Spinnfiska hälleflundra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska hälleflundra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiska hälleflundra?

Jag är lite inne på om jag ska köpa mig en utrustning för att spinnfiska hälleflundra.

Utrustningen jag hat funderat på är en Shimano Saragosa 8000
    och Shimanos Nexave-spö till detta. Spöt är 9fot och kastvikt upp till 300g.

Vad tror ni med lite erfarenhet om detta? Låter de som en bra utrustning?
    Rullen är jag rätt övertygad om att den kommer fungera, men vad tror ni om spöt? Har ni några andra förslag på kraftiga haseplspön?

Sedan gällande själva fisket. Hur gör man? Hur djupt fiskar man? Är det en stor fördel gämfört med vertikalfisket, eller bara onödigt krångligt? Borde juh fungera riktigt bra på djup upp till 20m, men sedan? Borde de leverera mer fisk? Hur tunga jiggar ska man eftersträva att kasta med?

Grejerna funkar garanterat, ett bra djup att fiska på är mellan 10 till 30-35 meter. tyngden på jiggen bör vara så att du får ner den relativt snabbt men när du spinner hem den ska den inte sjunka ner på bottnen direkt, utan sväva lite grann vid spinnstopp. Om du inte har sätt filmen hälleflundrafrossa som Keskitalo har gjort så är ett tips att kolla på den! Han berättar allt från vilka vikter till platser du ska fiska på.

Mvh Fille

Kommentera

Ursprungligen postat av Zelle Visa inlägg
      Jag är lite inne på om jag ska köpa mig en utrustning för att spinnfiska hälleflundra.

Rullen är jag rätt övertygad om att den kommer fungera, men vad tror ni om spöt? Har ni några andra förslag på kraftiga haseplspön?

Sedan gällande själva fisket. Hur gör man? Hur djupt fiskar man? Är det en stor fördel gämfört med vertikalfisket, eller bara onödigt krångligt? Borde juh fungera riktigt bra på djup upp till 20m, men sedan? Borde de leverera mer fisk? Hur tunga jiggar ska man eftersträva att kasta med?
      Kolla på filmen hälleflundrafrossa så beskriver Kristian olika metoder bla spinnfiske efter hälleflundra.

/Fredrik

Kommentera

Har sett den filmen, får ta o se den igen helt enkelt. Tackar så mycket för tipsen. Får se om det blir en sådan utrustning till detta året, eller nästa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zelle Visa inlägg

300 meter djupt om du frågar BBRF....
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
            300 meter djupt om du frågar BBRF....
            Bry dig inte om vad idioten AlexMcFire skriver. Visst kan du få hälleflundra på 300 meters djup, men knappast på spinnfiske utan då får det bli mete.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
              Bry dig inte om vad idioten AlexMcFire skriver. Visst kan du få hälleflundra på 300 meters djup, men knappast på spinnfiske utan då får det bli mete.
              Har du haft nåt bonansafiske på hälle vid fiskedjup +300m?.
              Klanka inte ner på McFire när det är du själv som är totalt hopplös med dina korkade idéer.

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                Klanka inte ner på McFire när det är du själv som är totalt hopplös med dina korkade idéer.
                Nej, men det är ett flertal stora flundror 150-300 kg fångade på djupt vatten. Det är fakta och inga ideér. Tråden handlar dock om spinnfiske efter flundra och det går givetvis inte att bedriva på djupet. Nu är det faktiskt du som är korkad.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
                  Kan tillägga att jag svarat på Zelles funderingar på en annan sida och då rekommenderat ett fiskedjup ned till max 30 meter för spinnfiske efter flundra. Kamma till dig nu innan du får en box på näbben..
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tackar för alla tipsen. Har inhandlat en Saragosa 8000 nu och ett spö med kastvikt upp till 300g.
                    Har även inhandlat dom minsta storm-jiggarna. Ska bara spola på lite lina o sen ut o provkasta lite här hemma från båten.

Jag tror det borde gå o fiska ner mot 40 meter om man nu lyckas kasta med storms 264 grammare?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
                    4 svar
                    313 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
                    0 svar
                    75 visningar