Bästa årstid för stortorsken.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa årstid för stortorsken..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa årstid för stortorsken..

Vi var ute med falkenfiske i Ystad och fångade otroligt mycket torsk.. det var i september månad.. men.. inte nöjd... vill ha dom större och har hört att det ska vara bättre med stortorsk runt feb-mars men stämmer det?
    När är det bäst för att fånga dom stoooooora?

Tacksam för svar Mvh M

Måste ju isf vara i mars-april då dom stora madammerna börjar segla in på lekområdena.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Togs en i feb på runt 23kg i fjol har jag för mig.

Kommentera

hej, jag har fiskat på öresund ca 7 ggr och fångade en torsk på 14,2kg under påsklovet förra året (v.14?), den var seg att få upp och riktigt fet, men den var full av rom, sen på sommarn så har jag fångat 5kgs torsk som kämpat mer, men många säger att de äter på sommar höst och är feta då.

varför vill du fiska stor torsk? skryta?
        använd hellre lättare utrustning och fiska på sommarn då de är piggare och mer huggvilliga.

jag har börjat på sportfiskeakademin och skulle inte ta upp den torsken nu, skulle heller inte åka t pga att torsken håller på att bli utfiskad under leken.

Kommentera

Håller i viss mån med daikai1 om att inte fiska lektorsk.
          Men sen kan man inte sticka under stol att från november till mars så är torsken som bäst om man skall äta den. Fantastisk matfisk i alla fall.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
            Men sen kan man inte sticka under stol att från november till mars så är torsken som bäst om man skall äta den. Fantastisk matfisk i alla fall.
            kom på att det inte spelar ngn roll att fiska lektorsk när danska trålare trålar upp all torsk från kattegatt och öresund.

vad jag har förstått så leker kattegatts (utrotningshotade) torskbestånd nere i öresund.

Kommentera

Två stora klunsar har åkt dit i Norge iallafall nu i mars, 38 och 37 pannor,
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

En upptagen torsk är en lektorsk mindre antingen det är på sommaren eller vintern.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Naturligtvis är den bästa tiden för stortorsk mars -april när den kommer in för lek i stora mängder, en mindre yrkesfiskare i nordnorge jag snackade med hade för länge sedan tappat räkningen på antalet torskar ÖVER 30 kg han tagit..
                  Senast ändrad av Hemi; 2010-03-20, 23:17.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    I öresund är det trål förbud om jag inte har helt fel. Maj-augusti stänger dom av typ halva södra östersjön från torskfiske. Finns mer torsk nu än på länge i östersjön. Kanske borde göra något liknande i öresund? Och i kattegatt får iaf svenska fiskare inte ta upp särskillt mycket. Det är mest räk/kräfttrålare som får det som bifångst.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar