Krokar till pilkar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar till pilkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokar till pilkar

Tjena,

Vi måste uppgradera kroksortimentet inför norgeresan. Tänkte beställa sånnahär gamakatsu från attitudebaits men frågan är vilken storlek man skall ha. Tidigare har jag bara köppt såna som ser ut att vara rätt storlek, i butik, utan att tänka på numreringen. Vore juste om någon kan upplysa mig :-) Vi skall ha dem på typ 300g pilkar.

Tackar på förhud!
    robert
    När drar vi?

Jag brukar bara köra med en stor enkelkrok på pilkarna. Tycker det ger mindre bottennapp, dessutom går det snabbara att kroka av när fisket är "hett". Alltså mindra tid för avkrokning ger mer tid i vattnet, dessutom är det humanare för fisken. En bra krok är gamakatsu 5314n i storlek 8/0....Finns i flera butiker, bl a på berras söderbutik.
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

The man! Tack så mkt!

Vad kör ni med för pilkar? Är det svenskpilken som gäller eller? Vi har kört ganska mkt med nån budget variant som ser ut som en fisk, den med blått lack och en silvrig tejp har fungerat bäst Svenskpilken är ju ba så jävla snygg, synd att den kostar skjortan.
      När drar vi?

Kommentera

Du kan väl köpa några svenskenplikar om du tror på dem, de är framförallt bra till havskatt trpr jag. Jag tycker att du sakall köpa med dig några 120g hallbäckare det är bland de bästa plikarna. Ta också med några wiggler 2-300 g sen ett antal andra, några tungviktare också.. Jiggar tycker jag också att du skall ta med dig. DEty beros ju på vad ni skall fiska. Om det bara är havskatt och så är det inte så viktigt men till torsk,sej och hälleflundra tyckler jag att ni skall ta med ett antal shadjiggar mellan 15-30 cm. Krok till plikarna kan vara från 3/0 till 8/0 #/0:orna till halbäckarna och 5/0:orna till 2-300 g pilkarna och de större trill de större pilkarna. Själv så fördgrar jag lite mindre krokar fast jag jiggfiskar mest eller fiskar med lätta pilkar.

Kommentera

Enkelkrok tycker jag är det enda valet, speciellt vid vrakfiske, annar sätter man ett dussin pilkar på en dag.=)

Brukar köra stora krokar, gärna 10/0 vid vrakfiske efter torsk, kanske lämpligast med 8/0 vid fiske i Norge där man inte måste våldta fisken för att klara den ur vraket. Sedan är ju fiske med jiggar klart roligare en pilkfiske tycker jag, tralala...
          sigpic

Kommentera

Vi har kört rätt mkt med jiggar och tokvevat, framförallt efter sej. Då har vi kört med 150g huvuden och typ 15cm jiggar. Vi har kört med 25 cm jiggar oxå men jag tycker de mindre har gett bättre utdelning (men det är kanske för att man inte har tålamod att vänta på de stora, vad vet jag :-)

Iaf så tycker jag det tar sån tid för en 150g jigg att sjunka + att det ofta är rätt strömt. Man blir ju så INNHELLVETISKT peppad när de andra i båten drar fisk :-)

Vi har kört rätt mkt med wiggler oxå när det är grunt särskilt iom att vi bara hade 200g varianten, de är svinit bra tycker jag men 200g har ofta kännts för lätt när man kommer ut lite djupare typ 50-60 meter.

De senaste gångerna har vi fiskat mkt kring måsflockarna ute på helt friliggande vatten. Då har då iaf jag fått för mig att man som vill ner fort som bara den för att slippa all småsej som är högt upp. Problemet med de större jigghuvudena är att jiggarna går sönder så lätt framme i huvudet, de fiskar säkert lika bra ändå men jag tycker som inte om hur de ser ut :-)

Tack för tipsen, skall kolla in hallbäckare, de har jag aldrig hört talas om.
            När drar vi?

Kommentera

Jag håller med om att jiggfisket är roligare, det känns mer som man har lurat fisken när den nappar på nåt som ser ut och rör sig som en fisk. Helt klart.
              Problemet är bara det som jag skrev ovan att vi inte riktigt lyckats få till själva grejjerna så bra, tänkte jag skulle förbereda mig ordentligt med kunskap denna gång. Det lönar sig ju bra som tusan att fråga här :-)
              Där för jag tjatar så mkt. Hoppas det är ok.

Edit: skall väl tilläggas att vi är rätt gröna på det här med havsfiske. Sjätte gången vi drar nu men vi har hitills inhämtat all kunskap genom erfarenhet och lite hjälp från butikerna (vilken inte har varit sådär jätte bra), samt berras röst film :------)
              Senast ändrad av pepp-robert; 2004-05-24, 14:25.
              När drar vi?

Kommentera

Ja det brukar vara ett problem att jiggarna går i sönder i framdelen. Det var ju mest sej du skulle fiska, så sätt shaden på en vanlig enkelkrok st 0/6-0/8 med limm där du sticker in och sticker ut kroken, då håller den betydligt mycket längre. Sedan bätter du det på en lina efter en bom. När man fiskar med bom spelar heller inte tyngden någon roll, då kan du sätta på en 300 g tyngd utan att försämmra gången. så kör hårt med bom istället, jag tror även att det ger mera fisk.

Kommentera

Jag kör mest med shadjiggar när det gäller fiske efter storsej och torsk nu för tiden.. Pilk använder jag bara vid fiske efter havskatt och kolja, svenskepilken liksom stingsilda är ju bra, men dyra....Som squeed säger så prova att fiska med bom. Kan ibland trassla mer än med jigghuvud, men ger mindre bottennapp. Försök få tag på 2 mm rostfri tig-tråd i någon välsorterade järnaffär och böj till egna bommar med hjälp av städ och skruvmejsel. Dom håller för storsejen....Butiksjunket ser ut som ett X efter några svettiga storsejar.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                  0 svar
                  114 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                  Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                  6 svar
                  275 visningar
                  0 gillar