C&R Norge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R Norge!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by Salvenius
    Norrmännen börjar visst klaga över oss svenskar och våra fiskeframgångar i norska vatten. Anar jag en viss avundsjuka?

http://www.fiskersiden.no/forum2/top...?TOPIC_ID=1780
    Avundsjuka på mig tydligen!!!

sigpic

Kommentera

Ruskis - Stopp ett tag nu! Jag har aldrig påstått att man inte är seriös sportfiskare om man gillar att fiska torsk. Jag fiskar gärna torsk, ju större desto bättre, och jag äter med glädje och njutning min fångst, samtidigt som jag anser mig vara seriös i min inställning till fisket.

MEN jag föredrar att sluta fiska när jag har fått det jag vill behålla framför att börja experimentera med tveksamma C&R-metoder för att kunna fortsätta fisket. Istället byter jag då metod och/eller plats för att kunna fiska vidare, och på så sätt kan jag alltid fiska för fullt hela Norgeresan utan vare sig moraliska problem eller utslitna armar.
      Salt slår allt!

Kommentera

Sturgeon - Aj aj... nu har du startat ett tredje världskrig. Att de är avundsjuka är det självklart inget tvivel om, vem tusan är inte det?

För övrigt talar de om ett minstemål på kveite, men det gäller bara yrkesfiskare, så det blir väl rätt uddlöst mot just dig.
        Salt slår allt!

Kommentera

Sorry Brosme,jag formulerade mig nog lite konstigt där.Det var min egen privata uppfattnig.Det jag höll med dig om var detta:"Min absoluta åsikt är att om man inte tycker sig kunna ta reda på mer fisk, vare sig man själv inte vill ha den, eller en utförselkvot sätter stopp, så ska man sluta fiska efter just den fisken. Att ge bort fisk till lokalbefolkningen... Har sett det användas som en ursäkt ett flertal gånger men är det så mycket bättre än att sälja den? Jag vet inte."
          Sorry för eventuella missförstånd.
          Ang. min avatar/bild så är den tagen från uglypeople.com

Kommentera

Brosme och Ruskis>
            * Jag är ingen expert på dykning, jag vet inte vad dykaren syftade på, bara att han påstod att det borde vara så att de första metrarna var de kritiska. Att jag förmedlade hans åsikt gör mig inte till skitpratare så jag betackar mig för sådant snack!

* Jag skulle kunna vända på anklagelserna och kalla dina (Brosmes) påstående för just sk*tsnack. Du påstår att små arter som ger en kort fight skulle klara sig bättre än stora kämpar... har du hört talas om Big Game-fiske??? Timslånga fighter med jättefiskar som kör slut på sig själv för att sedan nästintill ALLTID återutsätts... Om fisken går att återutsätta eller ej har inte med storleken att göra. Det beror på helt andra faktorer såsom fångstdjup, fiskartens förmåga att hantera stress och mjölksyra och känslighet i andra avseende. Hur fisken behandlas vid landning och avkrokning samt var den är krokad är också av stor betydelse. Vid havsfiske borde det tvärtom vara så att en liten torsk har sämre förutsättningar för återutsättning än en stor då den lilla just inte kämpat och därför kommit till ytan på mindre tid och blivit utsatt för snabbare tryckförändring. Jag har flertalet gånger sett småtorsk ligga och flyta i ytan, något som är ovanligt med större torsk.

* Vad vet ni (och alla vi andra) egentligen om hur pass bra C&R fungerar på olika fiskarter. Ni påstår att torsken är en känslig art. Jag menar tvärtom att den faktiskt hanterar tryckförändringarna bra och faktiskt lever ett mer pelagiskt liv än vad de flesta tror. Detta gäller speciellt i Norge där torsken följer de pelagiskt levande sejstimmen som förflyttar sig mellan olika djup. Jagande torsk i ytvattnet är ett bevis för detta. För närvarande pågår ett försök i sundet där man NÄTFÅNGAT, MÄRKT och ÅTERUTSATT en massa torskar för att undersöka deras levnadsvanor. Nyligen stod det i tidningen att över hälften av torskarna redan återfångats. Detta bevisar inte bara hur hårt fisketryck de utsätts för utan också att torsken går att återutsätta. En nätfångad torsk har garranterat blivit utsatt för mer omild behandling än en sportfiskad.

* Vad som är tveksamma C&R - metoder får stå för var och en. Jag ser inte C&R av torsk som något tveksamt. Hade vi diskutterat lubb hade det varit en annan sak. Syvende och sist är det faktiskt ingen av oss som egentligen vet speciellt mycket om C&R överhuvud taget då det gjorts mycket få undersökningar på det, speciellt på havsfisk.

* Att små fiskar skulle vara lättare att kroka av håller jag inte heller med om. Tvärtom är det oftare lättare att komma åt i en stor fisks mun. Små fiskar har små munnar och kräver små krokar som oftast är krångligare att lossa då det är svårare att komma åt. Plattfiskarna har t.ex. ofta en förmåga att suga i sig betet så att de blir krokade i svalget vilket leder till att de inte går att återutsätta.

* Personligen landar jag all torsk som ska återsutsättas genom att lyfta ombord dem i gälarna. Jag är inte bekant med diskussionen som handlar om utsträckta gäddor. Det kan säkert finnas skäl att tro att det inte är hälsosamt för en fisk att hänga så att hela dess tyngd belastar ryggraden. Fisken är ju gjord för ett liv i vattnet där dess kropp i princip är viktlös. Detta faktum borde i så fall beaktas vid ALLT fiske.

* Vad skulle gärningen att ge ge bort fisk vara en ursäkt för??? Att få fiska mer? Då är det väl bättre att praktisera C&R!
            Och det är en stor skillnad mellan att ge bort fisk och att sälja. Det kan säkert Ruskis intyga härifrän Öresund där det finns exempel på "sportfiskare" som tjänar pengar på sin hobby och bara går ut för att dra upp så mycket fisk som möjligt för att fylla plånboken.

* Att först förespråka C&R och sedan påstå att man inte ska fortsätta fiska sedan man fångat vad man kan ta vara på är för mig en paradox. Det ena utesluter ju det andra. Visserligen talar du (Brosme) kanske bara om vissa fiskarter men inte Ruskis...
            Hårdrar man resonemanget kan man ju fördöma allt speciemenmete som bara går ut på att fånga stor fisk som återutsätts, man kan skrota 100-klubben för gäddfiskarna, förbjuda återutsättningen vid lax- och öringvattnen och skrota hela tanken på att åka till Norge. Är du på Söröya kan du fånga din årsförbrukning av fisk första dagen. Vad ska du göra resten av semester om du inte kan bruka C&R?

C&R måste ske med förnuft men att låta hela tankegången gå under anser jag inte är rätt. Vad som måste till är mer fakta om hur det i praktiken fungerar på olika fiskarter under olika situationer. Som det är nu tror jag på att det fungerar på torsk fångad på mindre djup vid varsam behandling. Skulle det visa sig i en vetenskaplig undersökning att motsattsen gäller är jag den förste att ändra uppfattning. Jag ändrar däremot inte uppfattning för att några debatörer på internet TROR annorlunda. Speciellt inte eftersom de själva inte praktiserar/har praktiserat C&R på torsk och således har mycket mindre erfarenhet av att se hur torsken reagerar under dessa förhållanden.

