde den metoden under min praktik förrut i en P&T vatten, och sa att fisken stack direkt. Tydligen så gjorde den det också.

Kommentera

Vissa tror alldeles uppenbarligen inte på C & R. Vad säger man? Kul med stora fina fiskar, men personligen tycker jag inte man bör ta med sig fler än max tre sådana här fiskar per person i land....

Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    249 visningar
                    0 gillar