Torskfiske i stockholms skärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torskfiske i stockholms skärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Torskfiske i stockholms skärgård

Någon som kan ge tips på var man skall fiska torsk i stockolms skärgård.
    Jag kommer dock att befinna mig i södra delen av skärgården, mellan Trosa och Sandhamn.
    Jag är också intresserad andra tips i stockholms skärgård, gällande plattfisk, lax, öring, gädda och abborre.

//stefan

jag vet att folk har fått bra med torsk vid mällsten, viksten, bredgrund samt vid huvudskär. du ser torsken på ekolodet, leta mellan 5 - 20 meter

Kommentera

Tack, jag skall dessa detta! Återkommer om det bidde något.

Kommentera

Hej alla. Jag är helt ny här på forumet och glad amatör när det gäller fiske. Tänkte bege mig ut runt sandhamn(lite utanför) nästa helg. Finns det nån torsk där så här års? Min far och bror va ute för 3 veckor sen utan resultat. Snackade då med en bekant som e fisketok, han sa att det var förtidigt och att torsken kommer innåt senare. Är det någon här som fått nån torsk i sthlms skärgård(speciellt runt sandhamn)?? Eller är det bara en myt att torsken kommit tillbaka,

Vore kul med tips från er kunniga

MVH

Andreas

Kommentera

Hej andreas.
          Tror ej det är för tidigt. För ca 3 veckor sen, såg jag guidenarna har fått torsk vid dina trakter där du ska fiska. Fiska som vanligt efter gädda och abborre. Använd relax jiggar i storlek 4" eller 6". Gå till din lokala butik, så hjälper dom dig. Det är mest bonusfångster dom får, när dom fiskar efter gädda och abborre.
          Kolla in på skärgårdsguiderna. Du kan gå in på deras länk via fiske.nu. Bläddra där o se, så ser du att dom fått torsk. Gå på senaste nytt. Sen bläddrar du neråt. http://fiskeguiderna.blogspot.com/
          Skitfiske.
          Mvh Hasse

Kommentera

Ursprungligen postat av superschumi Visa inlägg
            Hej alla. Jag är helt ny här på forumet och glad amatör när det gäller fiske. Tänkte bege mig ut runt sandhamn(lite utanför) nästa helg. Finns det nån torsk där så här års? Min far och bror va ute för 3 veckor sen utan resultat. Snackade då med en bekant som e fisketok, han sa att det var förtidigt och att torsken kommer innåt senare. Är det någon här som fått nån torsk i sthlms skärgård(speciellt runt sandhamn)?? Eller är det bara en myt att torsken kommit tillbaka,

Vore kul med tips från er kunniga

MVH

Andreas
            Jag fick en torsk nära Sandhamn för en månad sedan. Ca 3 hg.

Kommentera

3 hg? I Hanöbukten kör vi skamgräns 3 kg
              Fyra Gulp och en Rom & Cola
              Besök min fiskeblogg

Kommentera

Visst är det skönt att torsken är så livskraftig i Östersjön att vi nu kan blåsa faran över?
                Annat var det utanför New Foundland minsann. Där hade dom efter många krisår ett toppår då torskfisket slog alla rekord. Då såg man till att ta död på torkstammen för all framtid. Det här var på 80-talet och torsken är fortfarande inte tillbaka.
                Något sådant skulle aldrig kunna hända här i Sverige för vi fiskar minsann med sunt förnuft....

//Stefan
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                  ...Annat var det utanför New Foundland minsann. Där hade dom efter många krisår ett toppår då torskfisket slog alla rekord. Då såg man till att ta död på torkstammen för all framtid. Det här var på 80-talet och torsken är fortfarande inte tillbaka.... /Stefan
                  Jo, visst var det så. Hela byar, kulturer som livnärt sig på fiske i många generationer, blev mer eller mindre ekonomiskt utplånade.

Hur visste du det? Det är långt ifrån alla som vet.

.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr. Rob Visa inlägg
                    Jo, visst var det så. Hela byar, kulturer som livnärt sig på fiske i många generationer, blev mer eller mindre ekonomiskt utplånade.

Hur visste du det? Det är långt ifrån alla som vet.

.
                    Som fiskevårdsintresserad hamnar väl det under kategorin allmänbildning.

Det intressanta var ju att helt plötsligt ett år så fanns det så mycket torsk i vattnen att alla tog upp så mycket man kunde. Man resonerade att fisken var tillbaka och faran var över. Så var ju nu inte fallet.
                    Den snabba ökningen av torsk i delar av Östersjön kan bero på tillfälligheter (saltvatteninströmning, gynnsamma lekförhållander etc) och den övervägande majoriteten av fångad fisk verkar vara i samma storlek=samma årskull.
                    Jag kan tycka att det vore idé att låta denna stora mängd torsk få leka ett par gånger så finns snart ett mycket kraftigare bestånd att fiska på.

//Stefan
                    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mattiaslindahl, 2024-08-04, 20:54
                    0 svar
                    106 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mattiaslindahl  
                    Startad av vallonen, 2024-09-19, 16:52
                    6 svar
                    241 visningar
                    0 gillar