Nylonlina kontra flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylonlina kontra flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
    många tänkvärda tips här, från Kalle, Sir-Fish med flera som helt tydligt är mer uppdaterade än undertecknad. Det har hänt mycket på materialsidan under mina fiskefria år....

Undrar om knut för skarv mellan flät och nylon, jag skickade min Stamina med sonen till en firma som la på flätlinan på den, efter lite mer fiske än jag tänkt, lite kapningar och fiske i hård medvind har jag på senare tid börjat skicka iväg hela flätlinans längd och knuten mellan flätlina och nylon i botten har helt klart varit ett störande moment, linorna hakar i varandra, tvära stopp och stort slitage. Snart ett minne blott, då nya prylar ligger på posten, med större linkapacitet. Antar att knuten på min rulle kanske var slarvigt utförd eller kanske till och med fel knut. Om man vill ha en top shot som Kalle föreslår, vad för knut föreslår ni till det för att få en smidig av och på haspling av linan??
    Snackar vi om ungefär samma diameter på linorna så kör på uni/uni. Är nylonlinan en del grövre än flätlinan så skulle jag köra allbright knuten.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Blir inte albrightknuten "felvänd" om man har flätlinan (= den tunnare linan) som huvudlina? Loopen görs ju av den tjockare linan, vilken brukar vara huvudlina...

Jag är övertygad att en uni-to-uni glider genom spöringarna bättre än en albright i detta fall.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Blir inte albrightknuten "felvänd" om man har flätlinan (= den tunnare linan) som huvudlina? Loopen görs ju av den tjockare linan, vilken brukar vara huvudlina...

Jag är övertygad att en uni-to-uni glider genom spöringarna bättre än en albright i detta fall.
        Vad jag har sett så verkar många surfcastare köra med albright mellan chocktafsen och huvudlinan. Alltså en grov nylonlina framför tunnare dito eller flätlina. Tycker själv att albright är guld för linor av olika tjocklekar, enkel att knyta också.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Jag har bara bra erfarenheter av allbright. Löper även fint genom spöringarna

Kommentera

tackar för tipsen...... börjat lägga in era förslag i ett register, så jag säkert hittar dom när jag behöver dom.... Till nya rullen fanns en spole för flätlina, så där behövs ingen skarv i botten iaf,, återstår att se om jag vill ha nån topshot eller shockleader så småningom. I morron blir det ut och testa......

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
              tackar för tipsen...... börjat lägga in era förslag i ett register, så jag säkert hittar dom när jag behöver dom.... Till nya rullen fanns en spole för flätlina, så där behövs ingen skarv i botten iaf,, återstår att se om jag vill ha nån topshot eller shockleader så småningom. I morron blir det ut och testa......
              Alltid bra att bottna med ett lager nylon alt använda tejp för att flätlinan inte ska snurra på spolen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Alltid bra att bottna med ett lager nylon alt använda tejp för att flätlinan inte ska snurra på spolen.
                på spolen för flätlina till min Abu Sorön fanns ett spår att pilla ner linan i och sedan lägga en o-ring över, borde väl fylla samma funktion som tejp/nylonlina, kan jag tänka.........

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                129 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                322 visningar
                0 gillar