Jigga grundvattentorsk i öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga grundvattentorsk i öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga grundvattentorsk i öresund

Tjena är det några som har lite bra tips på var och när det är bra att jigga torsken i sundet? Har för mig att torskarna går in på det grunda och äter krabbor nu på hösten?

Ursprungligen postat av tsunami Visa inlägg
    Tjena är det några som har lite bra tips på var och när det är bra att jigga torsken i sundet? Har för mig att torskarna går in på det grunda och äter krabbor nu på hösten?
    Hej Johan!

Nere i Malmö brukar det vara bra fiske på det grunda från början på oktober till slutet på december. Bra ställe har varit vid bron och där vid oskarsgrundet och hela det området på den sidan ända ner till ön i limhamn. Men fisket dom sista 2 åren har varit toalt värdelöst på det grunda där nere det spekulerats i om vindmöllorna utanför klagshamn har ändrat om strömmarna eller där är för mycket sill i sundet. Annars brukar fisket vara grymt bra där nere men det är bara småtorsk mellan 1 - 6 kg, oftast. Men dom ger en bra fight på riktigt lätt utrustning. Sen har du utanför köpenhamn vindmöllorna brukar vara bra fiske också, brukar vara bra vid vikhög också.
    Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Tja! När ni pratar om det grunda, är det fiske ifrån båt det handlar om eller är det så att man kan stå och kasta ifrån land också?

Kommentera

Ja det är från båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av phillefresh Visa inlägg
          Tja! När ni pratar om det grunda, är det fiske ifrån båt det handlar om eller är det så att man kan stå och kasta ifrån land också?
          Det finns folk som fiskar från spetsen på Ön i Limhamn. De fångar fisk men jag vet inte hur mycket och hur pass bra fisket egentligen är.
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Vi har fiskat en del, både med små vertikal-jiggar och Ven drag i 20-25grams klassen runt Ven (hehe).
            Använde då vertikalspöna med 0,10 fireline och ca; 50cm 0,40flourcarbon som tafs.

Vi brukar ligga rätt nära Ven på båda sidor, ca; 20-40m? från land på 10-18m djup.
            Kan ju tillägga att en 2kgs torsk nästan rycker spöt ur näven på en om man inte är beredd, otroligt explosiva hugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
              Vi har fiskat en del, både med små vertikal-jiggar och Ven drag i 20-25grams klassen runt Ven (hehe).
              Använde då vertikalspöna med 0,10 fireline och ca; 50cm 0,40flourcarbon som tafs.

Vi brukar ligga rätt nära Ven på båda sidor, ca; 20-40m? från land på 10-18m djup.
              Kan ju tillägga att en 2kgs torsk nästan rycker spöt ur näven på en om man inte är beredd, otroligt explosiva hugg!
              Körde en del med mitt BFT vertikalspö med en Megaforce laddad med 0,08 lina på torsk i somras. Spöet är klassat för upp till 28 gram, men klarade jiggar med upp till 60 grams huvud utan problem. Verkligen kul att fiska med ett så känsligt spö och även om det bara blev bataljer med 2-3-kilostorskar. Riktigt kul var det när man använde upphängare och fick dubléer. Det enda som var trist var att vertikaljiggen jag använde blev söndertuggad.
              http://bynnasfiske.blogg.se/

Kommentera

Får hålla med dig där Låftamannen.
                Jäkligt roligt fiske, men jiggarna blev söndersmaskade på nolltid

Kommentera

Tack så mycket för tipsen Patrik!

Nu till något annat, Har du eller någon annan testat att jigga efter plattorna i sundet? Jag var ute i förra veckan på disken och det var riktigt segt fiske med bara små sandskäddor.. Så jag bytte till en liten jigg och fick ett tiotal skrubbor på under en timma med den största på 8-9 hg.. detta har hänt mig innan då jag jiggat abborre i hamnen i gbg och det har varit bra size på dem också! Funderar på om detta är en slump eller något att satsa på, lite som flundra i Norge bara lite mindre fisk.. Nästan alla stora varar jag har hört talas om har också kommit som slumpfångster på pilk och jigg, kanske är de större exemplaren mera aktiva jägare? Jag ska i alla fall testa lite större jiggar på bomtackel vid Lappegrund och se om jag kan få någon större än de mini varar jag fått på sill och tobis..

Kommentera

Nä det har jag inte testat. Men det har hänt många gånger att jag fått skrubbor vid jiggfiske i södra öresund. För 3 dagar sedan så fick en av dom som jobbar på Tumlaren ett par st skrubbor på en liten jigg upp till 930 gr. Ja fisket på disken har den senaste tiden varit segt med bara smått skit och störiga fjärsingar. Men det finns många andra ställen att fiska plattisar på. Vi har nog haft 20 st skrubbor över 1 kg den sista tiden med en topp på 1,5 kg på 3 båtar. Ja många av dom allra största vararna har kommit som slumpfångster vid annat fiske. För något år sedan var jag med på Tumlaren när en kille fick en piggvar på 3,8 kg på en jigg, grym fångst. Det kan vara värt att testa med jiggen vem vet, kanske drömvaren hugger...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    242 visningar
                    0 gillar