Fendrarna ute eller inne? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fendrarna ute eller inne?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fendrarna ute eller inne?

Det finns en djupt rotad oskriven regel i skärgården att man ska på inga villkor köra med fendrarna utanför relingen. De som gör så blir lika utskrattade som snubbarna som gick med "bäversvansen" hängande där bak på sin M/59 jacka första dagen när jag gjorde lumpen (nån gång under kalla kriget). Oklart av vilken anledning, för som sportfiskare ser jag fler skäl att hålla fendrarna utanför relingen än innanför. De är ju jäkligt ivägen på insidan om man säger så. Men hittills har jag inte vågat ha kvar dem hängande utanför, pga "grupptrycket".

Kan någon förklara?
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

Det enda jag hört är det estetiska perspektivet, att det inte ser snyggt ut, men vad gör det? Själv har jag alltid tagit in dem för de hoppar och studsar när det är vågor.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

det enda ordspråk jag har hört e att det är bara bönder som kör me fendrarna ute hehe

Kommentera

HeHe helt rätt fendrarna ute under gång och Du är klassad som söndagsseglare och ohjälplig amatör

Enda undantagen är bogserbåtar eller såna "pushboats" som används i hamnar för att knuffa andra båtar men dem har oftast ett gäng gamla bil/traktordäck som fendrar och då fast monterade och då är det helt OK, eller Vaxholmsbåtarnas stockar i fören, men inte på fritids/sportfiskebåtar.

Men inte ska Du ha dem hängande på insidan heller är som sagt väldigt ivägen, plocka bort dem och lägg ner i ett stuvfack så är de inte ivägen, det är gjort på nolltid att ta bort och knopa fast dem igen så har Du löst alla problem

Bästa och snabbaste knopen för att fästa och plocka bort fendrarna är dubbelt halvslag om fast part med knycklåsning, bara rycka i lösa parten så ramlar fenderten loss men inte annars, gjort på någa sekunder att slå den

Kommentera

Ursprungligen postat av Linkan81 Visa inlägg
          det enda ordspråk jag har hört e att det är bara bönder som kör me fendrarna ute hehe
          Kör ni med såna på traktorerna också?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            HeHe helt rätt fendrarna ute under gång och Du är klassad som söndagsseglare och ohjälplig amatör

Enda undantagen är bogserbåtar eller såna "pushboats" som används i hamnar för att knuffa andra båtar men dem har oftast ett gäng gamla bil/traktordäck som fendrar och då fast monterade och då är det helt OK, eller Vaxholmsbåtarnas stockar i fören, men inte på fritids/sportfiskebåtar.

Men inte ska Du ha dem hängande på insidan heller är som sagt väldigt ivägen, plocka bort dem och lägg ner i ett stuvfack så är de inte ivägen, det är gjort på nolltid att ta bort och knopa fast dem igen så har Du löst alla problem

Bästa och snabbaste knopen för att fästa och plocka bort fendrarna är dubbelt halvslag om fast part med knycklåsning, bara rycka i lösa parten så ramlar fenderten loss men inte annars, gjort på någa sekunder att slå den
            Eller så faller man inte för 08-trycket och har dem ute under färd. Jag gör lite olika Är van att bli kallad bonne

Kommentera

haha wreckis ja i skåne gör vi

Kommentera

Helgerån! Ni kör ju med fendrarna ute!

Det har jag fått höra. Me ja e ju frå Nårrland så he bit int på en jag.
                Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

7 personer har skrivit men jag väntar fortfarande på ett seriöst svar...

Har man fendrarna på utsidan visar man ju alla förbipasserande att man är rädd om sin båt
                  Fyra Gulp och en Rom & Cola
                  Besök min fiskeblogg

Kommentera

Mitt svar är det seriösaste du får

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    114 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    275 visningar
                    0 gillar