Kan inte se att det är någon som frågat Prylle om hans åsikt..Tråden handlade väl om hur man hittar uer? Kruxet är att hitta uerställena, har man väl hittat dom är det i of s inga problem att få dom på kroken..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur får man fatt i uer?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av BBRF Visa inläggKan inte se att det är någon som frågat Prylle om hans åsikt..Tråden handlade väl om hur man hittar uer? Kruxet är att hitta uerställena, har man väl hittat dom är det i of s inga problem att få dom på kroken..
Vad skall det vara för botten eller spelar det mindre roll?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av schizo Visa inläggLyfter tråden "lite".
Vad skall det vara för botten eller spelar det mindre roll?
Min svåger Nikolai Hammari från Alta, Finmarks Fylke i norra Norge på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .. gav mig de allra första grunderna i Uer-fiske på tidigt 1960-tal. Då pimplade vi Uer utanför Altafjord, K-Fjord och runt Stjärnöja på djup mellan 100 och 200 meter. Som lina använde vi första åren homogen nylonlina och efter några års "jojande" tunn dacronlina med fullspolade Penn 349HC och Penn 4/0-havsfiskerullar för att komma ner med och känna våra beten på de steniga djupbottnarna som abborrfisken Uer höll till och trivdes över...
..... Under de senaste tjugo åren har vi använt stum, tunn och stark dymeema- eller spectralina av olika fabrikat vid vårt djuphavsfiske i Norge. Spectralinan ger dig direktkontakt med både Uer och bete nere på 200 meters djup...
Go for the Red Ones!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2014-02-03, 16:26.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägghar aldrig fått denna firre som ströfångst så jag misstänker att dom inte håller till på riktigt samma ställen som torsk och liknande som vi fiskat efter hittills...
Vilket djup ska man hålla sig till, nån särskild topografi man ska kika efter som branter eller liknande?
Vad ska man ha för rig på och hur ska man beta?
Nåt mer man ska tänka på?
Hoppas nån kan ge en enkel och tydlig ABC för uer-fisketI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggÅk till en norsk fjord, skicka ned grejorna runt nånstans 70-110 m (normalt strax utanför bojen....), inte ovanligt det sitter en röd abborre på kroken.. grundtips dock iaf matmässigt, en vanlig svensk abborre av stekpannekaliber fullständigt spöar skiten ur dess norska fjordkusin lovar...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Schizo;
Min svåger Nikolai Hammari från Alta, Finmarks Fylke i norra Norge på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .. gav mig de allra första grunderna i Uer-fiske på tidigt 1960-tal. Då pimplade vi Uer utanför Altafjord, K-Fjord och runt Stjärnöja på djup mellan 100 och 200 meter. Som lina använde vi första åren homogen nylonlina och efter några års "jojande" tunn dacronlina med fullspolade Penn 349HC och Penn 4/0-havsfiskerullar för att komma ner med och känna våra beten på de steniga djupbottnarna som abborrfisken Uer höll till och trivdes över...
..... Under de senaste tjugo åren har vi använt stum, tunn och stark dymeema- eller spectralina av olika fabrikat vid vårt djuphavsfiske i Norge. Spectralinan ger dig direktkontakt med både Uer och bete nere på 200 meters djup...
Go for the Red Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Lusuer brukar väl ha en svart prick eller?
Förbaskat goda är dom"
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
|
0 svar
107 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-08-04, 20:54 | ||
Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52