Upphängare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upphängare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Upphängare

Är det någon som vet vilka typer av upphängare som funkar bra till havsfiske? Gummimakk är ju en klassiker men det finns väl fler? Färger, storlek, m.m? Bör man använda trevägslekande eller går det lika bra att fästa den direkt på en grövre lina som knyts på huvudlinan?

Jag brukar sätta en häckla med 2-3 krokar ovanför pilken. Rött och grönt brukar fungera bra, även agnad krok kan vara värt att prova.

Jag tycker att små upphängare är effektivast, eftersom stora fiskar inte verkar ha problem med små upphängare, och dessutom kan man få sill och kungsfisk som bonus.

Kommentera

Vi har kört med Shadjigg ibland som upphängare, tycker det fungerar lite sisådär men det är lite bättre än makk (i mitt tycke). Vette tusan om det är någon riktig höjdare egenligen då jag inte sett någon annan som gör det...
      Iaf har vi kört med en tjock och styv nylontafs (0.8mm tror jag) och ett trevägslekan. Fler än en jigg är dock inte att rekomendera då de trasslar rätt lätt, iaf med denna kontruktion.
      När drar vi?

Kommentera

jag provade med räkor, rosa glittrande stora flugor.... det funkade skitbra torsken var som tokig i dom... tom min tremänning som har fiskat i norge mycket mer än mig blev impad

Kommentera

Det beror lite på vad du ska fiska efter. Är det makrill och småsej rekommenderas wigglers röda eller gula bläckfiskhäckla.....Kör du med t ex gummimakk för torsk, sej och bleka så testa med svart makk...
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag använder numera aldrig några upphängare när jag fiskar i Norge, kör enbart med 15 samt 23 cm shadjiggar på skallar mellan 90 och 350 gram. Nu på sista resan hade jag inte ens med mig en enda pirk.
            Undantaget för detta är då man skall fiska Havskatt, de är betydligt enklare att kroka på en pirk med 10 cm ståltråd och en stor enkelkrok som man agnar. Jag har iofs. tagit åtskilliga katter på jigg också men de är inte lättkrokade.
            Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            106 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            241 visningar
            0 gillar