Hur får man fatt i uer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur får man fatt i uer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur får man fatt i uer?

har aldrig fått denna firre som ströfångst så jag misstänker att dom inte håller till på riktigt samma ställen som torsk och liknande som vi fiskat efter hittills...

Vilket djup ska man hålla sig till, nån särskild topografi man ska kika efter som branter eller liknande?
    Vad ska man ha för rig på och hur ska man beta?
    Nåt mer man ska tänka på?

Hoppas nån kan ge en enkel och tydlig ABC för uer-fisket

Hittade några tips här:

Kommentera

Jag har fått mina uer på 60-70m djup ganska nära land där det brantar snabbt,syns oftast på ekolodet stimmen.En god matfisk.Jag var uppe i Saltströmmen för några år sedan och hade bra fiske.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Du kan hitta den mindre uer från 60-70 m och nedåt med det är bäst att fiska på 150-300 m djup på skarpa kanter och djupgrund. Ett enkelt Pater-Noster tackel av 1,2 mm nylon (för att undvika trasselrisken) med 3 krokar st 6/0 med inåtböjd spets på upphängartafsar av 30-40 cm längd fungerar bra. Tafsarna ska var korta, annars trasslar dem. Sätt gärna lyssläng på tafsarna. Bra om krokarna har hullingar på skaftet för att hålla kvar fiskstrimlan så den inte glider ned i krokböjen för då roterar tafsen på väg ned och trasslar. Använd en tung rörpilk som sänke. Du ska inte ha en släptafs under pilken. Då sjunker den ned på sidan eftersom fiskstrimlan på släptafsen gör motstånd i vattnet och det tar skitlång tid att komma till botten. Fiska 5-30 m över botten. Är det mycket lubb så veva upp minst 10 m. Ibland ser man stimmen av kungsfisk på lodet men de stora fiskarna syns sällan då de går i små grupper.

MVH
        Anders Jonasson - Uerexpert
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

tack och bock, ska se om det går att få till lite sånt fiske denna tripp...

Kommentera

Hmmmm, Anders Jonasson har rätt i sina tips men krokstorleken man använder kan skifta beroende på storleken på uern i det område man tänkt fiska. Runt Fröya som jag skriver om i länken ovan är det oerhört svårt att få en uer över 1500 gram, liksom längs nästan hela norska kusten. Får du en uer över 1300 gram i dom områdena är det bra, därav kan man köra med mindre krokstorlek, typ 1/0 och gärna cirkelkrok för att minska risken att fisken lossnar under den långa uppvevningstiden. Däremot vid Söröya där du har bra chans på uer i 5-8 kilos klassen kan du gå upp i krokstorlek för att rensa bort mindre fisk, beror ju också på hur djup du fiskar runt 150 meter är det oftast mindre uer 1-2 kg, även vid Söröya men nedåt 250-280 meter går storuern och lurar..

M v h

BBRF

Storuerguide..
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Vem vill ha småfisk BBRF

Men det är riktigt såklart. Jag tänkte på vårt eget fiske. Den stora uern finns ju mest från Trömsöområdet och vidare norrut. Ska man fiska längre söderut är kanske 6/0 lite överdimensionerat men jag skulle inte gå under 3/0 när det gäller vanlig krok. Men cirkelkrok har ju andra dimensioner. På Söröya har vi fiskat de stora uerna på 195-300m djup men jag upplever också att fisket efter de mindre exemplaren är bäst på dessa djup. Det är sällan bra grundare än 150m även om man får ströfiskar där. De stora stimmen med mindre uer går också djupt, men oftast inte på samma ställen som de stora fiskarna men på likadan bottnar.

Kommentera

Inte jag men ibland har du inget val...

Finns större uer även utanför Fröya: http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date Kruxet är att det är så långt ut att åka. Har kollat in ett ställe som heter Garsholsbanken, tyvärr är det 80 distans från Titran, finns även intressanta branter VSV Titran men 40-50 distans bort.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Den var inte dålig! Måste väga runt 15 kg. Har sett liknande bilder från Söröya. De har fångat fisk på minst 18 kg och spöfångat fisk på 11 kg vad jag vet.

Kommentera

Uern på bilden sägs väga 11 kg och det kan nog stämma, minst 10 i alla fall...Den största jag sett foto på. Jag har också hört berättelser om 18 kg:s men aldrig sett något foto. Personligen är jag tveksam till dessa vikter..
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    275 visningar
                    0 gillar