makrill - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

makrill

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• makrill

tjena! jag undrar hur man bäst fiskar makrill på väst kusten (har just skaffat en båt på tjörn)! jag har aldrig havs fiskat förut. så jag undrar vad som är det bästa fiskesättet/bete/-drag/osv.

tacksam för svar!

Häcklor används flitigt tror jag(?).

Kommentera

??

ok. kan du förklara lite mer "grundligt"? jag är som sagt nybörjare.

Kommentera

eller kan man testa att meta med flöte och ha sill som bete

Kommentera

qmaster!
          Jag har heller aldrig fiskat makrill. Om jag fick tillfälle till det, skulle jag knalla in på närmaste butik som säjler fiskeprylar. Jag skulle titta efter påsar som det står makrillhäckla på. Troligen hänger det liknande påsar intill med sillhäcklor och plattfisktackel.
          Makrillhäcklan består av en stark huvudlina. På den sitter ett antal upphängare. Upphängare är fiskimitationer gjorda av något syntetiskt glittrigt material. Imitationerna kan påminna om flugor. I änden på häcklan sitter en tyngd.
          Häcklan skulle jag knyta fast på mitt gäddspö och när det är gjort, skulle jag bege mig mot makrillstimmen, där jag skulle kasta ut och veva in precis som när jag fiskar abborre eller gädda. Jag skulle pröva fiska på olika djup och med olika fart på invevningen.
          Förhoppningsvis hugger fisken. Får jag en på varje upphängare lär det bli livat!
          Så skulle jag göra första gångerna. Andra som vet bättre skulle kanske göra annorlunda. Troligen skulle jag börja med att följa med en turbåt eller någon som vet vad den håller på med så jag lär mig på riktigt.
          Lycka till!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nu ska jag berätta för dig hur du ska fiska Makrill på riktigt västkustvis!! Du går till en fiskeaffär och köper en pilk/makrilldörj-det har dom garanterat om du frågar!! Spö ska inte användas!! Sen kollar du på en lokal handlare nånstans om dom har stagg, annars går det lika bra (nästan) med strömming. Sen åker du ut till ett lämpligt ställe-kastar draggen, agnar kroken(krokarna) släpper ut till lämpligt djup och sätter dig och väntar...

Hör med några gubbar nere i hamnen eller nåt!!
            Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Klart du skall använda ett spö...det är ju en av anledningarna att vårt fiske är så underbart...känslan av att drilla fisken.

Det gäller att hitta en balans mellan spö, lina och tyngd...för bästa känsla. Makrill är jättelätt att fånga när du väl hittat dem. Bara att kasta/släppa häcklan och sätta lite fart på krokarna. De kämpar otroligt bra för sin storlek så det gäller att inte ha för lätt utrustning men det behövs absolut inget grovt havsfiskespö.

Underlättar betydligt att ha ekolod när du skall hitta dem...

Tight lines

Kommentera

För 3sommrarsen så var jag med en polare och deras styrpulpet utanför strömstad och campade... Då hade jag som mål att ta en på fluga men så blev inte fallet dom aldrig så högt upp.. Men däremot plocka jag några på ulspö pch toby rocket... EN grym upplevelse..
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

MAN SKA INTE ANVÄNDA SPÖ!! DET ÄR INGEN SPORT!! MAN SKA ANVÄNDA NÄVARNA, HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG BEHÖVA SÄGA DET!!!

Och ekolod hjälper väl sådär..dom rör sig snabbt och hela tiden så det är inte så himla lätt å se dom på lodet om man inte är van...
                  Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Får jag fråga vad du gör på forumet OM du inte tycker spöfiske är sport.
                    "Endast nävarna får du använda på dig själv.;-))"

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    117 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    282 visningar
                    0 gillar