makrill - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

makrill

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• makrill

tjena! jag undrar hur man bäst fiskar makrill på väst kusten (har just skaffat en båt på tjörn)! jag har aldrig havs fiskat förut. så jag undrar vad som är det bästa fiskesättet/bete/-drag/osv.

tacksam för svar!

Häcklor används flitigt tror jag(?).

Kommentera

??

ok. kan du förklara lite mer "grundligt"? jag är som sagt nybörjare.

Kommentera

eller kan man testa att meta med flöte och ha sill som bete

Kommentera

qmaster!
          Jag har heller aldrig fiskat makrill. Om jag fick tillfälle till det, skulle jag knalla in på närmaste butik som säjler fiskeprylar. Jag skulle titta efter påsar som det står makrillhäckla på. Troligen hänger det liknande påsar intill med sillhäcklor och plattfisktackel.
          Makrillhäcklan består av en stark huvudlina. På den sitter ett antal upphängare. Upphängare är fiskimitationer gjorda av något syntetiskt glittrigt material. Imitationerna kan påminna om flugor. I änden på häcklan sitter en tyngd.
          Häcklan skulle jag knyta fast på mitt gäddspö och när det är gjort, skulle jag bege mig mot makrillstimmen, där jag skulle kasta ut och veva in precis som när jag fiskar abborre eller gädda. Jag skulle pröva fiska på olika djup och med olika fart på invevningen.
          Förhoppningsvis hugger fisken. Får jag en på varje upphängare lär det bli livat!
          Så skulle jag göra första gångerna. Andra som vet bättre skulle kanske göra annorlunda. Troligen skulle jag börja med att följa med en turbåt eller någon som vet vad den håller på med så jag lär mig på riktigt.
          Lycka till!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera