Havsfiske och tidvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske och tidvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske och tidvatten

Hej
    Novis på området, men inför årets havsfiskeresa till Lofoten tänkte jag försöka maximera de teoretiska chanserna till bra fiske. Huvudfokus är torsk, men även storsej och om man har tur kveite eftersöks. Utöver månrörelser kollar jag på tidvattnet. Kollade på denna sida (finns flera stycken) http://www.math.uio.no/tidepred/ och valde Bodö som ligger i närheten av Lofoten. 20-26/8 har ett tidvatten går från stort-litet-stort (eller hur man uttrycker sig) på samma vecka. Detta borde ge en "stabilare" vattennivå med mindre dramatiska skillnader mellan ebb/flod.
    27/8-2/9 har in princip samma "dramatiska" tidvattenmönster hela veckan med 3-meters nivåskillnader 2ggr per dag. Vad är att föredra? Först tänker jag dramatiska 3-metersskillnader som sätter fart på vatten och aktiverar betesfisk och då även rovfisk. Dock inga "lugna" perioder utan branta toppar/dalar mycket upp/ner gör kanske kortare huggperioder och svårare att hitta fisken?
    20-26/8 har mindre meterskillnader, runt 1-metersskillnader större delen av vecka med "mjukare" toppar/dalar. Tolkar jag som att varje vattenstånd varar längre, och således fisken huggperioder, eller hur funkar det?
    Tacksam för tips inom detta spännande område. Hade ingen koll på att det tex var 2 toppar/dalar om dagen. Man lär sig så länge man lever.
    (kolla bifogade bilderna om de inte visas automatiskt)

/R
    Bifogade filer

Fiske under ny- och fullmåne sägs vara bäst för bla hälleflundran. Tyvärr så har man sällan möjligheten att vänta på optimala förhållanden då man för det mesta har ungefär en vecka till förfogande vid en tidpunkt som ska passa arbetsgivaren, fiskekompisarna osv. Dessutom finns ju alltid risken att bli inblåst eller råka ut för långvarig dimma, så det är bara att fiska när man har chansen, fiskeveckan är över för fort ändå.

Kommentera

bäst enl vad jag låtit mig berättas i norge är stigande vatten, dvs flod. det har ingen vetenskaplig grund såvitt jag förstår/begriper, kanske mest gammal skrock,

Kommentera

Jag har också fått för mig att stigande är bättre.
        Men när man jämför foton på de större fiskarna så har man fått upp en hel & några av de största på vändande lågvatten, alltså den teoretiskt sämsta tiden.

Men man kan väl tänka sig att ju mer det strömmar desto tätare ställer sig fisken i "lä" och det minskar ytan man måste söka av.

Därav borde det vara bättre med 3-meters kurvor än 1-meters.

Det viktigaste är nog ändå att vinden är lagom så att man driftar av lagom fort och inte står still eller driver för snabbt.
        Ola

Kommentera

Att passa fiskeveckan rätt efter måne kan vara svårt, teorierna är många, och det är svårt att veta vad man ska gå efter. Även om det sägs vara bäst vid nymåne har det ibland visat sig vara riktigt bra även fast det inte är nymåne, och vise verca. Så jag skulle bara kört en vecka som passar alla kamrater, vilket brukar vara svårt nog. Det jag däremot skulle varit noggrann med är att fiska flodtimmarna, det kan jag lova i 99% av fallen är bättre, det har jag tydligt märkt av genom åren.

Ska du högt upp, lofoten och högre så rekommenderar jag att du åker mitt på sommaren, då det är ljust dygnet runt och du har möjlighet att lägga dina pass efter flod och har större chans att komma ut om det blåser kraftigt vissa tider på dygnet.

Augusti-September är fina månader att fiska också, vädret brukar vara relativt stabilt då, men du kan självklart ha otur.
          Fisket tycker jag inte är lika bra som på våren, däremot så verkar det som att när det gäller flundror, så är det färre, men större, som kommer upp.

Själv skall jag till Vaeröy 18 April, aldrig fiskat Norge så tidigt, så det skall bli intressant, kanske snöar...

Kommentera

Hej på er och tack för tipsen. Vi har bokat den senare veckan med 3-meters skillnader i tidvatten. Synd bara att det är 7 månader dit...
            Oddcurve, håller med om ljust dygnet runt, men samtidigt skönt att inte ställa om dygnet helt utan att kunna koppla av lite i samband med fisket...

Kommentera

Det vore intressant att göra statistik över fångsterna och tidvattnet.
              Lite som oddcurve säger så kommer säkert de flesta fångsterna upp på flod, men lika säkert så fiskas det mer intensivt då också.
              Man anpassar kanske sitt fiske och dessutom mer energisk i fisket vid dessa timmar och söker på "rätt" ställen vid den tiden.

Min upplevelse är att ibland spelar det ingen roll man får nästan ingen fisk på en hel dag och ibland så har man riktigt långa huggperioder.
              Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
              0 svar
              108 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mattiaslindahl  
              Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
              6 svar
              255 visningar
              0 gillar