Båtkörkort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtkörkort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
    senaste uppdatering jag hittat 2sept 2009 medborgarskolan

Beslut om båtkörkort dröjer

I framtiden kan det bli lag på båtkörkort för vissa typer av båtar, men beslutet dröjer. Nu hoppas man att propositionen är färdig till jul.

Näringsdepartementet som handlägger frågan uppger att körkortet fortfarande är aktuellt och att en proposition ska skrivas. Tiden för att färdigställa denna proposition har skjutits på framtiden ett antal gånger men nu hoppas man att den kan vara klar till jul.

Troligtvis bara för snabba båtar
    Som tidigare sagts är det mest troligt att det nya obligatoriska båtkörkortet bara avser snabba båtar. Fartgränser på 30 eller 35 knop har diskuterats, men exakt vilken gräns det blir diskuteras fortfarande på Näringsdepartementet.

Det är inte heller klart om Transportstyrelsen eller Nämnden för båtlivsutbildning (NFB) ska vara huvudman för körkortet.

Riksdagen beslutar
    En möjlig tidsplan för införandet av båtkörkortet är att en proposition presenteras i början av 2010. Därefter kommer den att behandlas i gängse ordning och kan läggas till riksdagen i slutet på våren för beslut. Om riksdagen beslutar att införa båtkörkortet kan man räkna med en införandetid på cirka två år.

Kustskepparintyget blir kvar
    Utöver det nya båtkörkortet för snabba båtar blir kustskepparintyget kvar. Intyget krävs för att framföra fritidsskepp som är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett.

Senast uppdaterad: 2 september 2009
    Tråden handlar om "båtkörkort" i Norge..Lär dig läsa innantill innan du kommer med ovidkommande information..
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383
      Se där då kanske man klarade sig undan myndigheterna den här gången då min båt inte är så snabb. Skönt. Finns andra som behöver den bättre. Särskillt folk från storstadsregionerna som aldrig varit i närheten av en båt tidigare.
      Och hur vet du att folk från storstadsregionerna jämfört med folk från bondhålor som Näshult inte varit i närheten av en båt tidigare?
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Og hvis båten er over 15m trengs minst fritidsbåtskippersertifikat klasse D5L i Norge.

De som er føft 1980 eller senere klarer seg med det mye enklere Båtførerbeviset for å føre båt opp til 15m. Tok mitt som kveldskurs på 3 kvelder inkludert eksamen før det nye reglene ble avgjort. På det tidspunktet regnet alle med at Båtførerbeviset ville bli påbudt for de under 55år, men slik ble det ikke.

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
          Tråden handlar om "båtkörkort" i Norge..Lär dig läsa innantill innan du kommer med ovidkommande information..
          Så här står det i inlägget:

Hejsan,
          hur är det här med båtkörkort egentligen?
          Åker till norge och fiskar nästa år, och behöver veta om man är tvungen att ta kortet innan.
          Har läst någonstans att om man är över 50 eller 55år så får man köra utan kort. Stämmer det?

Var står det att det handlar om båtkörkort i Norge personen kanske kör båt in i Norge från sverige eller är borta ett tag och vill kanske ha kortet ok när han kommer hem och vill fortsätta fiska, allt är en tolkningsfråga.

Men jag får väl be om ursäkt att jag gjorde dig så upprörd med ett svar, du kan inte må bra om du inte tål svar som du anser är fel det måste finnas många på ett forum. Ta lite fiskleverolja så kanske du mår bättre.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Hobbyfiske, läs igenom posten igen.
            För ganska många läsare här står det klart att det handlar om gällande regler inför en norgeresa.
            Det är helt korrekt svenska att formulera sin fråga med villkoren för den efteråt sk. syftning.
            Det enda felet var ett komma före och som man aldrig använder i korrekt svenska, men jag tvivlar på att det inte var det som störde din koncentration. Möjligen kan man också sakna en syftning, typ jag efter och.

Kommentera

Så här står det i inlägget:

Hejsan,
              hur är det här med båtkörkort egentligen?
              Åker till norge och fiskar nästa år, och behöver veta om man är tvungen att ta kortet innan.
              Har läst någonstans att om man är över 50 eller 55år så får man köra utan kort. Stämmer det?

Var står det att det handlar om båtkörkort i Norge personen kanske kör båt in i Norge från sverige eller är borta ett tag och vill kanske ha kortet ok när han kommer hem och vill fortsätta fiska, allt är en tolkningsfråga.

Men jag får väl be om ursäkt att jag gjorde dig så upprörd med ett svar, du kan inte må bra om du inte tål svar som du anser är fel det måste finnas många på ett forum. Ta lite fiskleverolja så kanske du mår bättre.
              Eller så kanske han försöker köra båten från Nordkorea via nordostpassagen? Reagerade i överkant även om det som sagt är onödigt att svara på en fråga med något som frågeställaren inte frågar efter. Blir bara missförstånd.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                Och hur vet du att folk från storstadsregionerna jämfört med folk från bondhålor som Näshult inte varit i närheten av en båt tidigare?
                Vad har då detta med ursprungsfrågan att göra, kanske fler som skall lära sig läsa.

Kommentera

Vad har då detta med ursprungsfrågan att göra, kanske fler som skall lära sig läsa.
                  Ingenting, däremot är det till skillnad från ditt svar relaterat till något tidigare skrivet.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                    Hobbyfiske, läs igenom posten igen.
                    För ganska många läsare här står det klart att det handlar om gällande regler inför en norgeresa.
                    Det är helt korrekt svenska att formulera sin fråga med villkoren för den efteråt sk. syftning.
                    Det enda felet var ett komma före och som man aldrig använder i korrekt svenska, men jag tvivlar på att det inte var det som störde din koncentration. Möjligen kan man också sakna en syftning, typ jag efter och.
                    Som du skriver ganska många eftersom så innebär det ju att fler tolkat fel. Men vart är detta forum på väg. Först massa CR-"poliser" nu skall det tydligen dyka upp stavnings-"poliser" tolknings-"poliser" vad är nästa steg folk som blir påhoppade för att dom använder fel lina eller inte har rätt utrustning. Det är som dom sa på grannfejden på tv en gång, det finns folk som har aldeles för mycket tid över, det är dom som hackar på allt.

Hur vill ni man skall vara på detta forum för att få skriva, 100% svensk bästa betyg i svenska eller någon som håller med er klagande hela tiden så inte stavfel och tolkningsmissar uppstår. Vart är vi på väg C&R är för mig numera något som jag förknippar med något negativt, fick nyligen ett mail från en som setten bild på en snultra jag lagt på berget. Personen tyckte det var för djävligt, men denna person fångar mört och använder som agn det måste ju vara värre, dessutom var snultran död. Så allt gnällande får en att få avsmak för vissa saker.

Whisky beklagar att jag gått i detta ämne men jag missuppfattade ditt inlägg men gillar inte att bli påhoppad av folk som tror sig vara forumgudar.

Kommentera

Båtkörkort i Norge 2010 ?
                      Någon som kanske har ett svar på det, med ??
                      http://team-safari.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                      0 svar
                      117 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                      Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                      6 svar
                      287 visningar
                      0 gillar