Knutar på tjock nylonlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knutar på tjock nylonlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knutar på tjock nylonlina

Hej!

Jag var uppe i Saltströmmen och fiskade tidigare i år och försökte där med konsten att knyta tjocka nylonlinor. Och jag lyckades väl inte helt kan man väl säga. Tyckte inte knutarna verkade helt åtdragna.

Finns det någon/några speciella knutar man ska använda på tjocka nylonlinor?

Tack för svar!

/Kirre

Prova med färre varv än jämfört med tunnare dim. Du kan oxå låta linan ligga i vatten över natten för att bli smidigare och lättare att knyta!!

Robban.

Kommentera

Okej!

Jag tyckte jag testade det där med färre varv.. fick det ändå inte riktigt bra tycker jag! Men jag får testa det där med att lägga linan i blöt.. kanske gör att det funkar bättre!

Tack!

Det är ingen som använder några specialknutar alltså?

Kommentera

Tjena!

Vanlig fyra varvs grinner som säkras med supelim har jag använt i både norge och på varmare breddgrader och den har aldrig gått upp.
        ska du använda tjockare än 1,2mm så är wirelås det bästa, tänk dock på att bara klämma åt mitt på låset annars finns risk att linan skärs av mot kanten av wirelåset.
        Spider hinch är en annan knut som funkar bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av tsunami Visa inlägg
          Tjena!

Vanlig fyra varvs grinner som säkras med supelim har jag använt i både norge och på varmare breddgrader och den har aldrig gått upp.
          ska du använda tjockare än 1,2mm så är wirelås det bästa, tänk dock på att bara klämma åt mitt på låset annars finns risk att linan skärs av mot kanten av wirelåset.
          Spider hinch är en annan knut som funkar bra!
          Superlim till nylonlina är jag inte förtjust i själv. Skadas inte linan av superlim? Den smälter ju och ytan "fransas upp". Knuten borde då, logiskt sett, bli svagare.

Det var någon (karpmetare?) som sa: "Ska man använda superlim till en knut så var det ingen bra knut till att börja med!".
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det är möjligt, har aldrig märkt det själv dock..
            Att linan fransas upp lite gör väl att den inte glider lika lätt eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            106 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            243 visningar
            0 gillar