Någon som är mästare att tillverka pilkar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som är mästare att tillverka pilkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som är mästare att tillverka pilkar?

Jag har en egen ide på en pilk som jag gjort i Lera.
    Någon som vet vad jag bäst gör en form av och sedan fyller den med?
    Tacksam för alla svar och metoder och material!

Tack på förhand!

hej!

En gjutform tillverkar du av Silikon type 2-komponent. Du väljer en typ av silikon som tål höga temperaturer. (kolla med välsorterade hobbybutiker som ett första steg).

Som gjut-metall kan du använda type tenn eller nått liknande. Använder du tenn så kan den putsas upp till an blankhet som minst som hos silver. Tennet bör blandas med lite Vismut (har jag för mig) för att bli hårdare. Om det påverkar glansen vet jag inte.
    Se till att silikonet inte har luftbubblor inblandat för då får du "knottrer" på pirken vid gjutning.

Ett annat material för gjutform är Gips. men det materialet är sprött så det egnar sig eg. bara till att gjuta en prototyp-modell. Men se till att gipset har torkat ordentligt om du väljer det materialet.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

tack! Är tenn tungt eller får man förtynga med lite bly i mitten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        hej!

En gjutform tillverkar du av Silikon type 2-komponent. Du väljer en typ av silikon som tål höga temperaturer. (kolla med välsorterade hobbybutiker som ett första steg).

Som gjut-metall kan du använda type tenn eller nått liknande. Använder du tenn så kan den putsas upp till an blankhet som minst som hos silver. Tennet bör blandas med lite Vismut (har jag för mig) för att bli hårdare. Om det påverkar glansen vet jag inte.
        Se till att silikonet inte har luftbubblor inblandat för då får du "knottrer" på pirken vid gjutning.

Ett annat material för gjutform är Gips. men det materialet är sprött så det egnar sig eg. bara till att gjuta en prototyp-modell. Men se till att gipset har torkat ordentligt om du väljer det materialet.
        Det är inte Vismut utan Antimon som gör andra ämnen hårdare

Vismut:
        Användningsområden
        I legeringar med låg smältpunkt.
        Som skydd mot radioaktiv strålning.
        Det används ibland i hagelkulor som ersättare till bly eftersom det är mindre giftigt.
        Peltierelement, elektrodynamiska värmepumpar
        Ersättare inom andra användningsområden där bly används men inte är lämpligt på grund av sin giftighet.
        Vismutoxidklorid används ofta inom kosmetika.
        Högtemperatursupraledande magneter

Antimon är ett halvmetalliskt grundämne. Antimon används bland annat i mascara och batterier, samt som legeringsämne i typmetall, där det ökar hårdheten. Beteckningen är Sb efter latinets stibium.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Tack Lennart för att du uppdaterade mig. Det var Antimon jag egentligen menade men harddisken börjar bli full där uppe, hehe.

Ang. vikten på tenn så är tenn lite lättare än bly, densiteten är 7,3 för Tenn och 11,34 för bly (g/cm3). Alternativet är att blanda tenn och bly men då kan inte pirken poleras, den mörknar ganska snart.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Vismut går bra att blanda med tenn och är tyngre än tenn också med 9,8(g/cm3).

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Hej
              Ska du göra rundpilkar, är nog smidigast att kolla med närmaste rörmockare och snika till sej stumpar som blir över. Kromade för blanka och koppar som du slipar rena och lackar i valfria färger.
              Fyll rören med bly som du sniker till dej hos närmaste däckfirma. Öglor i pilkarna böjer du till av syrafast svetstråd ca 2 mm, även smidig att göra bommar av till metet,kolla med en svetsverkstad, brukar gå att få loss för lite fikapengar.
              Peter
              http://team-safari.blogspot.com/

Kommentera

Jag höll på ett tag och gjorde egna pilkar.
                Om du bara ska ha pilkarna till havsfiske så är det som fransson säger, färdiga stänger som du kapar på snedden, borrar hål i vardera ände och och polerar glansiga.
                Om du har tillgång till svarv skulle du kunna göra riktigt fina.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                0 svar
                114 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                6 svar
                275 visningar
                0 gillar