Havsöring nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring nu?

Hej! Mycket trevligt forum! Jag undrar om det går fint att fiska Havsöring nu? Jag fiskar med haspelspö på västkusten i Hunnebostrand. Undrar vilka drag man ska fiska med och vilken tidpunkt på dygnet och så vidare? Det sägs att Havsöringen går in i en grund vik på nätterna nu så här års för att äta upp sig???
    58*25'59,50"N 11*17'09,96"O Goole Earth (Ödby-ö Hunnebostrand)

Tips ide´er och åsikter motages tacksamt!

Det är bara 1 månad kvar av havsöringsfisket innan den blir fredad så ut och fiska med dig !!

Och jepps, nattetid är den bästa tiden MEN den äter även på dagen. Hugger på det mesta som blänker, när det kommer till flugfiske så vet jag inte vad du skall använda då jag inte flugfiskar Men drag som viking herring och liknande funkar alldeles utmärkt. Vet du var i havet där det finns "stup" i botten så fiska precis runt dom kanterna.

Sketfiske på dig

Kommentera

Kan du förklara lite mera exakt vad du menar med ett "stup"?,.. Ett stup med bergbotten? En stupande bergsknalle med lerbotten? vid land? en bit ut från land? inomskärs eller utomskärs? Djupet? Har båt med ekolod om så behövs.

Var e Havsöringen?

Kommentera

Alltså där botten går från grund till kanske runt 5 meter. Öringen gillar strömmar. Så när tidvattnet vänder är dom mer aktiva. Iaf vad jag har märkt runt Göteborg. Sedan får ju gärna botten innehålla lite tångruskor och små skär (stenkullar under vattnet), sand eller lerbotten. Öringen äter ju räkor och dom gömmer sig ofta i ruskorna. Även småfisk gillar att gömma sig i dessa.

Lättast att leta efter öring är att använda ett sjökort. Man kan utläsa vart strömmarna och stupen finns. Sedan gäller det mer eller mindre att nöta.

Kolla även på www.fiskejournalen.se deras webtv. Dom har ett par inslag om just havsöringen och vart den finns

Kommentera

Fick en stund över och kollade upp området runt Ödby-ö. Att du inte fått öring beror nog mer på otur. Du har ju grymma fiskevatten runt omkring. Blir nästan lite avundsjuk på att du även har båt. Nu jagar ju inte jag öring i den utsträckningen längre men om du vill öka chanserna på öring dra en tripp med båten rakt norrut,

Eniro GPS:
          Latitud: N 58º 26.843'
          Longitud: E 011º 16.929'

Finns det en del tång och bottenväxtlighet så skulle jag chansa där.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
          0 svar
          106 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mattiaslindahl  
          Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
          6 svar
          241 visningar
          0 gillar