MVH Anders Jonasson Team Lilla My
            Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Hejsan Anders!Jag håller med dig i det mesta du skriver,och jag tror vi har haft diskusioner innan på din sida angående torsk-fisket i sundet.Det är upp till var och en att ha sin syn på torsk fisket,och min syn på det hela är att då torsken är på gränsen till utrotad längs Sveriges kuster,känns det fel att utöva ett "sportfiske" på den.Torsk som matfisk är också bojkottad,enda gångerna jag äter torsk är när jag själv har fångat den ute i sundet.Då vet jag var den kommer ifrån.Och att det inte är någon trålfiskad torsk jag har på tallriken.Jag fiskar MYCKET,och då mest Gädda,havsöring och regnbåge.Fisken lossar jag så gott som ALLTID i vattnet,utom vissa gäddor som kanske har flugan illa placerad,så att en direkt avkrokning i vattnet omöjliggörs.Mina fiske-polare och jag har vad jag själv anser en ganska strikt C&R policy,ibland kanske i överkant .Får man en fet fin havsöring som hade varit perfekt som matfisk,tycker man oftast att den är för VACKER för att få smaka klubban.Men det är upp till var och en att ta ställning till vad man tycker är ett vettigt nöje,men jag bara manar till eftertanke!Är det verkligen rätt att "sportfiska" torsken?Det finns faktist andra fiskar som inte är utrotningshotade som faktist är minst lika kul att få på kroken.En vacker dag har vi ingen torsk kvar äns i Öresund som ändå har en ganska stark torsk-stam.Tänk på att det är inte SÅ många år sedan Öresund hade "Tur-båtar" som enbart fiskade efter tonfisk.Inte tänkte man på att en vacker dag är dom väck.

Kommentera

Anders - Du gör ett antal självmål i ditt inlägg, precis som du anser att jag gör. Avstår därför från att kommentera de flesta, men vad gäller stycket om det paradoxala i att förespråka C&R tillsammans med att ta sitt ansvar och sluta när det är fullt måste jag bara få säga ett par saker.

Vari ligger paradoxen att släppa tillbaka den fisk man kan så länge man fortfarande kan ta vara på fångsten om den inte skulle gå att returnera, och när man sedan känner att man tagit det man behöver helt enkelt sluta fiska? Det tycker jag är det enda hållbara sättet att agera, och helt utan paradox.

Ja... och vad ska man göra när man hivat "båten full" med fina torskar första dagen och inte kan fiska mer på hela veckan... Jo det ska jag tala om, då ska man prova ett annat fiske, kanske mete efter kungsfisk och lubb, eller varför inte plattfiskmete, det fyller inte så mycket i fiskbacken. Fast allra roligast hade kanske varit att variera sig redan från första dagen, så att man kunnat prova på torskfisket mer än en dag.
                Salt slår allt!

Kommentera

Brosme> Nej du, det skulle vara mycket intressant att få veta vad du anser vara självmål i min text. Som jag ser det nu verkar du ju inte ha något bra svar, varför skulle du annars avstå svaret. Detta är ju ett forum för debatt och åsikter...
                  Jag har aldrig ansett att du gjort några självmål. Att vi har olika åsikter är helt okey och kan inte räknas som några självmål. Du får stå för dina och jag för mina. Självmål är när man gör motsägelsefulla utalanden. Tycker du att jag gör det får du gärna påpeka detta så ska jag förklara bättre.
                  Det enda jag beklagade mig över var att du kallade mig skitsnackare och jag betackade mig för sådant tal. Jag försöker hålla mig ifrån pajkastning och sandlådefasoner.

Tyvärr verkar du inte läsa mina inlägg ordentligt utan istället full av iver att ge svar tillbaka, skriva ned en massa ogenomtänkta slutsatser. Jag har väl aldrig påstått av jag hivar båten full med torsk första dagen och sedan fortsätter fisket och då bedriver C&R/alternativt lägger ned fisket! Jag bedriver C&R hela tiden för att jag anser att fisken klarar sig och de fiskar som inte klarar sig behåller jag naturligtvis. Precis som du själv påstår att du gör. Likväl kan jag behålla fisk som skulle klarat sig, det beror på fångsten.

Paradoxen i det hela är att du i ena meningen påstår att du slutar fiska när du fått vad du vill ha och i andra förespråkar C&R. Det är en parodox enligt mig och när du skrev detta hade du inte ingående förklarat vad du menade som du gjorde i senaste inlägget. Jag är ingen tankeläsare!
                  Var vänlig och var tydlig i vad du menar och tänk igenom dina inlägg!

