Sill eller torsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sill eller torsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sill eller torsk?

Hej!

Har ganska bra koll på fisket i Öresund men är ny vad gäller att fiska från egen båt. Gick idag ut från Barsebäck och fiskade där lite, drog sen upp till Ven och fiskade där.

Utanför Barsebäck lodade vi grymt mycket fisk men vid varje släpp fick vi bara en massa sill (och två torskar och 1 makrill). Finns det något enkelt sätt att se skillnad på en torskbula och ett sillstim på ekolodet? Vill ju kunna effektivisera fisket lite.

Uppe vid Ven var det stendött idag på eftermiddag. Jag fick en torsk på ca 500 g som var felkrokad. Där låg säkert 15 båtar och vad vi såg var det ingen annan heller som fick torsk.

PS. Behövs ingen diskusion här hurvida man skall fiska torsk eller ej...det tar vi i alla de trådar inom det ämnet.

Var ute med Råå båtarna idag och det var trögt fram till 10:30 sen blev det MYCKET torsk, största låg på ca 9kg.

/Magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av sungamc Visa inlägg
      Var ute med Råå båtarna idag och det var trögt fram till 10:30 sen blev det MYCKET torsk, största låg på ca 9kg.

/Magnus
      Typiskt att fisket ALLTID ska vara som bäst när jag inte finns med på något turbåt. Verkar som min "tur-båt" inte har kommit förbi än.

Sorry för OT.

Kommentera

Torskbulorna är mer kompakta och står för det mesta hårt i botten. De ser ut som bulor på botten, därav namnet. Sillstimmen tecknas för det mesta som lösa, alltså att stimmet är fullt av hål och av den färg som betecknar svagare ekon på just ditt lod. Ibland står torsken uppe i vattnet också men för det mesta är det sill om det är stim upp i vattnet. När torsken står uppe i vattnet är det oftast svårare att fiska efter den.
        Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Tjena, jag är nybörjare på fiske. Jag undrar när det är säsong för horngädda, makrill och torsk i Helsingborg. För det mesta fiskar jag från pirar. Vilka drag/tackel ska man använda?

Tack på förhand. Mvh

Kommentera

Horngäddan kommer i stora mängder i slutet av april. Under maj och juni är det mycket horngädda i stora stim på grunt vatten. Då kan du fiska från Norra hamnen, Parapeten eller Västhamnen. Långkastande blanka kompakta drag typ wiggler 40 eller 60 gr är bäst. Om tekniken läs på min sida under fisketips. Under sommarmånaderna sprider horngäddan ut sig och vandrar också in i Östersjön för att vandra tillbaka i aug-sept. Det går alltså att fiska då också men man får inte lika många.

Makrillen kommer i mitten av maj men fisket brukar inte vara bra förrän senare under sommaren. De riktigt stora makrillarna fiskar man inte förrän i aug-sept. En bra metod är att flötmeta dem. Se min sida under fisketips. Inne i kröken i västhamnen metar de upp stora makrillar varje år. Annars är det bäst ute på havet.

Torsken finns här hela tiden. Under april-juni och nov-dec brukar man kunna fånga torsk på grunt vatten. Då kan man alltså ha bra fiske från pirarna också. 60 gr wiggler går bra men gärna ett litet tyngre drag på 80-100gr. Man får kasta långt ut och fiska nära botten. Precis i början av Västhamns på de första träställningarna kan man stå och kasta ut över en djupkant. Längst ut på parapeten går också. Tidiga morgnar är bäst.
            Kommer du ut med båt är det mest fisk under juni-aug. Då står det massor av fisk i stora stim (bulor) speciellt söder om Ven.
            Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
            0 svar
            108 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mattiaslindahl  
            Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
            6 svar
            255 visningar
            0 gillar