Karibiskt fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karibiskt fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Karibiskt fiske

Hej,

Har hittat denna experthörna på nätet och tänkte tigga lite hjälp. Har varit nere i Västindien ett par gånger som volontär, ska snart ner igen och hälsa på. Vill så gärna köpa med mig lite utrustning för att fiska - försökte få hjälp från Fishit.com för ett år sen, kom dit med ett spö som rostade ihop på en vecka.

Jag är en glad amatör som minns barndomens fiskeäventyr när man fångade gädda och aborre. Nu älskar jag red snapper och vill inget hellre än att lyckas fånga denna och andra små och medelstora middagsfiskar, hjälper både mig och mina vänner att spara lite middagspengar, fast mest är det ju så roligt...

Jag kan fiska från antingen båt (liten utombordare så vi åker inte alltför långt ut), klippa eller brygga. Vill kasta, så jag söker kastspö (hette så när jag var ung) samt inte minst - vad sjutton ska jag använda för typ av drag??

Kan någon tipsa om hållbar, gärna delbar (för flygresan - har sett Shimano Beast Master men vet inte om den är bra) utrustning som står emot saltvatten...samt tips om vilken typ av drag red snapper kan gilla, samt det som därnere kallas för tuna men är inte det vi här kallar tonfisk - mycket mindre fisk, dock mörkt kött men är någon halväkta syssling till tonfisken som ju blir jättelik.

Finns någon bra website, bok etc för mig? Jag fiskar i vattnen kring St Vincent & the Grenadines samt Grenada.

Hur mkt pengar kan du tänka dig punga utt då ? för de finns juh allt från kanon till skit.
    Fish hard Go PRO

Kommentera

Det är viktigt att skölja av utrustningen vid fiske i saltvatten. Skölj med sötvatten efter varje tur så skall du nog se att även fishit grejjer håller.

Kommentera

De längre BeastMaster spöna håller nog måttet. Skulle kunna tänka mig att Rapalas LC Long Casting Minnow Saltwater, Rapala Magnum och Rapala Magnum Count Down samt Rapala Sliver tål miljön även om fiskarna kommer göra sitt bästa och kanske även lyckas göra småspint av vobblerna med tiden.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tja det är ju ingen ide att lägga ut för lite pengar, få som du säger "skit" och sedan inte bli nöjd. Men å andra sidan är jag inte en amerikansk lyxturist som sippar paraplydrinkar hela dagarna...

Jag vet att utrustning kostar, och jag hoppas hitta en bra utrustning som kan räcka ett par år eftersom jag åker ner igen i höst till exempel för att jobbar.

Så svaret är...det som behövs för en tillräcklig utrustning men inga astronomiska belopp. Kan jag få ihop ett spö med tillbehör för runt 4-5000 blir jag nöjd, går det att få billigare blir jag extatisk.

Vet du/någon vad jag ska använda för typ av drag (vad är tex vobbler som personen nedan skriver?....) för red snapper?

QUOTE]Originally posted by calle
          Hur mkt pengar kan du tänka dig punga utt då ? för de finns juh allt från kanon till skit. [/QUOTE]

Kommentera

Jag har ett 10-fots guideline teleskopspö, kastvikt 8-28gram
            fiskade med det i Suriname i våras och det är perfekt att resa med, dock rekommenderar jag att förvara det i spötub då man inte får ha spön som handbagage längre på flyget.
            Går på runt 2 tusen, du hittar mer på www.guidelineflyfish.com
            köpte mitt hos www.dan-tackel.com sedan så kan du kolla om dom har någon bra spötub till det spöet (jag köpte G.Loomis 2-rörs).
            Sedan skulle jag rekommendera att köpa fireline (gul eller svart)
            hos Dan Tackel runt tusingen för 600meter, köp också lite nylonlina och spola på 10 meter först så att inte fireline glider på spolaxeln.
            Haspelrullar, jag gillar mitchell då jag tycker dom har bra linuppläggning på sina rullar, finns både på lundgrens och Dan Tackel.
            Wobbler, finns en Australienisk wobbler som heter Halco som
            är ordentligt byggd för att tåla rejäla fiskar, dessutom om man
            får bottennapp så kan man frikoppla rulle och den flyter baklänges,
            länk http://shop.lundgrensfiske.com/group.asp?group=982
            Sen har www.flyfisherman.se en annan häftig wobbler som
            heter pretek (har inte provat den själv) också ifrån Australien, www.flyfisherman.se
            Sen behöver du nog också tafsar rekommenderar Lundgrens
            titan tafsar.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Predatek heter wobbler´n finns på www.predatek.com
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Verkar underligt att utrustningen inte skulle klara saltvatten. Jag har fiskat i 6 år i havet med en ABU-haspel. Har aldrig sköljt av den eller gjort någon som helst service på den. Den fungerar som om den vore ny.
                Däremot börjar en Shimano-haspel låta lite illa efter en säsongs användning. Fast man kan väl inte förvänta sig så mycket av Shimano

Kommentera

Originally posted by raniceps
                  Verkar underligt att utrustningen inte skulle klara saltvatten. Jag har fiskat i 6 år i havet med en ABU-haspel. Har aldrig sköljt av den eller gjort någon som helst service på den. Den fungerar som om den vore ny.
                  Däremot börjar en Shimano-haspel låta lite illa efter en säsongs användning. Fast man kan väl inte förvänta sig så mycket av Shimano
                  sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  106 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  241 visningar
                  0 gillar