Ruskis> Ja vi har ju snackat om detta innan. Jag är absolut inte främmande för dina tankegångar. Torskens situation bekymrar mig också och jag är inte emot ett totalstopp för torskfisket som även innefattar sportfiskarna. Tyvärr så vet vi ju alla att det är yrkesfisket som är den stora boven i dramat. Att vi som sportfiskare avstår fisket för att ha rena samveten när yrkesfiskarna fortsätter, känns för mig lite konstigt. Men låt mig tillägga att jag absolut respekterar dem som gör det. Jag rekomenderar dock en mer uthållig modell typ som man gör i USA där man framhåller sportfiskets fördelar gentemot yrkesfisket både ekonomiskt och miljömässigt. Där har man på många ställen förbjudit yrkesfisket till förmån för sportfisket. Men det förutsätter ju att vi sportfiskare har något att visa upp och något att lobba för.

Kommentera

Anders,jag kan bara nicka instämmande i det du skriver.Vi ligger nog inte så långt ifrån varandra ideal o tanke mässigt .Yrkesfisket i Sverige och länderna runt om kring har ett föråldrat tankesätt som borde gått i pension redan på 70-talet.Att läsa gamla fiske journaler från 70-80 talet inser man hur fort det har gått med utfiskningen av vissa vanligt förekommande arter längs våra kuster.Tonfisk,håkärring och till viss mån makrill har funnits i stora mängder längs västkusten,men är numera i stort sett utrotade fiskarter här.Du kan tro att man fick världens chock när man läste om Tur-båtar som dagligen hade rundor på sundet efter tonfisk,precis som vi har efter torsk idag.Fortsätter det som det gör nu,så om 10 år så har vi bara turbåtar efter sill...!Då kan vi sitta och tänka tillbaka på den goda gamla tiden när vi hade torsk i sundet,och berätta för barnbarnen när man utan större ansträngning kunde åka ut och ta en torsk på 5-10 kilo.Det kan låta abstrakt,men är nog tyvärr så det blir.Att våra flata politiker inte kan inse detta,och faller för penningens makt (läs.yrkesfisket)inser man hur mycket mer vi sportfiskare måste hålla ihopa för ett ekologist och hållbart fiske.Att våra politiker inte fattar vilken resurs,och vilka inkomster ett sportfiske kan inbringa till statskassan är för mig totalt ofattbart.Ett bra exempel är Alta älven,vilket förr istort sett bara var en "matfisk" älv.Idag är det en älv som inbringar mer pengar än någonsin.Förut räknade dom att en lax var värd kanske 15 kronor kilot,nu ligger den på flera hundra kronor kilot.Detta tack vare att invånarna i Alta insåg vilken potential älven och sportfisket hade.Idag finns där Amerikaner som är beredda att spendera 100-150 TUSEN för en vecka i denna underbara laks-älv.Något för våra politiker att fundera på kanske?

Kommentera

Ruskis> Precis min mening! Tyvärr är det preicis som du skriver att ansvariga beslutsfattare in är införstådda med vad sportfisket kan ge. Kan väl bero på att det inte lobbyas tillräkligt för det, något som yrkesfiskarna är duktiga på att göra för sin verksamhet. Ganska konstigt egentligen med tanke på hur många som sportfiskar.

Man kan inte annat än fundera på hur det skulle vara om vi hade haft kvar fisket vi hade på 50-60-talet nu. Folk skulle inte behöva åka till norge för att ha chans att dra på en vettig havsfisk.
                      Tonfisk i Öresund för att inte tala om stor havskatt, långa, stortorsk längs hela västkusten ned till Östersjön. Farsan har berättat om jättelika makrillstimm som gick in i hamnarna där fiskarna satt och flötmetade dem längs kajerna. Allt är bara drömmar idag...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      117 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      287 visningar
                      0 gillar