Nylonlina kontra flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylonlina kontra flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nylonlina kontra flätlina

Hej!Sysslar mest med havsfiske.Har inte blivit riktig klar över vilken lina som är bäst vid vanlig pilkning.Tror att vanlig nylon är bäst pga av dess töjbarhet och man tappar mindre antal fiskar.Däremot har jag vid havsmete upplevt att flätlina är nr pga av att man känner varje liten rörelse när fisken suger i sig agnet.
    Lasse

Flätlina är helk klart bättre! Oftast fiskar man relativt djupt och man tappar känslan med nylon! Kör med nylon tafs. Om man sätter fast draget så slipper man bli av med massor av lina!

Kommentera

Glöm inte heller att man fiskar med tunnare lina med flät, vilket gör att det blir mindre problem med strömmande vatten.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag fiskar mest i öresund på djup mellan 10 och 30 meter och tycker faktiskt att nylonlina är mycket bättre där. Jag tappar betydligt mindre antal fiskar med nylon och upplever mig dessutom att jag har fler hugg.

Att jag skulle ha fler hugg kan vara en inbillning men jag tror faktiskt att jag har fler hugg med nylon...Anledningen torde vara att jag får en mjukar och mer attraktiv gång på pilken med den linan.

Tight lines!!

Kommentera

Du kan ju alltid förtrösta dig på mer "stumma" nylonlinor som ironsilk som är relativt stumm
          Deluxe lures thats my work.

Kommentera

jag har alltid problem men flätlina på ambassedeurer. (säkerligen felstavat) köpte en fireline ochsatte på brände nästan halvalinan direkt. efter det kör jag med nylon på havet.
            may the fesh be with you

Kommentera

Originally posted by gjutet
              jag har alltid problem men flätlina på ambassedeurer. (säkerligen felstavat) köpte en fireline ochsatte på brände nästan halvalinan direkt. efter det kör jag med nylon på havet.
              Varför du brände halvarullen med fireline kan inte bero på linan. Om du vill ha en lite rundare och mjukare lina som passar multirullar väldigt bra så testa Power Pro!

Du kanske körde med dem tunna dimensionerna. Dem har en tendens att trassla något mera!

Kommentera

Originally posted by Stizo
                Varför du brände halvarullen med fireline kan inte bero på linan. Om du vill ha en lite rundare och mjukare lina som passar multirullar väldigt bra så testa Power Pro!

Du kanske körde med dem tunna dimensionerna. Dem har en tendens att trassla något mera!

jo det är helt sant. har för mig att det var runt 0,23 eller liknande.
                may the fesh be with you

Kommentera

Fireline 0.25 tycker jag är tjock, och den trasslar inte nämnvärt mycket, speciellt innte på multirulle, även om PP eller dylik lina är bättre.
                  sigpic

Kommentera

Kör själv inte med multirulle men en kompis spola på en rulle flätlina på en sådan o det blev lite krångel till att börja med.. tänk på att grund med vanlig nylonlina i botten o skarva sedan på flätlinan på den samt att inte spola på linan för löst för då kan den skära ner bland den underliggande linan vid fisk eller bottennapp.

Många gör av med ett par dra när de skaffar sin första flätlina pga de har problem med knutarna i början.

Kör själv både med flät o nylonlina vid lite olika tillfällen o tycker att de båda har sina för- och nack-delar.
                    Tight lines.
                    /Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    121 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    306 visningar
                    0 gillar