Europarecord på en hotad art? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Europarecord på en hotad art?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tintin, det skulle inte klia ett endaste dugg i mina. Just nu är jag sugen på lax och större havsöring och är inte intresserad av de där. Precis som i frågan om C&R så tror jag inte att en ensam fiskare kan ha särskilt stor inverkan på hela bestånd. Yrkesfiskare på rödlistade fiskar skulle jag inte tycka synd om, ifall de så kapsesjade och fick simma hem. Jag tycker det är trist at det skall behöva sitftas lagar för att det finns de som anser att allt som inte uttryckligen står som olagligt i lagen är tillåtet, trots att man vet att lagen snart ändå måste komma om inte rödlistningen respekteras. C&R är ingen ursäkt för att fiska på rödlistade fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
      Jag tycker det är trist at det skall behöva sitftas lagar för att det finns de som anser att allt som inte uttryckligen står som olagligt i lagen är tillåtet
      Skojar du med oss?
      Det säger ju sig självt att det som INTE är olagligt är tillåtet enligt lagen.
      Om det vore på annat sätt så skulle det vara olagligt, eller hur.

Sedan är det en annan sak om man har en egen personlig uppfattning om vad som borde och inte borde vara lagligt och olagligt.
      Men det gör inte lagarna obrukbara.
      Wreckbender har all rätt att fiska fisken eftersom arten(i alla fall vad han säger, man kan inte annat än ta hans ord) är tillåten att fiskas. Din egen personliga uppfattning gör det inte otillåtet att fiska riktat efter arten.

Förstår inte alls varför du brusar upp av det här, så länge han inte tänkt fiska upp dina egna privatuppfödda fiskar i dammen på gården.

Kommentera

Hur är det med vildlaxen, den verkar vara rödlistad enligt 2005 men förmodligen inte 2010 om jag förstod rätt.
        Ola

Kommentera

Nejdå Jari jag är bara nyfiken på det här med egenmäktigt förfarande
          En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Bra svar Tintin!
            Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Skojar du med oss?
            Det säger ju sig självt att det som INTE är olagligt är tillåtet enligt lagen.
            Om det vore på annat sätt så skulle det vara olagligt, eller hur.

Sedan är det en annan sak om man har en egen personlig uppfattning om vad som borde och inte borde vara lagligt och olagligt.
            Men det gör inte lagarna obrukbara.
            Wreckbender har all rätt att fiska fisken eftersom arten(i alla fall vad han säger, man kan inte annat än ta hans ord) är tillåten att fiskas. Din egen personliga uppfattning gör det inte otillåtet att fiska riktat efter arten.

Förstår inte alls varför du brusar upp av det här, så länge han inte tänkt fiska upp dina egna privatuppfödda fiskar i dammen på gården.
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Det är helt ok sålänge du tar med dig mig Wreck

Kommentera

En fisk på röd lista är en rekommendation att inte fiska på den, men vill man tvinga fram en lag emot det eller något annat som normalfuntade människor begriper ändå att man ska undvika så anser jag att man är på gränsen till rättshaverist.
                Jag tycker vi har rätt mycket lagar ändå utan att någon ska tvinga fram fler för att pöbeln inte begriper bättre annars.

Kommentera

Rättshaverist - Kul att du använder det uttrycket Jari - för i en del av de diskussioner som jag följt och där du deltagit så uppvisar du själv sådana tendenser. Du är hjälpsam och deltar aktivt i vårt forum (mer än jag själv) men ibland så...

Jag menar inget illa (faktiskt) med att påpeka detta - du kan väl fundera över det innan du blir förbannad och klipper i med storsläggan mot mig... Märk väl att jag skriver tendenser, inte att du tippar gödsel i kommunhuset.

När det gäller Wreckbenders projekt så är det förmodligen fel (på en kritisk nivå men ej på en praktisk) att fiska på rödlistade bestånd men samtidigt är det inte olagligt och jag tycker personligen att det är ok att göra det han funderar över.

Mvh Hejan

P.S. Jag har också kommit fram till att det är ok/nödvändigt att plåga fisk för kunna utföra en hobby som jag finner tillfredställande så jag är såklart partisk (eller något annat ord:-).

Kommentera

Hejan, jag uppskattar alla inlägg där en grundläggande intelligens lyser igenom och ja, jag vet att jag ibland spetsar till mina poänger för att dels få respons och väcka debatt/tankar om det som diskuteras.
                    Jag tror inte att jag uppfattas så radikal privat, så nu vet du.
                    Jag accepterar att du har en aningen annorlunda åsikt än jag och så länge du är klar över varför har jag inga problem med detta.
                    =)

Kommentera

Intelligens, ja, vem avgör vad som är det? Du? Eller jag? Eller de som läser vad vi skriver?
                      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      108 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      255 visningar
                      0 gillar